Galanthus 2012/2013

Gestart door Freddy Vleugels, 12 oktober 2012, 21:17:30

Vorige topic - Volgende topic

Freddy Vleugels

Enkele sneeuwklokjes van Kerstmis 2012

1. G. cilicisus: verwant aan G. peshmenii, geen goede groeier;
2. G. Early to Rize': waarschijnlijk een nakomeling van één van de sneeuwklokjes uit de G. elw. Hiemalis Group;
3. G. elw. 'Mrs McNamara': grote bloemen met 'gestructureerde' buitenste bloembladeren;
4. G. elw. 'Peter Gatehouse': met recht, naar boven gericht schutblad.

André Bourgonje

Lina, zit wel niet in het zachten zuiden maar voelde me toch aangesproken, dus voeg ik een paar foto's toe van Three Ships en Ding Dong die nu in bloei staan. De bloemen wilden hier helaas niet echt openen zoals je ziet. Mijn Barnes heeft vorig jaar een enorme klap gekregen door het weer en zal dit jaar niet bloeien. Verder komt hier zelfs al wat galanthus zaad boven de grond!! Hoop dat we niet eenzelfde soort winter krijgen als vorig jaar.

André Bourgonje
André Bourgonje, Den Haag, Nederland

Frankie Wulleman

Da's al heel wat, Freddy, hier staat G. 'Colossus' traditioneel het verst.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Mijn herfstbloeiende sneeuwklokjes hebben hier ook serieuze klappen gekregen. G. reginae-olgae subsp. reginae-olgae (foto 1) komt nu pas boven en zal dus ook zeker niet bloeien dit seizoen.
G. hiemalis (foto 2) waande ik verloren. Tot mijn grote verrassing komen ze nu toch nog boven, maar zullen eveneens niet bloeien. Ik ben al blij dat ik de soort nog heb.

Loes de Groot

Dat ziet er goed uit heren!
Colossus is hier ook de eerste die op openspringen staat.
Met dit warme weer zullen er spoedig meer volgen,even de batterijen van mijn camera checken.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Freddy Vleugels op 26 december 2012, 22:14:14

2. G. Early to Rize': waarschijnlijk een nakomeling van één van de sneeuwklokjes uit de G. elw. Hiemalis Group;
3. G. elw. 'Mrs McNamara': grote bloemen met 'gestructureerde' buitenste bloembladeren;

Een heel mooie reeks, Freddy ! Stuk voor stuk mooie, gezond uitziende planten !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Johan Keulemans

Dan was het toch een witte kerst, al was het dan heel plaatselijk  5))
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Lina Hesseling

Inderdaad een mooie reeks, Freddy. Dit jaar heb ik me voorgenomen ook wat vroeg bloeiende sneeuwklokjes aan te schaffen. Zo verleng je toch mooi het seizoen.
Andre, ik ben blij dat G. 'Ding Dong' het bij jou wel doet. Ik ben hem dit jaar voor de tweede keer verloren. Balen, want dat was toch wel een speciaal klokje, omdat het symbool stond voor de eerste sneeuwklokjeszondag in Oost Groningen.
Na enig zoeken heb ik geconstateerd, dat G 'Barnes' wel onderweg is. Vorig jaar liet hij zich al op 4 november zien. En nu is hij dus veel later.
Wel ben ik blij met G. fosteri, die met meerdere punten boven komt.
Verder zijn hier G. 'Grumpy', G. ' Wasp' en G. 'Trym' ook onderweg. Genoeg om naar uit te kijken dus.
Dit jaar moet ik toch maar weer eens een poging wagen om redelijke foto' te maken.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Lina Hesseling op 27 december 2012, 12:17:46
Dit jaar moet ik toch maar weer eens een poging wagen om redelijke foto' te maken.
Lina.

Dat is je geraden Lina !  4)) 11))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

Dat zou er een uit de G. rizehensis groep moeten zijn Freddy, zie o.a. hier http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=9634.75 Reply 77.

Freddy Vleugels

Ja Cor, we hebben in feite allebei een beetje gelijk wat betreft de herkomst van G. 'Early to Rize'. Er wordt namelijk vermoed dat het een hybride is tussen G. rizehensis en een sneeuwklokje uit de G. elwesii var. monostictus Hiemalis Group.

Sven de Groot

Citaat van: André Bourgonje op 26 december 2012, 22:44:34
Lina, zit wel niet in het zachten zuiden maar voelde me toch aangesproken, dus voeg ik een paar foto's toe van Three Ships en Ding Dong die nu in bloei staan. De bloemen wilden hier helaas niet echt openen zoals je ziet. Mijn Barnes heeft vorig jaar een enorme klap gekregen door het weer en zal dit jaar niet bloeien. Verder komt hier zelfs al wat galanthus zaad boven de grond!! Hoop dat we niet eenzelfde soort winter krijgen als vorig jaar.

Mooie sneeuwklokjes, Freddy en André!! De sneeuwklokjes in jullie tuin lopen toch wel wat voor op die van mij. Van "Three Ships" ging eergisteren de eerste bloem voorzichtig ietwat open. Er komen nog een aantal bloemen aan; ik post wel een fotootje als een paar bloemen open staan. Mijn "Ding Dong" is zeker zo ver nog niet als die van André. Dat duurt nog wel een paar weken (al gaat het met dit warme weer wel supersnel)!  

Citaat van: Lina Hesseling op 27 december 2012, 12:17:46
Na enig zoeken heb ik geconstateerd, dat G 'Barnes' wel onderweg is. Vorig jaar liet hij zich al op 4 november zien. En nu is hij dus veel later.
[...]
Verder zijn hier G. 'Grumpy', G. ' Wasp' en G. 'Trym' ook onderweg. Genoeg om naar uit te kijken dus.

Voorzichtig aan het peuteren, Lina? "Trym" is bij jou dus nog niet boven. Hier ook niet. "Grumpy" is bij mij al wel een week of drie, vier te zien.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Frankie Wulleman

Citaat van: Lina Hesseling op 22 december 2012, 15:47:18
Vandaag had ik het nieuwe nummer van het kwartaalblad in de brievenbus.
Daarin vond ik een erg leuk artikel van jou, Frankie W., over de sneeuwklokjes bij Cathy Portier op de kwekerij. Altijd leuk om te lezen. Bedankt hiervoor, Frankie en natuurlijk Cathy.

Lina.

Graag gedaan, Lina, blij dat je er iets aan hebt.

Loes de Groot

mijn Trym is boven met 2 puntjes en Trymposter ook.
ik heb het idee dat mijn klokjes dit jaar voorop lopen in vergelijking met die van jullie en dat dat voorheen anders was.
tot mijn schande moet ik bekennen dat ik een klokje kwijt ben. dwz hij,Alan`s Treat,staat keurig op nummer genoteerd maar op het schema staat hij niet vermeld???
beetje haastig geplant vorig jaar denk ik.
dat wordt dus de borders ontdoen van blad en speuren naar het neusje.toch nog een voordeel dat mijn tuin niet zo groot is.
Zelfs mijn krasnovii bollen laten al neusjes zien maar wie nog niet boven is is Augustus maar die is altijd aan de late kant.
Colossus en Hippolyta bloeien nu bijna.

Peter Kleine

Heeft iemand enig idee hoe ik het "icicle" en "faringdon double" naar de zin kan maken? Deze twee vallen steeds weg bij mij en daar baal ik nogal van.   --13
Andere sneeuwklokjes doen het best goed. Ik zou van deze twee zo graag leuke pollen willen.....