Colchicum en Merendera 2012

Gestart door Wim Boens, 7 januari 2012, 16:52:35

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

De bloei is inderdaad niet altijd op het "normale" tijdstip en veelal is de bloei ook gespreid over een paar weken zodazt je nooit het "volle" effect krijgt.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Tegenwoordig wordt het geslacht merendera door velen gerekend als een onderdeel van het geslacht colchicum.
Ik hou nog vast aan het aparte geslacht merendera omdat het meest opvallende onderscheid tussen beide groepen toch opvallend is. Op de topfoto kun je duidelijk zien dat bij merendera de bloemblaadjes niet samenkomen tot een soort buis zoals bij colchicum, de bloemblaadjes blijven tot beneden volledig los van elkaar.
Op de foto's Merendera filifolia uit Marokko. De bloeiende bollen dragen hun enkele bloem zonder bladvorming, de niet bloeiende bollen op de achtergrond beginnen al hun zeer fijne blad te vormen.
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op  7 oktober 2012, 18:59:44
Tegenwoordig wordt het geslacht merendera door velen gerekend als een onderdeel van het geslacht colchicum.
Ik hou nog vast aan het aparte geslacht merendera omdat het meest opvallende onderscheid tussen beide groepen toch opvallend is. Op de topfoto kun je duidelijk zien dat bij merendera de bloemblaadjes niet samenkomen tot een soort buis zoals bij colchicum, de bloemblaadjes blijven tot beneden volledig los van elkaar.
Op de foto's Merendera filifolia uit Marokko. De bloeiende bollen dragen hun enkele bloem zonder bladvorming, de niet bloeiende bollen op de achtergrond beginnen al hun zeer fijne blad te vormen.

Ik hou wel van die sierlijke fijne bloemblaadjes , ik zie ook een insnijding in  2 bloembaadjes , een mooie verschijning Luc ! ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Johan Keulemans

Voor wie één Colchicumbloem niet voldoende is, dan maar een heel boeket ervan.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Theo Stronks

Deze Colchicum harlekijn bloeit voor de eerste keer.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Johan Keulemans op  7 oktober 2012, 23:41:58

Verdorie Johan dat lijkt eerder op een massabijeenkomst .En wij maar prutsen met onze mini's in potjes .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Theo Stronks op  8 oktober 2012, 16:15:24

Heel aardig Theo .

Johan Keulemans

Citeer
Geplaatst door: Kris De Raeymaeker

Voeg citaat toe

Citaat van: Johan Keulemans op Gisteren om 23:41:58

Verdorie Johan dat lijkt eerder op een massabijeenkomst .En wij maar prutsen met onze mini's in potjes .

Dat prutsen zal wel meevallen zeker. En ook ik zit hier wel eens te prutsen met plantjes in potjes.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

Johan Keulemans

Citeer
Geplaatst door: Theo Stronks

Voeg citaat toe

Ook hier is hij sinds het weekend terug van de partij.

Luc Scheldeman

Merendera montana met zijn eerste bloem. Het lijkt er op dat de bloei weer gespreid zal zijn.
Torhout, West-Vlaanderen

Eddy Tijtgat

Een paar foto's van Colchicum corsicum. En ondanks de vorige, koude winter, handhaaft hij zich toch schitterend buiten. Ondertussen heeft deze Colchicum zich goed uitgezaaid. Gestart van een paar knollen zijn dat er ondertussen toch enkele tientalllen geworden. En ik ondervind dat ze er als zaailing geen 5 jaar over doen om te bloeien. Dank zij een vorige bijdrage van Luc S. kan ik nu zeggen dat deze Colchicum C. corsicum is. Het zaad had ik eerst gekregen via zaadlijsten als C.cupanii. Maar dat is het zeker niet!
En verder nog een Merendera alpina die, samen met C.corsicum nu toch al meer dan een maand aan het bloeien is.

Peter Rijntjes

Hoi Eddy,

mooi hoor en heel natuurlijk. Fijn dat zij zo goed gaan, is altijd weer een late blikvanger, vind je niet?

((12

vriendelijke groet,
Peter

Luc Gilgemyn

Prachtig beeld Eddy !  Ik dacht al te vragen waar in Corsica je dan wel met vakantie was geweest...  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Eddy Tijtgat op 17 oktober 2012, 15:39:19
Een paar foto's van Colchicum corsicum. En ondanks de vorige, koude winter, handhaaft hij zich toch schitterend buiten. Ondertussen heeft deze Colchicum zich goed uitgezaaid. Gestart van een paar knollen zijn dat er ondertussen toch enkele tientalllen geworden. En ik ondervind dat ze er als zaailing geen 5 jaar over doen om te bloeien. Dank zij een vorige bijdrage van Luc S. kan ik nu zeggen dat deze Colchicum C. corsicum is. Het zaad had ik eerst gekregen via zaadlijsten als C.cupanii. Maar dat is het zeker niet!
En verder nog een Merendera alpina die, samen met C.corsicum nu toch al meer dan een maand aan het bloeien is.

Fantastische beelden Eddy . Vooral op foto 1 zouden we denken dat we ons op de  "locus  classicus " bevinden .
We zien je hier niet vaak maar zo te zien zou dat best meer mogen gebeuren ))4

Luc Scheldeman

Citaat van: Eddy Tijtgat op 17 oktober 2012, 15:39:19
Eddy, dit lijkt mij eerder merendera montana te zijn.
Torhout, West-Vlaanderen