Bloei maart - april 2013

Gestart door Jean-Pierre Hensen, 4 maart 2013, 20:10:57

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Roest op 21 april 2013, 23:00:36
Het lijkt inderdaad nog steeds erg op onkruid maar wel met mooie bloemen.
Trouwens de gewone paardenbloem heeft ook mooie bloemen.
Een veel kleiner bloemetje heeft Eritrichium howardii

Mooi Gerrit . Hier heb ik hem eindelijk eens de winter doorgekregen ....hopelijk bloeit hij nu ook een keertje ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Roest

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 april 2013, 23:13:41
Het lijkt inderdaad nog steeds erg op onkruid maar wel met mooie bloemen.
Trouwens de gewone paardenbloem heeft ook mooie bloemen.

Mooi Gerrit . Hier heb ik hem eindelijk eens de winter doorgekregen ....hopelijk bloeit hij nu ook een keertje ....

Het is voor mij ook de tweede poging Kris en 6 bloemetjes in totaal is hopelijk slechts een begin.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerard Verweij

Citaat van: Gert Hoek op 21 april 2013, 21:19:10
En eens een keer wat bijzonder onkruid op de plaat gezet, een paardebloem, maar dan wel een bijzondere.
Taraxacum pseudo-purpureum
Heel apart, Gert

Gerard Verweij

Citaat van: Gerard Verweij op 15 april 2013, 09:17:37
Citaat van: Wim Boens op  8 april 2013, 08:09:28
Citaat van: Gerard Verweij op  8 april 2013, 07:27:47
Deze heb ik vorig jaar op de NRV najaarsbeurs gekocht als Campanula Bellidifolia.
Begint nu te bloeien, maar het heeft volgens mij niks te maken met Campanula............dus als iemand het weet, graag!  ))8

Ziet er uit als familie van de veldkers maw onkruidia onkruidifolia...is zeker iets uit de familie van de Brassicaceae.
Dilemma!

Als je gelijk hebt, staat volgend jaar de hele tuin vol, dus zeg ik: weghalen.
Maar het wordt wel een heel leuk plantje, dus zeg ik: laten staan maar.
En nu?
Ik ben toch blij, dat ik mijn beslissing om deze plant te verwijderen even heb uitgesteld. Onkruid? Nee! ))4
Afgelopen zaterdag ben ik een plantje tegengekomen ,welke mij bekend voorkwam.
Heb het direct ter vergelijking aangeschaft en wat blijkt: Draba Ramosissima. Nog even gecheckt op Google, klopte ook.
Ter vergelijking, de bovenste twee foto's had ik al eerder gepost ,de onderste twee zijn van de plant, die ik zaterdag gekocht heb. Probleem opgelost, dacht ik zo. ((14

Gerard Verweij

Citaat van: Peter Rijntjes op 21 april 2013, 16:20:35
Helemaal goe Gerard, mag ik jou adres dan ook even?

groet Peter

((12
PB tje gestuurd.

Wim Boens

Citaat van: Gert Hoek op 21 april 2013, 21:19:10
En eens een keer wat bijzonder onkruid op de plaat gezet, een paardebloem, maar dan wel een bijzondere.
Taraxacum pseudo-purpureum

T. pseudo-purpureum, Gert? Nog nooit van gehoord!  ))4 T. pseudoroseum heb ik hier (en pseudoalbidum ken ik ook). Leuke soort, wel!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerrit Eijkelenboom

Dat is een heel mooi resultaat Gerrit. Het is dan wel het 'makkelijke' neefje van de E. nanum, maar toch, hij bloeit.

Gerrit Eijkelenboom

Ranunculus crenatus. Aan de waterdruppel is te zien hoe groot de plant is. Dat is volgens mij niet normaal. De plantjes zijn kleiner teruggekomen na de winter. Vorig jaar gezaaid. Voedselgebrek?
Hij staat in stenige arme grond in een trog. Of moeten deze planten soms zuur staan. Wim, jij spaart Ranunculae, is het niet?

Peter Rijntjes

Eindelijk................de eerste bloemen bij mij in Eritrichium howardii. Ik hoop dat er nog wat meer komen. Maar op zich vind ik het een prestatie, al zeg ik het zelf.

--6

Frankie Wulleman

Arabis androsace (foto 1)
Aubrieta ‘Kite Purple’ zorgt voor een paars tapijtje in de rotstuin. (foto 2, 3 en 4)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 22 april 2013, 12:03:18
Dat is een heel mooi resultaat Gerrit. Het is dan wel het 'makkelijke' neefje van de E. nanum, maar toch, hij bloeit.

