Tulipa 2012

Gestart door Frankie Wulleman, 14 januari 2012, 17:22:51

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Citaat van: Danny Bonnez op 26 maart 2012, 18:56:53
Ik heb de volgende tulpen gekocht bij een bekende gespecialiceerde leverancier: Tulipa tschimganica
Met als volgende beschijving: Afkomstig uit Tschimgan-vallei ten noordoosten van Tasjkent.Het blad is grijzig groen,breed
en lang. De bloemen  openen zich uit een kegelvormige knop tot een stervorm . hoogte : 20 cm . Het aanbod betreft een
schitterend mengsel van veel in het wild voorkomende kleuren.
Deze tulpen staan 3 jaar in de tuin, de meeste zijn rood ( zie foto ),sommige zijn geel, maar die andere ziet er helemaal anders uit. Het loof
ziet er wel hetzelfde uit. Ik vraag me wel af of  dit klopt ? Kan er iemand daar een antwoord op geven ?
De lichtgekleurde bloeier is geen T. tschimganica. Best de leverancier eens een foto bezorgen in de hoop dat hij kan zeggen welke hybride (?) het is.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Tulipa praestans 'Shogun' is één van de weinige tulpen die niet is beschadigd door de vorst.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Dat geldt ook voor hier Frankie...  ;)

1-2 : Tulipa altaica is ook ongeschonden uit de winter gekomen

3-4 : Dat is niet het geval met Tulipa dubia - Beldersai die slechts 2 bloemen produceert dit jaar en die zijn dan nog beschadigd...  :(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gert Hoek

Mooi Mooi Mooi die kleien tulpies ((12 ((12 ((12

Luc Scheldeman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 27 maart 2012, 18:35:03
Dat geldt ook voor hier Frankie...  ;)

1-2 : Tulipa altaica is ook ongeschonden uit de winter gekomen

3-4 : Dat is niet het geval met Tulipa dubia - Beldersai die slechts 2 bloemen produceert dit jaar en die zijn dan nog beschadigd...  :(
Mooie T. altaica. Als je meer dan één bloem hebt proberen te bestuiven aub  :D
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

We doen ons best Luc - bloem 2 is nog onderweg...  )--1

Intussen is ook nog Tulipa kolpakowskiana in bloei gekomen

net als de tweede vorm (met geel omrande donkere vlek in het hart van de bloem) van Tulipa stapfii

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 26 maart 2012, 20:58:35
Citaat van: Danny Bonnez op 26 maart 2012, 18:56:53
Ik heb de volgende tulpen gekocht bij een bekende gespecialiceerde leverancier: Tulipa tschimganica
Met als volgende beschijving: Afkomstig uit Tschimgan-vallei ten noordoosten van Tasjkent.Het blad is grijzig groen,breed
en lang. De bloemen  openen zich uit een kegelvormige knop tot een stervorm . hoogte : 20 cm . Het aanbod betreft een
schitterend mengsel van veel in het wild voorkomende kleuren.
Deze tulpen staan 3 jaar in de tuin, de meeste zijn rood ( zie foto ),sommige zijn geel, maar die andere ziet er helemaal anders uit. Het loof
ziet er wel hetzelfde uit. Ik vraag me wel af of  dit klopt ? Kan er iemand daar een antwoord op geven ?
De lichtgekleurde bloeier is geen T. tschimganica. Best de leverancier eens een foto bezorgen in de hoop dat hij kan zeggen welke hybride (?) het is.

Bedankt voor de info Luc
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Tegen dat ik 's avonds thuis kom, heeft Tulipa vvdenskyi x Goldmine zijn bloem alweer gesloten.

Luc Scheldeman

Ik vond nog een wildspecies: Tulipa armena ssp. armena verzameld in Erzurum Turkije
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 29 maart 2012, 20:17:13
Ik vond nog een wildspecies: Tulipa armena ssp. armena verzameld in Erzurum Turkije

Jakkes, wat een knapperd, Luc.

Luc Gilgemyn

Tulipa greigii "Golden Prag" is heel fors en ziet er al veelbelovend uit !

Luc Scheldeman

Ik ben geen liefhebber van hybriden zoals je wel weet, maar deze kleurcombinatie samen met het getekend blad is toch niet mis.
Torhout, West-Vlaanderen

Lida Lourens

Nogmaals de tuin gezien door het oog van mijn man Bé.

Oeps, de verkeerde foto dus de verkeerde plek voor plaatsing.
Dit is een van de vijvers.

Sorry. Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lida Lourens

Nogmaals, maar dan nu met tulpen op de achtergrond.

groet Lida

Lida Lourens

Hier de Tulpen van dichtbij, gecombineerd met Frit.imp. en diverse ontluikende Peone's.