Bloei mei - juni 2012

Gestart door Luc Gilgemyn, 1 mei 2012, 08:44:39

Vorige topic - Volgende topic

Wim Boens

Hier nu in bloei:

Delosperma basuticum (was Delosperma congesta)
en Geranium renardii
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Matthias Fouquaert

Ik heb ook nog een Primula capitata gevonden die ik op een iets meer schaduwrijke plaats gezet heb en wat meer potgrond in het mengsel.

Hopelijk een blijver... ))4

maar de prachtige bloem met veel meel is alleszins prachtig. ;D

Lewisia 'George Henley' bloeit hier ook en moet nog verplant worden in een stenen pot ;) en als laatste Pulsatilla rubra ssp. Hispanica in volle glorie. Zeker zijn geld waard. 8)

Gerrit Eijkelenboom

Vanmorgen stond deze plant in bloei, stond, want om 11 uur was hij alweer dicht om waarschijnlijk nooit meer open te gaan. Het gaat hier zeker (bijna) om Tragopogon parrifolius, de morgenster. Door Gert reeds gedetermineerd (heel goed Gert!!) toen hij nog niet bloeide.

Deze plant is opgekweekt uit zaad van de NRV uit 2010 onder de naam Townsendia grandiflora. Hier hebben we weer zo'n voorbeeld van verkeerd zaad van een vereniging. Er is op het forum op een andere plaats al uitvoerig over geschreven. Als je met de kwekers van onze rotsplanten praat, heeft iedereen wel slechte ervaringen. Veel van deze mensen doet het ook niet meer en bestelt nog uitsluitend wild verzameld zaad of bij gerenommeerde zaadleveranciers. Want de teleurstelling is groot als je na een paar jaar een verkeerde plant blijkt te hebben gekweekt.

Het systeem van zaaddistributie werkt onachtzaamheid en misschien fraude in de hand. Hoe meer je zelf inzendt, hoe meer je zelf kunt bestellen. Ook bij de SRGC.
Ik kan mij ook niet verplaatsen in de gedachten van mijn zaaddonor. Als je Townsendia instuurt, weet je toch wel wat je doet. Townsendia is een niet veel voorkomende geslacht. En de morgenster produceert veel zaad. Dus is hier opzet in het spel??

Hoe het ook zij: een mooie bloem voor op de foto en dat was het.

Lida Lourens

foto 1: een Hosta krijgt toch iets meer aanzien indien je hem met Alliums versiert.
foto 2: het innerlijk van een Papaverbloem heeft ook zijn mooie kanten.
foto 3: evenals het innerlijk van de bloem van een Rhododendron.
foto 4: en wat zou je denken van een Paeonia bloem?
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Jan Fouquaert

Heel mooie foto's, Lida. ((14
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Peter Rijntjes

Heel goed gezegt, Gerrit. Ik sluit mij erbij aan.

Peter

gelekaart gelekaart gelekaart

Lida Lourens

Citaat van: Jan Fouquaert op 24 mei 2012, 22:58:20
Heel mooie foto's, Lida. ((14
Dank je voor het complimentje Jan. Ik vond de foto's ook erg apart. Inmiddels jouw reactie aan Bé doorgegeven, want hij is hier de fotograaf.
Groet Lida

Jan Fouquaert

Wens die fotograaf maar proficiat, Lida. :)

Wat betreft zaad, daar kan je inderdaad wat mee tegenkomen, ik denk er alle dagen aan als ik naar mijn kinderen kijk. (Grapje) -2( --11
Ik heb ooit eens Dianthus 'Sugar Sweet' uit een zaadlijst gezaaid. Daarvan heb ik drie zaailingen naast elkaar geplant in de rotstuin.
Ik zal daarvan binnenkort eens een foto posten, dan zal je zien dat het hele mooie planten zijn, maar wel serieus verschillend.

Hierbij ook een Dianthus, een witte, die redelijk soortecht zaad geeft, want de zaailingen zijn praktisch identiek.
Het betreft Dianthus 'Berlin Snow', een foto in close-up en een foto waar al de zaailingen te zien zijn.
De originele plant staat helemaal bovenaan op de foto, tegen Dianthus 'Lemsii' (die donker roze).
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Lida Lourens

Fascinerend gezicht Jan, vooral die overzichtsfoto van je rotstuin. Zo zie ik het graag.
groet Lida

Gerard Verweij

Dit is Thymus Praecox "Albifloris"
Deze heb ik gekocht in Duitsland bij Orchidarium Schronen in Daleiden.
Deze van oorsprong orchideeenkwekerij heeft ook een grote rotstuin en plantenverkoop.
Ik kocht daar o.a. deze Thymus en ook Polygonatum Humile.

Dit is echt een aanrader.
Bij Clervaux-Dasburg de grens over en dan is het nog 5 km.

p.s. Ik heb hier geen aandelen hoor, maar vind wel ,dat we ook deze kennis met elkaar moeten delen.

Gerard Verweij

Ook de Polygonatum Hookerii laat weer zien, dat ie er is.
Deze heb ik gekregen van Frits Litjens na de open dag in zijn schitterende tuin. 

Theo Stronks

Eigenlijk iets te groot voor de rotstuin,deze Asphodeline lutea,zaait zich soms spontaan uit.

Gerard Verweij

Citaat van: Theo Stronks op 25 mei 2012, 12:44:57
Eigenlijk iets te groot voor de rotstuin,deze Asphodeline lutea,zaait zich soms spontaan uit.

Zo te zien heb je ruimte genoeg en het hoeft toch niet altijd maar vergrootglaswerk te zijn ,toch?

Matthias Fouquaert

Citaat van: Jan Fouquaert op 24 mei 2012, 23:43:58
Wens die fotograaf maar proficiat, Lida. :)

Wat betreft zaad, daar kan je inderdaad wat mee tegenkomen, ik denk er alle dagen aan als ik naar mijn kinderen kijk. (Grapje) -2( --11
Ik heb ooit eens Dianthus 'Sugar Sweet' uit een zaadlijst gezaaid. Daarvan heb ik drie zaailingen naast elkaar geplant in de rotstuin.
Ik zal daarvan binnenkort eens een foto posten, dan zal je zien dat het hele mooie planten zijn, maar wel serieus verschillend.

Hierbij ook een Dianthus, een witte, die redelijk soortecht zaad geeft, want de zaailingen zijn praktisch identiek.
Het betreft Dianthus 'Berlin Snow', een foto in close-up en een foto waar al de zaailingen te zien zijn.
De originele plant staat helemaal bovenaan op de foto, tegen Dianthus 'Lemsii' (die donker roze).

'Berlin Snow' (stond toch op het etiket) heeft hier een heel korte bloemstengel (1cm) en de zaailing van u komt binnenkort ook in bloei hier. Ik zal eens een foto posten als de bloemen open gaan nonkel. ;)

Een prachtig overzicht ... 8)

Theo Stronks

Gerard, de schijn bedriegt een beetje,ben van plan om deze plek wat nieuws te creeren.
W.s iets met bollen.