Galanthus 2012/2013

Gestart door Freddy Vleugels, 12 oktober 2012, 21:17:30

Vorige topic - Volgende topic

Lina Hesseling

Loes, ik heb deze zomer alle sneeuwklokjes in vijvermandjes gezet. Die heb ik in groepjes van 4 in de grond gezet. Zwarte stekers erin en een goede plattegrond. Door die groepen kun je ze beter terug vinden. Ik moet er wel bij zeggen, dat dit in twee kleine lege borders is gebeurd, waar verder alleen heesters in staan.
Er komen nog wat nieuwe heesters bij, maar ik denk, dat dit beter werkt dan grillig verspreid in de border.
Eerder had ik ook en deel in de strook grond voor de Carpinus haag. Dit had ik gezien bij de collectie van Gert Jan van der Kolk, zoals hij ze bij zijn ouders had staan.
Mij beviel dit helemaal niet omdat de wortels van de haag erg compact om de bolletjes groeien.
Het blijft proberen wat het beste bevalt.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Peter Kleine

Iedereen een heel SNEEUWKLOKKIG nieuwjaar gewenst! :D

P.S. Marc, bedankt voor je reactie!

Sven de Groot

Hier staat sinds een week of 2 eindelijk weer eens een sneeuwklokje in bloei: Galanthus plicatus "Three Ships".
Vorig jaar 12 bloemen, dit jaar 7. Het is bekend dat dit sneeuwklokje vaak na verloop van tijd wat terugval heeft en dat ze vaker verplant moet worden om het goed te blijven doen. Ik vrees dat ik hieraan dit jaar ook moet geloven.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Frankie Wulleman

Citaat van: Sven de Groot op  6 januari 2013, 19:54:04
Hier staat sinds een week of 2 eindelijk weer eens een sneeuwklokje in bloei: Galanthus plicatus "Three Ships".
Vorig jaar 12 bloemen, dit jaar 7. Het is bekend dat dit sneeuwklokje vaak na verloop van tijd wat terugval heeft en dat ze vaker verplant moet worden om het goed te blijven doen. Ik vrees dat ik hieraan dit jaar ook moet geloven.

Een mooi soortje is dat, Sven, de vroege bloei is mooi meegenomen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lina Hesseling

Wat zijn we blij met de eerste bloei, he!
Hier staan de eersten nog in knop. Maar het duurt niet lang meer en dan kan ik ook genieten van bloei.

Lina.

Sven de Groot

Citaat van: Lina Hesseling op  6 januari 2013, 22:54:22
Hier staan de eersten nog in knop. Maar het duurt niet lang meer en dan kan ik ook genieten van bloei.

En laat de foto's dan maar komen, Lina!

Freddy Vleugels

Enkele sneeuwklokjes in bloei verleden zondag in de open tuin:
. 'Richard Ayres': een volledig dubbel sneeuwklokje
. reg.-olg. ssp reg.-olg. 'Christine': een stevige cultivar die de overgang vormt tussen de laatbloeiende reg.-olg. klonen en de   vroegbloeiende ssp vernalis varianten
. 'Ailwyn': ook een dubbel sneeuwklokje
. 'Fly Fishing': de naam zegt het al !

Luc Gilgemyn

Mooie reeks, Freddy !
"Ailwyn" is voor mij de aantrekkelijkste !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Sven de Groot

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 januari 2013, 08:37:16
Mooie reeks, Freddy !
"Ailwyn" is voor mij de aantrekkelijkste !

In alles met Luc eens! Maar dit is de eerste keer dat ik "Fly Fishing" met groene puntjes zie. Daarvan wordt ze ook wel héél aantrekkelijk. Is dat iets wat zich bij jou elk jaar voordoet, Freddy?  

Lina Hesseling

Ook ik vind 'Fly Fishing' erg mooi.
Eigenlijk zijn het allemaal prachtige klokjes.

Lina.

Wim Boens

Hier staat nu Galanthus ikariae subsp. snogerupii in bloei. Als ik het goed heb hoort deze nu gewoon G. ikariae te heten!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Sven de Groot

Citaat van: Wim Boens op  8 januari 2013, 16:19:46
Hier staat nu Galanthus ikariae subsp. snogerupii in bloei.

Heb je toevallig ook een duidelijkere foto van het blad, Wim? Het blad lijkt me een beetje smal en lang voor een snogerupii...  

Loes de Groot

Mooi die Fly Fishing,helaas was ik te laat met bestellen bij Avon.volgende keer beter.

Wim Boens

Citaat van: Sven de Groot op  8 januari 2013, 16:50:25
Citaat van: Wim Boens op  8 januari 2013, 16:19:46
Hier staat nu Galanthus ikariae subsp. snogerupii in bloei.

Heb je toevallig ook een duidelijkere foto van het blad, Wim? Het blad lijkt me een beetje smal en lang voor een snogerupii...  

Niet echt, ik zal er morgen eens een foto van nemen. Ik geloof dat mijn plant van wild verzameld zaad komt. Ik zal het eens vragen aan degene van wie ik de plant heb gekregen.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Sven de Groot