Dionysia

Gestart door Ger van den Beuken, 9 februari 2011, 18:34:53

Vorige topic - Volgende topic

Jozef Lemmens

De meeste bloemen zijn al verwijderd van de planten, maar dit is nog een "nakomertje".
Dionysia caespitosa 'JLMS-02/10'
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Sven de Groot

Citaat van: Jozef Lemmens op 18 april 2012, 21:24:38
De meeste bloemen zijn al verwijderd van de planten, maar dit is nog een "nakomertje".
Dionysia caespitosa 'JLMS-02/10'

Heb je dit plantje toevallig eind maart bij je naamgenoot in het zuiden van Duitsland op de kop getikt, Jozef? --3
Je bent gespot... -7(
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Jozef Lemmens

Sven, jou naam is inderdaad gevallen bij Sepp Mayr. Maar dit plantje staat hier een 8-tal jaren en is afkomstig van de S uit de JLMS letter reeks.

Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Sven de Groot

Citaat van: Jozef Lemmens op 19 april 2012, 12:35:16
Sven, jou naam is inderdaad gevallen bij Sepp Mayr.

Dat heb ik gehoord, ja. Alleen maar in positieve zin, mag ik hopen... ::) 8)

[...zeker nu mij hier zojuist het heldendom te beurt valt...]
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Jan Fouquaert

Wat moeten we daar nu mee ?
Dionysia 'Ewesley Theta' staat barstensvol met bijna opengaande knoppen en de winter moet nog beginnen.
Als het sterk gaat vriezen, zullen er nog weinig knopjes overschieten zeker ?

Volgens de beschrijving op het bijgaande label bloeit deze Dionysia (zoals praktisch alle) 'in the early spring'.
Nog lang tegen dat het vroege lente is, maar de bloemen staan nu al op 'springen'. :o --6
::) ))4 :-\
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Peter Rijntjes

Gewoon naar mij brengen, Jan. Dat is het beste!!

((12

vr.gr. Peter

Jan Fouquaert

Hmm, toch niet Peter. Het plantje voelt zich hier best thuis. ;D

Bart Moerland

Ben bang Jan dat dit...'Noodbloei' is......
Plant voelt zich niet goed en gaat in de 'surviving mode'.
Hoop dat je het voorjaar met de Dio haalt.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Jan Fouquaert op  8 december 2012, 17:25:28
Wat moeten we daar nu mee ?
Dionysia 'Ewesley Theta' staat barstensvol met bijna opengaande knoppen en de winter moet nog beginnen.
Als het sterk gaat vriezen, zullen er nog weinig knopjes overschieten zeker ?
Volgens de beschrijving op het bijgaande label bloeit deze Dionysia (zoals praktisch alle) 'in the early spring'.
Nog lang tegen dat het vroege lente is, maar de bloemen staan nu al op 'springen'. :o --6
::) ))4 :-\

Ik heb er ook een paar die al ver staan met de knop Jan . Ze krijgen bij mij echter geen vorst (cactuskas die net vorstvrij wordt gehouden)
Dus als het niet te gek wordt overdag (temperatuur kan ook nu nog de 20 bereiken over dag in die kas ) de komende weken dan komt dat hier gewoon een beetje op tijd hoop ik ....Ze staan dan wel in de knop maar het gaat nu traag dit tijdstip van het jaar , zeker met het weer van de laatste dagen. Of nog beter wij posten hier op 1 januari de eerste Dionysia's ! Wat denk je ?
Ik weet niet of de vorst die bloemknopjes klein krijgt ? Geen ervaring mee....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

Ik hoop dat Bart ongelijk heeft en dit gegeven heeft natuurlijk niks met Bart te maken. :D
Ik heb nog drie reserveplantjes van die 'Ewesley Theta' staan (uit stek). 1 daarvan staat ook al met drie vergevorderde knoppen te pronken en het heeft ocharme maar 1 rozetje met in het midden het beginstadium van verse rozetjes. :o

