Galanthus 2012/2013

Gestart door Freddy Vleugels, 12 oktober 2012, 21:17:30

Vorige topic - Volgende topic

Stefan Vidts

hier volgen de laatste 2, geen geeltjes bij mij, al moet ik zeggen dat 'Valentine Day' ook nog uitzonderlijk mooi in bloei stond,  hij stond misschien voor het eerst echt open.
Maar heb hem pas sinds dit jaar, dus ja, die bloeiperiode is nog geen referentie.

Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Valentin Wijnen

"Valentine's Day" is natuurlijk niet geel, Stefan, maar een perfecte wit met groen gemerkte inverse poculiforme nivalis, je verkreeg dit jaar in Kalmthout mijn gele "Grakes Yellow"
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Stefan Vidts

))2 ))2, ja, door al die scharlockii's te posten was ik natuurlijk op een verkeerd spoor.
Een gele 'Valentine's Day' die zou natuurlijk wel heel ziek zijn of zeer goed ontsmet met bleekwater.
Neen, natuurlijk, het is jouw 'Grakes Yellow' die nog mooi staat te bloeien. Dit dus ter correctie.
Bedankt voor de opmerking.
Stefan Vidts

Valentin Wijnen

Ik werk overigens een drietal jaren al aan een gele versie van 'Valentine's Day'. Alleen, het zal nog minstens drie- vijf jaar duren eer ik er (hopelijk) er. Da's ook de tijd die nodig was om een gele 'Trym' te kruisen. En die is er nu...de hype op Ebay voor 2014?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Sven de Groot

Citaat van: Valentin Wijnen op  1 april 2013, 09:35:47
[...] een gele 'Trym' te kruisen. En die is er nu...de hype op Ebay voor 2014?

Zijn er al zoveel bolletjes van die gele "Trym" dan, Valentin, dat je verwacht dat ze op zo'n korte termijn te koop zal worden aangeboden?
Ik weet van slechts één foto van dit sneeuwklokje: www.snowdropinfo.com/galanthus%20trym%20yellow%20form.html
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

De gele 'Trym' is van Sharman, naar verluidt zijn er al meer dan twintig bollen (jonge en volwassen bollen samen, dixit een 'good old English friend die de partij zag, ik heb deze gele Trym uiteraard nog niet gezien!).

Valentin Wijnen

Nog ééntje, een laatbloeiertje, waarvan ik aanvankelijk dacht hem kwijt te zijn hier in de collectie. Hij had zich echter goed verstopt met zijn kleine, zuiver spierwitte bloempjes. Dit is Galanthus nivalis 'Elbeweiss". Deze is toch nog wat groter in bloem dan 'Snow White Gnom', nog zo'n beauty! (Sorry voor de minder' goeie foto!)

Frankie Wulleman

We zijn nu inmiddels al april en er staan nog altijd bloeiende sneeuwklokjes in de tuin, nog nooit eerder meegemaakt. G. 'April Fool' doet voor de eerste keer sinds ik hem in de tuin heb (zo'n vijf, zes jaar) zijn naam alle eer aan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

Franky, het is inderdaad niet te geloven, ook hier staan misschien nog een 100-tal verschillende 'aprilgekken' in de tuin dit jaar. Op een dikke 20 jaar sneeuwklokjes hier in 'Grakes Heredij' , heb ik dat ook nog nooit gezien. En eerlijk gezegd...ik hoop het ook niet meer te zien zo laat!

Stefan Vidts

Bedankt Sven voor de link naar Gele Trym, maar ben er nu zelf niet echt wild van, ziet er nog teveel ziekelijk uit voor mij.
Hij staat niet meteen op mijn verlanglijstje, laat ze maar bieden op het net volgend jaar, zo heb ik gratis entertainment.
't is toch schitterend dat allemaal te lezen hé.
Ik vermoed dat Valentin zijn Vanetine's Day' best met een gele sandersi kruist om geel in die bloemen te krijgen.
nu ja hij ziet wel wat hij wil bereiken.
Hier staan ook ook vandaag nog heel wat klokjes in bloei.
Heb gezien dat galanthus 'Anne of Geierstein' ook nog prachtig staat te bloeien naast al die 'Blewbury Tart' types. De mooiste gele die momenteel nog in volle bloei staat is Bill Clark' maar dat is waarschijnlijk omdat hij zo goed in de schaduw staat.
Nu ja hij geeft mij momenteel meer warmte dan de vervloekte oostenwind.

Stefan Vidts

Sven de Groot

Citaat van: Stefan Vidts op  2 april 2013, 12:18:05
Bedankt Sven voor de link naar Gele Trym, maar ben er nu zelf niet echt wild van, ziet er nog teveel ziekelijk uit voor mij.

Nu ben ik hier in dit forum natuurlijk één van de weinige liefhebbers van ziekelijk uitziende sneeuwklokjes ::), maar ik zie niet in waarom de gele "Trym" er ongezonder uit zou zien dan alle andere gele sneeuwklokjes die hier de revue zijn gepasseerd. Ik vind het juist een heel mooie toevoeging aan het huidige sneeuwklokjesbestand. Hopen dat ook dit genetisch overdraagbaar zal blijken, zodat we een geheel nieuwe, gele "Trym"-lijn tegemoet kunnen zien. 

Stefan Vidts

Die gele Trym is mij nog niet gel genoeg, op de foto lijkt of het ovarium net niet genoeg zon heeft gezien.
Hieronder nog enkele klokejs dioe nu zopas schitterend stonden te bloeien, het is te koud om buiten te werken.
Birthday is een zeer mooie grote zuiver witte nivalis selectie die pas rond mijn verjaardag begint te bloeien, maar dit jaar stond de pol pas sinds gisteren of eigenlijk vandaag mooi in bloei.
Er staan ook nog heel wat knoppen in die moeten open komen.
Kan iemand mij zeggen waarom Trym bij reeds voor het 2de jaar zeer laat gaat bloeien, de bloemen staan amper open en de bollen maken slecht wortel. Het is geen Narcisvlieg.
Stefan Vidts

Stefan Vidts

hier de beelden van de pol die ik' Birthday' noem
Stefan Vidts

Stefan Vidts

Ben nog zaailing van 'Spindlestone Surprise' of 'Primrose Warburg' ( die beide volgens de laatste berichten identiek zouden moeten zijn. Terwijl Sindelstone en Primrose de pijp reeds aan Maarten hebben gegeven staat deze zaailing er vlak naast nog parmantig te bloeien, hij lijkt zeer sterk op zijn ouders, maar lijkt het langer uit te houden, nu ja zien of dat zo blijft duren. Zal zeker geen naam krijgen, maar geeft de tuin extra lang een geel accent.
Stefan Vidts

Sven de Groot

Citaat van: Stefan Vidts op  2 april 2013, 13:48:36
Hieronder nog enkele klokejs dioe nu zopas schitterend stonden te bloeien, het is te koud om buiten te werken.

Weet je zeker dat het eerste sneeuwklokje "Anne of Geierstein" is, Stefan? Er lijkt een groene tekening boven het merkteken te zitten. Bij mijn weten, heeft "Anne of Geierstein" dit niet.