Crocus 2013

Gestart door Danny Bonnez, 31 december 2012, 15:52:20

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 februari 2013, 17:40:48
Nog wat Crocusjes... :

1) C. alatavicus opende nog een bescheiden bloem
2) Ooit kocht ik die als Crocus versicolor - in een pakje in de groothandel - het bleek uiteindelijk C.biflorus ssp bifloris parkinsonii die John A. hier ook al liet zien.  De streepjes zijn er niet minder aantrekkelijk om...  ;D

3 en 4) Crocus sieberi "Ronald Ginns" is ook een close upje waard !

Stuk voor stuk allemaal 'beauty's' Luc ! C.alatavicus hoop ik dit jaar te vinden voor in mijn bollenbed en C. biflorus parkinsonii heb ik vorige zomer gewoon in de tuin geplant en bloeien binnenkort . Staan deze ook bij jou gewoon in de tuin Luc ?
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Bert Stegeman op 18 februari 2013, 21:32:11

PS even een algemene vraag voor diegene die het nrv Foliumalpinum thuis krijgen.
Ik was benieuwd wat jullie van mijn verslag vonden.
Het was voor mij de eerste keer. ))2 ))2 ))2

Ik heb het gelezen Bert. Dapper van je om hier een stuk voor te schrijven.
Interessant om te lezen, hoewel we het meeste hier al gezien hebben en de aanleg van het nieuwe stuk gevolgd hebben. Dat die rotsblokken zo zwaar zijn kun je op de foto eigenlijk niet zien. Maar ze liggen goed. Ik bedoel, ze liggen zo dat het water naar achteren toe loopt, zodat het voor de planten beschikbaar komt.
Wat de planten betreft: mooie dingen zoals de Onosma en de Morisia en meer. Zeg heb jij geen saxxen? Kan mooi in die trog. O ja, jij komt nogal eens in de bergen he, moet je eens van die zwarte leistenen mee nemen voor in de crevice-trog. Ik vind persoonlijk die tegels wat te groot.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 19 februari 2013, 19:10:18
Stuk voor stuk allemaal 'beauty's' Luc ! C.alatavicus hoop ik dit jaar te vinden voor in mijn bollenbed en C. biflorus parkinsonii heb ik vorige zomer gewoon in de tuin geplant en bloeien binnenkort . Staan deze ook bij jou gewoon in de tuin Luc ?
Ik denk dat ik hem al twintig jaar staan heb, Danny - het is een hele makkelijke Crocus.
Wat alatavicus betreft wou ik toch opmerken dat je'm hier in super macro te zien krijgt en dan is hij (vind ik toch) prachtig, maar voor buiten heb ik mijn twijfels.  Het is een vrij kleine bloem met van op afstand een vrij onopvallende kleur...  ::)  Ik wou het alleen meegeven. ;)

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

PS even een algemene vraag voor diegene die het nrv Foliumalpinum thuis krijgen.

Een prima debuut, Bert !  ((14
Een aardig, onderhoudend stukje dat uitstekend de problemen van de beginnende rotstuinier omschrijft en op een begrijpelijke manier weergeeft.  De weg die je hebt afgelegd om bepaalde problemen op te lossen en het steeds maar veranderingen aanbrengen in de rotstuin zijn heel herkenbare situaties die velen onder ons hebben meegemaakt... en hebben we niet allemaal met die moeilijke meerdelige Latijnse plantennamen geworsteld ??

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 februari 2013, 20:12:20
Citaat van: Danny Bonnez op 19 februari 2013, 19:10:18
Ik denk dat ik hem al twintig jaar staan heb, Danny - het is een hele makkelijke Crocus.
Wat alatavicus betreft wou ik toch opmerken dat je'm hier in super macro te zien krijgt en dan is hij (vind ik toch) prachtig, maar voor buiten heb ik mijn twijfels.  Het is een vrij kleine bloem met van op afstand een vrij onopvallende kleur...  ::)  Ik wou het alleen meegeven. ;)

Ok Luc ......... soms lig ik ook  wel eens op mijn buik om foto's te nemen en om alles eens goed te bekijken !  ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

bedankt voor de complimenten Luc en Gerrit
Misschien een idee voor een toekomstige nieuwe trog Gerrit
En ja ik heb wel enkele saxxen maar niet van die spectaculaire.
een beetje de normale saxifraga's.

Frankie Wulleman

Ik was ook enigszins verrast Bert. Prima verhaal trouwens, menig lezer zal zichzelf hierin wel herkennen. Alweer een dappere strijder om Folium Alpinum in leven te helpen houden.  ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

prachtige crocussen
in mijn voortuin beginnen de crocussen ook langzaam boven te komen en hun bloemen te tonen.
Toen ik om 17.45 thuis kwam van het werk zag ik een klein geel knopje in de crocus volgens mij is dit Crocus 'Fuscotinctus'
maar hij had genoeg van zijn oude verblijf plek .hij is namelijk zo'n 40 cm van zijn naamkaartje boven gekomen.
naamkaartje staat op de plek waar hij vorig jaar boven kwam.
heb nog geen foto's.
Een heel net stukje, Bert. En lekker herkenbaar. Ook ik zal komende tijd weer met stenen lopen zeulen en met zakken grond.
Ik zou zeggen: vooral doorgaan  ((14

Bert Stegeman

dank je wel voor de complimenten.
wie weet over een poos nog een keer een stuk maar eerst maar eens denken waar over ((14

Gerard Verweij

Citaat van: Bert Stegeman op 20 februari 2013, 21:23:15
wie weet over een poos nog een keer een stuk maar eerst maar eens denken waar over ((14
Misschien is een reisverslag een goed idee!  :P :P :P

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerard Verweij op 20 februari 2013, 21:30:20
Citaat van: Bert Stegeman op 20 februari 2013, 21:23:15
Misschien is een reisverslag een goed idee!  :P :P :P

Foei Gerard !  -2( -2(

Kris De Raeymaeker

Al overvloedig getoond ....en toch nog eens ....
Crocus atticus 'Bowles White '
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

Het kan nooit teveel worden Kris,mooi groepje bij elkaar. ((13

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Theo Stronks op 22 februari 2013, 10:55:50
Het kan nooit teveel worden Kris,mooi groepje bij elkaar. ((13

Dank je Theo maar voor 1 keer heb ik een beetje vals gespeeld .... ))2 Het zijn 2 potjes die ik "in the green " heb gekocht in Kalmthout ...en meteen maar aan de grond heb toevertrouwd  (waarschijnlijk helemaal niet ideaal maar goed ....) Na jullie postings over deze soort wou ik ze eigenlijk ook wel hebben (dus jullie zijn verantwoordelijk  ;D)  Normaal vind ik dat ik die misschien nog niet mocht tonen (het is eigenlijk vals spelen )maar ik wou eens zien of iemand dat zou opmerken ....Ik ben eens benieuwd of ze deze (onzachte)behandeling gaan overleven. Nu het waren koopjes ....  
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Foei Chris ! gelekaart
-2(

Wat mooi is hoeft geen excuus !  ((14