Galanthus 2012/2013

Gestart door Freddy Vleugels, 12 oktober 2012, 21:17:30

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Freddy Vleugels op 18 februari 2013, 18:55:14
Citaat van: John Aipassa op 17 februari 2013, 23:24:59
In een groepje zijn die gelen toch werkelijk prachtig. Ben zeer gecharmeerd van Sarah Dumont.  --6
Complimenten Freddy. Heeft het lang geduurd voordat je zulke groepjes krijgt?
Moeilijk in het algemeen te zeggen welke omvang een bepaalde soort of variëteit na x aantal jaren zal hebben. Dit is natuurlijk afhankelijk van een aantal parameters zoals bodemsamenstelling, bodemvochtigheid, standplaats, microklimaat, herkomst uitgangsmateriaal, ziektes en plagen, enzomeer.
Als je nu aan mij vraagt hoe oud zijn deze pollen zoals 'Sarah D.' of 'Spindlestone S.': een 4 à 5 tal jaar vertrekkende van 1 bloeibare bol. Dus m.a.w. het kan tamelijk snel gaan.
Maar het is nu eenmaal ook een gegeven dat bepaalde soorten/variëteiten het slechter of beter doen in de ene tuin, terwijl in een andere tuin het net het omgekeerde is. Zelfs bij mij in één en dezelfde tuin doet soms dezelfde plantensoort het op de ene plaats veel beter als op de andere niettegenstaande ogenschijnlijk de parameters dezelfde lijken. "Wat hebben we geleerd vandaag ?": Probeer eenzelfde plantensoort/variëteit op meer dan één plaats in uw tuin als u er de mogelijkheden voor hebt !
Om uw geelzucht te bevredigen G. 'Ronald Mackenzie'

Wijze woorden van een wijs man, en die Ronald is een fantastisch mooi geeltje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Sven de Groot

Mooie reeks, Freddy! Mijn favorieten zijn "Greenfinch", "Witchwood" en "Ronald Mackenzie" (een van de allermooiste geeltjes, vind ik).
Laat je ook nog foto's van ze zien als de bloemen helemaal open staan?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

Amai Freddy, wat een fraaie reeks beauties heb je daar neergezet!
Diverse daarvan heb ik ook nog niet, smacht toch wel naar zo'n groepje 'Greenfinch', hmmmmmmm!
Voor een keertje stuur ik geen cv in, dit is een species...wie weet welke?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

John Aipassa

Oei Oei, Ronald Mackenzie mag er zeker wezen. Erg mooi!
John Aipassa, Aalten, Nederland

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Valentin Wijnen

Ronald Mc Kenzie is zo'n beetje een 'myth plant'. Fantastisch sneeuwklokje als potplant  (een 'must-have' voor elke geeltjesliefhebber) maar in volle grond sterft hij heel vaak snel af. Ook hier... Ooit een groep van gezien in volle grond?
Voor de ingewijden, 'Green Brush' is nog zo'n lastpak. Na twee jaar in de tuin is hij overal verdwenen. Vraag het ook maar eens bij de Engelse verzamelaars- kenners...
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Sven de Groot

Citaat van: Valentin Wijnen op 18 februari 2013, 23:29:19
Ronald Mc Kenzie is zo'n beetje een 'myth plant'. Fantastische potplant (een 'must-have' voor elke geeltjesliefhebber) maar in volle grond sterft hij heel vaak snel af. Ook hier... Ooit een groep van gezien in volle grond?

Een paar leuke polletjes heb ik wel eens voorbij zien komen (o.a. vorig jaar van Freddy Vleugels), maar een grotere groep niet. Zelfs degene die dit sneeuwklokje gevonden heeft, heeft maar een klein polletje in zijn tuin: https://www.youtube.com/watch?v=FiDNLAN15Ns.  
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Freddy Vleugels

Bedankt allemaal voor de fijne repliek. De sneeuwklokjes zijn dit jaar wat aan de late kant bij mij, vooral de nivalissen. Dus 'bij leven en welzijn' er zijn nog enkele 'beauties' op komst, al is schoonheid natuurlijk een betrekkelijk begrip !

Citaat van: Valentin Wijnen op 18 februari 2013, 23:29:19
Ronald Mc Kenzie is zo'n beetje een 'myth plant'. Fantastisch sneeuwklokje als potplant  (een 'must-have' voor elke geeltjesliefhebber) maar in volle grond sterft hij heel vaak snel af. Ook hier... Ooit een groep van gezien in volle grond?
Voor de ingewijden, 'Green Brush' is nog zo'n lastpak. Na twee jaar in de tuin is hij overal verdwenen. Vraag het ook maar eens bij de Engelse verzamelaars- kenners...

Ja, het is zoals één van onze Belgische Galanthusvaders zegt, een aantal soorten en variëteiten zijn zeer moeilijk in de tuin (voor jaren) te behouden en de 'Ronald' en 'Brush' behoren hier zeker toe.

Gerard Oud

Net terug uit Schotland vandaag deze alweer gevonden!
3 bladige elwesii met markante bloem.
een licht gestreepte elwesii

Chris Vermeire

hier 3 die bi mij in bloei staan, niet een groepje maar 1 of 2 bolletjes

John Aipassa

Fraaie sneeuwklokjes Chris. Heb ze ook, of liever gezegd twee van de drie. Gerard Parker is helaas niet opgekomen dit jaar. RIP? --13

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Gerard Oud

Vergat de fraai gestreepte lichtgroene nivalis pol bijna.

Wim Boens

Wat sneeuwklokjes vandaag gefotografeerd in de tuin:

Galanthus 'Barbara's Double'
Galanthus elwesii 'Comet'
Galanthus nivalis 'Anglesey Abbey'
Galanthus nivalis 'Grake's Yellow' (nog steeds op pot, toont nu dat het een mooi geel merkteken heeft)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

En nog enkele:

Galanthus nivalis 'Viridapice'
Galanthus nivalis x plicatus
Galanthus plicatus 'Augustus'
en Galanthus plicatus 'Warham'
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

John Aipassa

Ik zal toch echt een keer richting Kalmthout moeten gaan om ook een Grake's Yellow te bemachtigen. Mooi klokje Wim.

Frankie Wulleman

G. Anglesey Abbey.
Lichtervelde, West-Vlaanderen