Dionysia

Gestart door Ger van den Beuken, 9 februari 2011, 18:34:53

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Fouquaert op  7 maart 2012, 20:56:39
Luc,
Van de AGS-stand heb ik zeker een zevental planten gekocht, waaronder een simpele maar mooie Saxifraga cuneifolia variegata aan de schone prijs van 1 Pond als het namelijk solden waren op die stand. Dus van die vernoemde levende legenden zal ik wel wat materiaal in het bezit hebben.
Het waren trouwens allemaal vriendelijke mensen die Engelsmannen en vrouwen, en vooral die blonde dame van Pottertons Nursery vond ik niet alleen vriendelijk maar van mij mocht ze ook eens op de show bench tussen de planten poseren ... ))2

Jeetje Jan, heb jij dat allemaal gezien? Als ik tussen de planten zit, kijk ik niet naar de vrouwen.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Onze Jan is blijkbaar ne connaisseur....  ))4  ... en niet alleen van planten...  :P
Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

Citaat van: Jef Lemmens op  6 maart 2012, 22:44:20
En een laatste voor vandaag.
Da's toch puur genieten Jef! -6( _02
Heemskerk, Noord-Holland

Jan Fouquaert

Planten en vrouwen hebben veel overeenkomsten, vandaar dat ik naar beide kijk:
sommige zijn van een oogverblindende schoonheid, steken je ogen uit en sommige hebben zelfs stekels
ze laten je soms op je honger, en soms verrassen ze je gewoon
sommige stelen je hart en hebben lange stelen
andere daarentegen hebben een cushionform en zijn kort van stof
en zo kan ik nog een eindje doorgaan ... ;D

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Fouquaert op  7 maart 2012, 21:50:03
Planten en vrouwen hebben veel overeenkomsten, vandaar dat ik naar beide kijk:
sommige zijn van een oogverblindende schoonheid, steken je ogen uit en sommige hebben zelfs stekels
ze laten je soms op je honger, en soms verrassen ze je gewoon
sommige stelen je hart en hebben lange stelen
andere daarentegen hebben een cushionform en zijn kort van stof
en zo kan ik nog een eindje doorgaan ... ;D

...en doorgaans kosten je ze soms flink wat geld, of leiden ze je wel eens tot een teleurstelling...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jozef Lemmens

Citaat van: Jan Fouquaert op  7 maart 2012, 18:14:27
Aberconwy Nursery had er nog wel een paar over, Jef.

Oef !

Maar ik heb er ook een paar op de kop kunnen tikken aan de schappelijke prijs van 4 Pond bij de stand van de AGS zelf, zoals Dionysia Charlson Emma.

Voor de echte speciallekes moet je vroeg zijn. Om 9 uur zijn die meestal er al tussenuit.

De rest van de aanwinsten : Dionysia involucrata, D. curviflora x tapetodes MK9109/4, D. Corona, D. Charlson Thomas, D. Ewersley Theta, D. Judith Bramley, D. Lycaenea, D. Tess en
Dionysia Yellowstone.
Als je als echte kenner, tips hebt, altijd welkom. ;)

Kenner van wat?

Momenteel staan ze in stenen potjes in grote stenen potten, die gevuld zijn met zand.

Gaat het omringende zand (in die grote potten) niet te snel uitdrogen?
Locatie : de vensterbank van mijn slaapkamer (buiten natuurlijk)
Voordelen locatie: 1/ elke morgen praten tegen de bloemen, helpt naar het schijnt

Dat is juist, maar oppassen dat de blonde buurvrouw dit niet ziet, want die zou slechte gedachten kunnen krijgen. Als je snurkt wel de venster gesloten houden, want daar kunnen ze niet tegen.
                         2/ veel wind wegens de open vlakte waar ik woon

Ik heb constant (dag en nacht, zomer en winter) met uitzondering van echte vriesperiodes, ventilators boven mijn planten draaien.

3/ weinig last van niet vliegende insecten
                         4/ pal op het oosten, dus enkel morgenstondelijke zon

Zo veel mogelijk licht. Enkel tijdens de heetste periodes gebruik ik een schaduwnet.

5/ wegens de oostelijke richting, praktisch nooit regen aan die zijde, ook wegens het overhangende dak

NOOIT of te nimmer nattigheid over de plant. En ook niet gieten in de pot. Met uitzondering van een paar maal vloeibare meststoffen geven.

Ik moet alleen nog kippengaas aanbrengen als bescherming tegen onze vrienden, de vogels.

Groeten van Leiomerus

Je kunt ze natuurlijk ook naast de plant in je tuin zetten, maar als je er echt wilt mee doorgaan, wil ik voorstellen om toch eens met je madam te praten (= serretje)

Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Jozef Lemmens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 maart 2012, 23:01:27
Je hebt er die kunnen wedijveren Jef , zeker weten ! 

Citaat van: Luc Gilgemyn op  7 maart 2012, 08:37:58
maar die van jou zouden echt niet uit de toon zijn gevallen aan de andere kant van de plas !

Citaat van: Frankie Wulleman op  7 maart 2012, 16:24:46
deze kunnen zo op een AGS show staan. Zeker weten.

Dit voelt een beetje aan als afgesproken, of wel was het niveau vrij laag dit jaar.  ;D
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Jan Fouquaert

Bedankt voor de tips, Jef.

Vanaf dat het zand in de grote pot droog is, maak ik enkel het zand nat (via een plantenspuit) en niet de potten met de Dionysia's.
Ik heb langs die kant (misschien gelukkig) geen buurvrouw en zeker geen blonde.
En als ik snurk ga ik in een andere kamer liggen, want ik kan niet tegen dat lawaai.
Hoeveel keer geef jij vloeibare meststoffen ?
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Jef Lemmens op  8 maart 2012, 20:05:54
Een keer of 2 - 3. In mei en juni. Maar wel aan de helft van het voorgestelde verhouding.
Ik draai mijn potten wekelijks een kwartslag om gelijkmatige (aan alle zijden) bloei te krijgen. De meeste "cracks" doen dit.

Heel nuttige tips Jef !
Gebruik jij nog altijd vulcakorrel als oppotmedium ? Zuiver of met andere componenten ?

Hier ook nog wat meer bescheiden Dionysia -beelden ...
Overzicht op een aantal jonge plantjes in bloei.
Verder ook een stekje van Dionysia archibaldii .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Om te vermijden dat de berichten over kweektips en grondmengsels verloren gaan in de massa werden de berichten samengebracht in een afzonderlijk topic zie volgende link:
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=699.0
vr gr
Luc
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

Beste mensen, excuses voor het vooralsnog niet plaatsen van foto's. Veel forum bezoekers zullen dit ondertussen wel gemerkt hebben. Ziekte is hiervoor de schuldige. Het gaat de laatste tijd niet al te goed met mij, toch heb ik soms de moeite genomen om wat foto's van Dionysia's te schieten.
Hier 4 verschillende D. tapetodes vormen.

Ger van den Beuken

Excuses voor het tweemaal posten van D. tapetodes Hewer.
Hiervoor in de plaats eeen andere vorm

Ger van den Beuken

Weer fout, moet John Dixon zijn.

Ger van den Beuken

Hier ook nog 2 mooie D. bryoides vormen.

Ger van den Beuken

nog 4 verschillende zaailingen met vooralsnog geen naam.