Bloei mei - juni 2012

Gestart door Luc Gilgemyn, 1 mei 2012, 08:44:39

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

Leontopodium alpinum.

Gert Hoek

Nog wat bloei gevonden in de tuin:
Silene elisabethae (wild verzamelde zaden op Passo Tremalzo, ten noord-oosten van Garda meer)
Heterotheca pumilio
Centaurea odyssei

Lida Lourens

Zoals ik al voorspelde......de tijd van de bloei van Astilbe is aangebroken.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Jan Fouquaert

Astilbe, meer voor schaduw zeker ? Groeten van de Jan, verlekkerd op Papavers.... --6
Hierbij een plantje dat beslist zon nodig heeft, beetje hoog naar mijn goesting (40 cm) maar mooie gele bloemen :
Oenothera frutucosa 'Sonnenwende' 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Lida Lourens

Normaal gesproken heb je gelijk Jan F. De Astilbe is een schaduw plant, doch staat ze vochtig, dan kan ze zelfs de volle zon verdragen.
Hier staan ze aan de vijver rand in de volle zon. Ja zelfs in de vijver. Zodra ze daar bloeien zal ik dit op de plaat vastleggen en plaatsen.
Omdat we een vrij vochtige tuin hebben, onder de teelaarde nog plus/minus 80 cm. veen, doen ze het hier overal. Dus je begrijpt het al,
een zeer uitgebreide collectie. Dit is nog maar het begin, de eerst bloeiende.
groetjes van de Lida, die verzot is op alles wat maar wil bloeien.

Jan Fouquaert

Dat is dan net als bij mij : heel vochtig. Met dat verschil, dat er onder de kleiachtige teelaarde een meter rode klei zit en daaronder, ik weet niet hoeveel, groene klei zit. Daaronder zijn het rotsen. Zal eens heel diep graven, als ik niet verdrink ...
Wat betreft Astilbe heb ik er twee, een witte van 30 cm en een rode van 15 cm. Die staan er al sinds vervlogen tijden.

met Janse groeten
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Lily-Anne Vereecken

deze kleine vrouwenmantel doet het heel goed in de rotstuin en heeft zichzelf al wat uitgezaaid
gr Lily-Anne

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 17 juni 2012, 09:17:14
Ondertussen beginnen de zomerbloeiers de eerste bloemen te tonen,

Je hebt ze toch terecht gewezen Frankie ?  ;D , zomaar te vroeg gaan bloeien terwijl de zomer maar vandaag start ...
Maar idd we zien het landschap wijzigen en ook degenen die dat landschap bevolken zijn ondertussen anderen ...
Een teken dat de zomer (wat , welk seizoen zei je ? )er is wordt hier altijd gegeven door  de Convolvulus .
Dit is de schitterende Convolvulus compactus ,gezaaid over een jaar of 4 terug en  nu voor het eerst bloeiend.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Tegenwoordig in pot na enkele mislukkingen elders : Silene hookeri

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 21 juni 2012, 23:01:15
deze kleine vrouwenmantel doet het heel goed in de rotstuin en heeft zichzelf al wat uitgezaaid
gr Lily-Anne

Altijd mooi met die druppels erop Lily-Anne . 8)

Kris De Raeymaeker

Saponaria 'Bressingham' heb ik nu op verschillende plekjes . En dat geeft bloei op verschillende tijdstippen ...

Lida Lourens

Citaat van: Jan Fouquaert op 21 juni 2012, 22:55:20
Dat is dan net als bij mij : heel vochtig. Met dat verschil, dat er onder de kleiachtige teelaarde een meter rode klei zit en daaronder, ik weet niet hoeveel, groene klei zit. Daaronder zijn het rotsen. Zal eens heel diep graven, als ik niet verdrink ...
Wat betreft Astilbe heb ik er twee, een witte van 30 cm en een rode van 15 cm. Die staan er al sinds vervlogen tijden.

met Janse groeten

Graag foto's Jan F. Ik zou graag willen zien hoe jouw Alstilbes groeien op een ondergrond van klei. ??
groetjes Lida

Lida Lourens

foto 1:         Roos "Dortmund"
foto 2:         Valeriana officinalis
foto 3en 4:   verschillende soorten Delphinium

Cor van Kapel

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 21 juni 2012, 23:01:15
gr Lily-Anne
Weet je ook welke soort Alchemilla dit is Lily-Anne, volgens mij betreft het niet Alchemilla alpina ))4, of vergis ik mij ((8.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 juni 2012, 23:22:42
Tegenwoordig in pot na enkele mislukkingen elders : Silene hookeri

Maar toch een heel mooi resultaat. Is deze plant en ook zijn ssp. bolander en ingramii echt niet (beschermd) buiten te houden?
Ik heb zaden die zijn opgekomen, van de Schotse seed-ex, maar gelet op de slechte ervaring vroeger heb ik niet zulke goede hoop.