Kris, toen het plots begon te vriezen begin februari dit jaar, was mijn grote Dionysia 'Monika' (je weet wel) al begonnen met bloeien. Natuurlijk zijn de openstaande bloemen bij vriestemperaturen van min 18 kapot gevroren.
Toen de vrieskou voorbij was, ging de Dionysia lustig verder met bloeien, hierbij gebruik makend van de nog niet openstaande knoppen, maar dan niet meer zo overweldigend als voorgaande jaren, wat ontegensprekelijk te begrijpen is.
Dionysia's kunnen dus wel tegen een koude-stootje. 8)

Jan Fouquaert

Het is gebeurd, het kleine Dionysiake 'Ewesley Theta' heeft een klein, fijn bloempje staan.
Hoogstwaarschijnlijk gaat dit arme plantje in 'overlevingsstrategie', zich vast klampend aan een laatste strohalm ...
Om een of andere duistere reden 'weet' deze Dionysia dat de ons bekende wereld waarin wij leven, morgen zal ophouden met bestaan.

Je morgen vasthouden aan de takken van de bomen, zal helemaal niet helpen.
Om naar de maan te lopen is het allang al lang te laat, je moest maar veel vroeger de raad van een paar mensen die dat zegden, opgevolgd hebben.
Ook nu nog beginnen zoeken naar de Ark van Noach, is tevens rijkelijk laat.
Je hebt wel nog efkens tijd om na 30 jaar eindelijk vrede te sluiten met je schoonmoeder.
De Onze Vader, die je al een hele tijd vergeten bent, die kan je ook nog terug vanbuiten leren.
Tegen de Getuigen van Jehova moet je nu niet meer gaan discussiëren, ze hebben binnenkort gelijk, behalve dan over het feit dat zij dit wel gaan overleven.
Eet liefst vanavond nog een lekkere boterham met choco, wacht niet tot morgenvroeg.
Wat ik vanavond ga doen, is naar oude video's kijken van Maja de Bij, volgens mij zit er in die tekenfilmserie een verborgen boodschap met een overlevingsstrategie.

Het ga jullie en de plantjes goed voor de resterende tijd.

Amen.

Peter Rijntjes

Gelukkig  Jan, dat je ons dit op de laatste dag van ons bestaan laat zien. Een juweeltje....

groet, Peter )))2

Luc Gilgemyn

Citaat van: Jan Fouquaert op 20 december 2012, 21:48:42
Je morgen vasthouden aan de takken van de bomen, zal helemaal niet helpen.
Om naar de maan te lopen is het allang al lang te laat, je moest maar veel vroeger de raad van een paar mensen die dat zegden, opgevolgd hebben.
Ook nu nog beginnen zoeken naar de Ark van Noach, is tevens rijkelijk laat.
Je hebt wel nog efkens tijd om na 30 jaar eindelijk vrede te sluiten met je schoonmoeder.
De Onze Vader, die je al een hele tijd vergeten bent, die kan je ook nog terug vanbuiten leren.
Tegen de Getuigen van Jehova moet je nu niet meer gaan discussiëren, ze hebben binnenkort gelijk, behalve dan over het feit dat zij dit wel gaan overleven.
Eet liefst vanavond nog een lekkere boterham met choco, wacht niet tot morgenvroeg.
Wat ik vanavond ga doen, is naar oude video's kijken van Maja de Bij, volgens mij zit er in die tekenfilmserie een verborgen boodschap met een overlevingsstrategie.

Is de Nobelprijs literatuur al toegekend dit jaar ?  3))
Of moeten we stilaan een andere prijs gaan zoeken voor jou Jan ?  9)) 11))
Ik ga er een nachtje over slapen, maar morgen (ja, morgen !!!) lees ik dit nog eens over !  10))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Het is niet omdat ik soms wat overdrijf, dat jij nu ook moet overdrijven hé, Luc. ((12
8)

Bart Moerland

Jan!

................................................................. ))4

Jan!..............................

het is nu 12 minuten over 12 en hier is nog niks gebeurd....................

Zullen we vanavond even kijken of...jij en ik er nog zijn........en misschien de rest ook nog?

.................................................................. ))4
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'