Oxalis

Gestart door Jozef Lemmens, 7 april 2011, 22:13:01

Vorige topic - Volgende topic

Matthias Fouquaert

Een kleine vraag mijn Oxalis is nu helemaal verdwenen en het vorige exemplaar hield het 3 jaar uit en nu 3 maand. ))8
Zou dit door de vele regenbuien te maken hebben. Ik heb nog één bolletje over in pot.

Iemand een idee ?

Luc Gilgemyn

Ik heb ze nog nooit in pot gehouden Matthias - in de volle grond staan ze er hier momenteel allemaal heel gezond bij !  Ik heb de indruk dat ze van dit koele en natte seizoen zelfs genieten...  ((15
Ik heb je ook nog een pm gestuurd.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

In de rotstuin lijkt de  oxalis adenophilla lijkt ieder jaar wat meer omhoog te komen . De bollen zijn nu al meer dan 1 cm te zien! Hij bloeit maar matig en het blad ziet er op sommige plaatsen niet zo fris uit ( dit laatste had hij vorig jaar ook ) Is dit normaal, of een teken van ziekte, nood aan meststof , of tijd om eens uit de grond te halen en dieper te planten ? Zal foto proberen plaatsen.
Groetjes
Lily- anne

Luc Gilgemyn

Niet aarzelen Lily-Anne - aan het einde van het seizoen (of als het loof afgestorven is) opgraven en een 3-tal cm lager planten (meng bij die gelegenheid een weinig humus door de tuingrond)  ;)

Matthias Fouquaert

Citaat van: Luc Gilgemyn op 18 juli 2012, 18:46:36
Ik heb ze nog nooit in pot gehouden Matthias - in de volle grond staan ze er hier momenteel allemaal heel gezond bij !  Ik heb de indruk dat ze van dit koele en natte seizoen zelfs genieten...  ((15
Ik heb je ook nog een pm gestuurd.

In welk grondmengsel staan jouw Oxalissen ,?

Ik had een mengsel gemaakt van japans split,zand,potgrond en de klei hier.

Het vorige exemplaar had meer een kleimengsel met zand en kift. ))4 

Luc Gilgemyn

Gewoon in de rotstuin grond, Matthias.  Hier betekent dit : een vrij lichte zand/leem grond waar bij de aanleg wat split is doorheen gemengd.
In de plantgaten van Oxalis meng ik een beperkte hoeveelheid humus... (bladgrond of iets dergelijks)

Johan Keulemans

Met de hulp van de zon, opende vandaag de eerste bloemen van Oxalis bowiei.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

Oxalis hirta laat zijn eerste bloemen zien.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

Johan Keulemans

De zuurstokjes zijn ook terug, met name Oxalis versicolor.

Gerrit Roest

Ook Oxalis lobata is weer terug
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Theo Stronks

In een turfbed bloeit voor het eerst deze Oxalis hirta "gothenburg".

Gerard Verweij

Citaat van: Theo Stronks op 21 oktober 2012, 14:35:18
In een turfbed bloeit voor het eerst deze Oxalis hirta "gothenburg".

Theo, ik weet hier niet zo veel van, is het normaal, dat Oxalis zo laat bloeit? Zie de afgelopen weken nl. veel O.foto's voorbijkomen.

Theo Stronks

Het schijnt dat deze soort in de late herfst bloeit tot in november zoals wel meerdere Oxalissen
Van oorsprong komen ze uit Zuid Afrika,de winterhardheid is wat discutabel Gerard.
Je zou ze dus makkelijker in een pot kunnen kweken,om er zeker van te zijn dat ze het jaar erop ook nog leven.

Loes de Groot

Ik heb net oxalis versicolor geplant,voor op de vensterbank.
Ben benieuwd of dat goed gaat.

Cor van Kapel

Bij de NRV willen we wat betreft Oxalis er dit jaar graag op tijd bijzijn 8), daarom heeft Luuk Vermeer Oxalis 'Ione Hecker’ verkozen tot plant van de maand februari ((14. Speciaal voor de liefhebbers http://www.rotsplantenvereniging.net/plant_vd_mnd.html --3.