Pleiones

Gestart door Kris De Raeymaeker, 12 februari 2010, 23:13:54

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Pleione praecox (ooit gekocht als maculata wat het zeker niet is !) staat momenteel weer in bloei . Zes bloemen op 2 bulben .
Ik toon hem zowat ieder jaar en hopelijk zijn jullie hem nog niet beu .Wat een leuke soort wegens zijn late of vroege (zo je wil)bloei .
En makkelijk !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

Altijd leuk, Kris. Ik ben hem nog niet beu! En afgaande op de naam praecox zou ik zeggen dat hij vroeg bloeit  ;)  :P!!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerard Verweij

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 november 2012, 23:02:36
Pleione praecox (ooit gekocht als maculata wat het zeker niet is !) staat momenteel weer in bloei . Zes bloemen op 2 bulben .
Ik toon hem zowat ieder jaar en hopelijk zijn jullie hem nog niet beu .Wat een leuke soort wegens zijn late of vroege (zo je wil)bloei .
En makkelijk !
Heel mooi, Kris.
Heb nog geen Pleione's maar begin er zeker komend voorjaar aan.
Kan ze nu nog niet kopen denk ik.
Trouwens complimenten voor de mooie foto's in het topic Crocussen. Ze zijn zo scherp, dat het wel getekend lijkt..... ((14

Luc Gilgemyn

Schitterend potteke Kris !  Als 't goed is moet dat komend seizoen een aantal extra nakomelingen opleveren !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 november 2012, 17:43:27
Schitterend potteke Kris !  Als 't goed is moet dat komend seizoen een aantal extra nakomelingen opleveren !  ;)
Merci voor het compliment Luc . Wel, het kan(zal) aan mij liggen ....(niet regelmatig genoeg verplanten )maar hij vermeerdert zich maar traag .Gestart met 1 bulb een jaar of 4 geleden .....en nog steeds maar 2 bulben . Dus ik moet hem maar misschien eens beter gaan vertroetelen .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op 29 november 2012, 08:48:28
Altijd leuk, Kris. Ik ben hem nog niet beu! En afgaande op de naam praecox zou ik zeggen dat hij vroeg bloeit  ;)  :P!!

Ja dat is ook waar Wim....niet meer bij stil gestaan ....Anders had hij wel autumnale genoemd .
Maar in de bollenwereld was er al een discussie betreffende herfstbloeiers. Die zouden oorspronkelijk niet  hebben bestaan .En was dat dan omdat de zomerbloei is uitgesteld of de lentebloei naar voor is getrokken ?  

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 november 2012, 19:21:21
Ja dat is ook waar Wim....niet meer bij stil gestaan ....Anders had hij wel autumnale genoemd .
Maar in de bollenwereld was er al een discussie betreffende herfstbloeiers. Die zouden oorspronkelijk niet  hebben bestaan .En was dat dan omdat de zomerbloei is uitgesteld of de lentebloei naar voor is getrokken ?  

Nu, dat is natuurlijk niet zo belangrijk (vandaar de :P), ik denk niet dat de plantenwereld "denkt" in termen van seizoenen. Het eenvoudigst is te zeggen dat het bloeiseizoen van Pleiones loopt van november tot maart, maar wel interessante discussie. Eigenlijk zou je dan moeten vertrekken van de vooroudersoort en dan genetisch gaan bekijken hoe de bloeiperiodes van de huidige species zich hebben ontwikkeld.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Nova de Jong

Mooie pot Kris! ((12
Hier heeft P. praecox eergisteren een bloemknop geopend.
Een beetje kleur die de sombere dagen opfleurt, de geur van honing die de bloemen verspreiden is een bonus ;D
orchids are like accessories, a woman can never have enough...

Luc Gilgemyn

--5

Ik moet toch ook eens werk maken van deze prachtige herfstbloeier ! 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Arjan de Groot

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 november 2012, 19:14:41Wel, het kan(zal) aan mij liggen ....(niet regelmatig genoeg verplanten )maar hij vermeerdert zich maar traag

Wel apart dat jouw plantje meerdere bloemen op een stengeltje heeft. Dat heb ik nog niet eerder bij deze
soort gezien.

CiteerGestart met 1 bulb een jaar of 4 geleden .....en nog steeds maar 2 bulben . Dus ik moet hem maar misschien eens beter gaan vertroetelen .

Zo te zien heb je er volgend jaar in ieder geval al minstens 3  ;)
Groeten,
Arjan

Arjan de Groot

Citaat van: Gerard Verweij op 29 november 2012, 09:30:14Kan ze nu nog niet kopen denk ik.

Nou, op Ebay is anders al een behoorlijk drukke handel op gang gekomen, hoor.
Waarbij ikzelf mij overigens bepaald niet onbetuigd laat...  ;D
Groeten,
Arjan

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Arjan de Groot op  1 december 2012, 21:53:00
Wel apart dat jouw plantje meerdere bloemen op een stengeltje heeft. Dat heb ik nog niet eerder bij deze
soort gezien.
Citeer

Dat deed hij vorig jaar ook al Arjan .Ben er niet rouwig om ... :D

Zo te zien heb je er volgend jaar in ieder geval al minstens 3  ;)

Humm  ))4 Ik had dat zelf nog niet bemerkt .....zal morgen mijn "potteke " nog eens goed gaan inspecteren ! Scherpe blik Arjan .

Danny De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 december 2012, 22:01:10
soort gezien.
Citeer

Dat deed hij vorig jaar ook al Arjan .Ben er niet rouwig om ... :D

Zo te zien heb je er volgend jaar in ieder geval al minstens 3  ;)

Humm  ))4 Ik had dat zelf nog niet bemerkt .....zal morgen mijn "potteke " nog eens goed gaan inspecteren ! Scherpe blik Arjan .

Kris
Als dat zo is, ben ik altijd kandidaat om de eigenaar te worden van één bulbje !
Danny
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 december 2012, 17:00:38

--5

Ik moet toch ook eens werk maken van deze prachtige herfstbloeier ! 

En ik naar maculata Luc , want daar was deze plant ooit voor gekocht ....

Arjan de Groot

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 december 2012, 22:01:10
(Meer bloemen per stengeltje) Dat deed hij vorig jaar ook al Arjan .Ben er niet rouwig om ... :D

Die foto's heb ik gezien. Dat uitbundige bloeien zal wel in de genen zitten. Misschien doettie
dat wel uit compensatie voor de matige vegetatieve vermeerdering... ;)

CiteerHumm  ))4 Ik had dat zelf nog niet bemerkt .....zal morgen mijn "potteke " nog eens goed gaan inspecteren ! Scherpe blik Arjan .

Als het goed is zou elke bloemstengel die uit het bulbje komt een nieuw bulbje moeten produceren...
Misschien moet je ze toch maar eens uit het potje kloppen en ze voor volgend jaar los van elkaar
planten.

Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben is het tijdstip waarop jouw praecox in de groei schiet.
Ik heb daar nog nooit iets concreets over gelezen. Dit natuurlijk ook met het oog op mijn eigen
plantjes. Dit jaar heb ik ze voor het eerst, en daarom is elke informatie welkom. :)

Hierbij een foto van mijn bloeiende praecox (Niet echt mijn eigen verdienste, want toen ik 'm
kocht stond hij al in knop.

Groeten,
Arjan