Primula 2013

Gestart door Kris De Raeymaeker, 28 januari 2013, 20:52:09

Vorige topic - Volgende topic

Peter Rijntjes

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 april 2013, 21:38:17
De eerste bloemen op P. julianae, toch ook enkele weekjes te laat.

Frankie , is deze plant een juliae hybride, heb van "julianae" nog nooit gehoord ? Deze plant vind ik alvast heel mooi ! 
Ieper , West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

Heel mooi Frankie.
Mijn exemplaar staat hier ook volledig te bloeien.
Op het net kan je ook Primula x juliana 'Wanda' terug vinden. Nochtans is het bloemhart precies iets anders of is het de camera die mij doet twijfelen. )--1

Ik schrijf op mijn lijst altijd x juliana tussen haakjes. Verwarring heb je soms wel.

De eerste bloemen van een allionii cultivar komt er bijna aan. ;D Genaamd: Primula x allionii 'Stradbrook ....'
Binnenkort eens een poging ondernemen om deze te determineren. ;)

Gerard Verweij

Citaat van: Matthias Fouquaert op  4 april 2013, 22:59:07
Heel mooi Frankie.
Mijn exemplaar staat hier ook volledig te bloeien.
Op het net kan je ook Primula x juliana 'Wanda' terug vinden. Nochtans is het bloemhart precies iets anders of is het de camera die mij doet twijfelen. )--1

Ik schrijf op mijn lijst altijd x juliana tussen haakjes. Verwarring heb je soms wel.

De eerste bloemen van een allionii cultivar komt er bijna aan. ;D Genaamd: Primula x allionii 'Stradbrook ....'
Binnenkort eens een poging ondernemen om deze te determineren. ;)
Van x Juliae zijn wel meer hybriden te vinden, zoals de hier al eerder getoonde witte : 'Snowwhite' (post 97), welke ook verkocht wordt onder de naam 'Alba' en 'Groenekans Glorie'., hieronder met de roze bloemen.

Cor van Kapel

Citaat van: Danny Bonnez op  4 april 2013, 22:44:06
Citaat van: Frankie Wulleman op  4 april 2013, 21:38:17
De eerste bloemen op P. julianae, toch ook enkele weekjes te laat.

Frankie , is deze plant een juliae hybride, heb van "julianae" nog nooit gehoord ? Deze plant vind ik alvast heel mooi !  
Ben wel geen Frankie maar ik denk dat Frankie P. juliae (zonder de 'na' dus) bedoelde, daar lijkt de plant op de bijgaande foto het meest op. De bloemkleur van P. juliae varieëerd van lila tot licht rose. P.x juliae kan maar dan moet er nog iets achter.

Frankie Wulleman

Mijn excuses mensen, Cor heeft het bij het rechte eind, het gaat hier wel degelijk om Primula x juliana 'Wanda'. De vermoeidheid speelde me gisterenavond duidelijk parten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Hola, hola, speciaal voor de Primula-adepten, fanaten, groupies, sekteleden, verslaafden, addicten, Primula wellustelingen en dito supporters.
Dit is Primula marginata (gewoon marginata, geen cultivarnaam te bekennen), komend uit het duistere verleden van 19/03/1994, Show Gillingham, UK.
Zo oud is dit beest dus. :o

Ik ben nog ouder. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Matthias Fouquaert

Citaat van: Jan Fouquaert op  5 april 2013, 21:09:44
Hola, hola, speciaal voor de Primula-adepten, fanaten, groupies, sekteleden, verslaafden, addicten, Primula wellustelingen en dito supporters.
Dit is Primula marginata (gewoon marginata, geen cultivarnaam te bekennen), komend uit het duistere verleden van 19/03/1994, Show Gillingham, UK.
Zo oud is dit beest dus. :o

Ik ben nog ouder. ;D

Ah super die goede ouwe marginata. Hier staan de scheutjes van de jouwe nonkel in bloemknop nog. ;) 8)
Dan post ik maar eens de bloemknoppen van Primula marginita 'Beamish Variety'.

Er wachten in totaal 15 bloemknoppen om open te gaan. Het gaat langzaam hier. ))4
Misschien toch eentje in de varanda zetten of is dat cheaten (valsspelen). ;D

Gerard Verweij

Primula Marginata '?' bloeit ook.

Matthias Fouquaert

Langzaam krijgt deze Primula x 'Kusum Krishna' het een beetje naar zijn zin. Heeft de trip van Harlow tot nu toe overleeft.
Maar ik blijf hem voorzichtig  laten aanpassen aan het Belgische klimaat. ;)

Hoeveel bloemknoppen zitten daar niet op. --5
In totaal over de volledige plant tel ik een 20 tal bloemknoppen.
Die Engelsen kunnen er wat van maken. ((14

Luc Gilgemyn

Da's inderdaad veelbelovend voor zo'n jonge knaap, Matthias !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gert Hoek

Primula palinuri had voor de winter al een knop, die is bevroren, maar er komt er weer eentje.
Primula 'Johanna' ,een kruising tussen P. warshenewskiana en P. clarkei, steekt zijn bloemetjes boven de schors in 't peatbed.
Een wild verzamelde Primula uit Georgie, nog niet op naam.

Matthias Fouquaert

Heb je een pb gestuurd Gert. ;)

Gerard Verweij

Gert Hoek

Citaat van: Gerard Verweij op 11 april 2013, 07:31:35
Citaat van: Matthias Fouquaert op 10 april 2013, 21:12:22
Heb je een pb gestuurd Gert. ;)
Kijk dan maar uit, Gert  :P :P :P

Ja Gerard er moet weer wat de grens over ;D ;D