Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)

Gestart door Luc Scheldeman, 12 februari 2010, 22:50:22

Vorige topic - Volgende topic

Jan Fouquaert

Nog een kleine impressie van een mini stukje van mijn rotstuintje dat er momenteel maagdelijk bijligt wegens de diepgaande renovatiewerken. Plantjes, vooral Saxen natuurlijk, komen nog, na de zomer. 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

Ik zie links en rechts nog wel een openingetje om een plantje in kwijt te kunnen Jan...  -1( -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Je ziet het niet zo goed op de foto, maar ik heb veel met hoogten en laagten gewerkt waardoor er veel meer plantmogelijkheden ontstaan zijn. Dit is eigenlijke een lichte, noordelijke helling, maar sommige gedeelten liggen pal zuidelijk door gebruik te maken van kleine dalen, goed voor zonneaanbidders zoals Draba's, anjers of Erigeron.  De rest is ideaal voor Saxen vanwege de helling en ook door de vele rechtopstaande, kleine rotsjes, die voor de nodige schaduw en dus bescherming tegen de zon zullen dienen.
Wees maar zeker dat de 'maagdelijkheid' vlug wel zal zijn ....  :o --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Jan Fouquaert op 24 juli 2012, 15:46:33
Nog een kleine impressie van een mini stukje van mijn rotstuintje dat er momenteel maagdelijk bijligt wegens de diepgaande renovatiewerken. Plantjes, vooral Saxen natuurlijk, komen nog, na de zomer. 8)

Een droom voor iedere rotsplantenliefhebber.

Peter Rijntjes

Jan,

zier er goed uit. Laat je ook wat fot's zien als het beplant is??

((12

Jan Fouquaert

Dank je, Gerrit en Peter. Voor mij is dit maar gewoon, al ben ik zeer tevreden over mijn renoverende werken. Deze marmerrotsen en rotsjes vind ik een van de mooiste materialen om mee te spelen.
Ik zal zeker nog foto's laten zien, maar alle toekomstige bewoners zijn nog een beetje klein, worden geplant na de zomerhitte, maar tegen volgend voorjaar moet dat zeker lukken.

Er staan trouwens al een twintigtal petieterige plantjes tussen de rotsjes, maar dat zie je natuurlijk helemaal niet op deze overzichtsfoto. ))6

Groeten van Leiomerus. -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Hierbij een foto van een klein, lief rotstuintje dat ik nog niet eerder liet zien. Ik vond het niet zo goed en heb het een beetje veranderd. Nu ziet het er, volgens mijn bescheiden mening, toch een beetje beter uit. Ik heb het gemaakt juist naast de veranda, omdat alles wat ik op die plaats van planten wou zetten, gewoon door onze twee lieve hondjes vertrappeld werd. Een rotstuin kunnen ze moeilijk platlopen. Vandaar het ontstaan van deze rotstuin, kan soms handig zijn.

Ook handig is, dat het redelijk wat zon krijgt, maar dan ook niet te veel, ideaal dus voor, je raadt het al, Saxen.
Ik moet toch ergens al die cultivars uitproberen, n'est'ce pas ?
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Als je op de foto kijkt, zie je naast het rotstuintje, een pad met heel weinig begroeiing. Dit is een typisch voorbeeld van een 'jaagpad' waar de honden constant passeren en je dus geen planten kan zetten. :o --6 ??? ::) --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen


Jan Fouquaert

Dank je Bert, nu is die rotstuin wel een klein beetje mooi, maar hij zal er alleen maar mooier op worden als al die bollen van de geplante Saxen en de geplande Saxen al meer ontwikkeld zullen zijn. ;D 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Hmmmmm, wat gaan ze hier nu weer uit de grond stampen ????? --6
www.rots-plant.be  -  website over juwelen


Frankie Wulleman

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Die botten had ik al aan ... ;D
om daar wat vergeten Aldi-bollen uit te halen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

Lichtervelde, West-Vlaanderen