Graham Nicholls schrijft in zijn boek : " mensen die beweren dat howardii makkelijker te kweken is dan nanum die hebben naar alle waarschijnlijkheid nog geen howardii gekweekt " Het is niet mijn quote maar ik denk dat er idd nogal snel wordt gezegd dat howardii makkelijker is ....Ik denk dat het beiden moeilijke soorten zijn ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Na al die overweldigende fotos moest ik toch even de moed samenrapen om mijn sanguinaria canadensis te posten.  Gelukkig staan er enkele bloempjes op.
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 april 2013, 18:45:40

Graham Nicholls schrijft in zijn boek : " mensen die beweren dat howardii makkelijker te kweken is dan nanum die hebben naar alle waarschijnlijkheid nog geen howardii gekweekt " .

Heeft de heer Nicholls hier onderzoek naar gedaan Kris? Ik heb dit boek niet, dus misschien kun je even kijken of dat er bij staat. Zo niet, dan is het een bewering uit de losse pols. Nou ja, hij schrijft er dan bij: 'naar alle waarschijnlijkheid'.
Maar goed, ikzelf heb de nanum nu 2 keer proberen te kweken, vergeefs. Mijn howardii, is in blakende gezondheid de winter doorgekomen in zijn tufhole en ik zit maar te turen of er aub een knopje zou willen verschijnen.
Overigens heb ik hier met een kweker van naam over gesproken waar ik de howardii van heb betrokken en hij raadde mij aan om een stapje terug te doen, de howardii is ook mooi. Om de nanum de winter door te krijgen is een uitzonderlijke prestatie, er bloemen in te krijgen is uniek. Het harige rozet van nanum verzamelt alle ziektes en schimmels die het maar te pakken kan krijgen. Daar is geen luchtcirculatie.
De howardii heeft normale blaadjes, dus heeft meer kans. Om dit te constateren hoef je geen deskundige te zijn.

Peter Rijntjes

Gerrit, ik kan het niet helemaal met je eens zijn. Pal naast E. howardii op de foto staat Eritrichium aretioides en dat is er een van de zelfde klasse als de E. nanum. Dus ook veel haartjes etc. Maar deze heeft ook probleemloos de winter overleeft. Alleen nog te klein om te bloeien, ben ik bang voor. Ik heb in ieder geval de E. nanum ook al een paar keer "geprobeerd "en dit lukte mij dus ook niet.
Dus ik kan uit mijn eigen ervaring wel concluderen dat E. howardii makkelijker te kweken is. Althans met de door mij  gebruikte en bekende kweek methodes.
Overigens kan ik je het boek van Graham Nicolls echt aan bevelen. Kweek en vermeerderings methodes van zowat alle Noord- Am. rotsplanten staan hier in beschreven . Daarnaast mooie foto's en de eigen ervaring van de schrijver. Het is een wat ouder boek dus vaak goedkoper te verkrijgen o.a. bij bol.com.

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 22 april 2013, 19:07:34
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 april 2013, 18:45:40

Graham Nicholls schrijft in zijn boek : " mensen die beweren dat howardii makkelijker te kweken is dan nanum die hebben naar alle waarschijnlijkheid nog geen howardii gekweekt " .

Heeft de heer Nicholls hier onderzoek naar gedaan Kris? Ik heb dit boek niet, dus misschien kun je even kijken of dat er bij staat. Zo niet, dan is het een bewering uit de losse pols. Nou ja, hij schrijft er dan bij: 'naar alle waarschijnlijkheid'.
Maar goed, ikzelf heb de nanum nu 2 keer proberen te kweken, vergeefs. Mijn howardii, is in blakende gezondheid de winter doorgekomen in zijn tufhole en ik zit maar te turen of er aub een knopje zou willen verschijnen.
Overigens heb ik hier met een kweker van naam over gesproken waar ik de howardii van heb betrokken en hij raadde mij aan om een stapje terug te doen, de howardii is ook mooi. Om de nanum de winter door te krijgen is een uitzonderlijke prestatie, er bloemen in te krijgen is uniek. Het harige rozet van nanum verzamelt alle ziektes en schimmels die het maar te pakken kan krijgen. Daar is geen luchtcirculatie.
De howardii heeft normale blaadjes, dus heeft meer kans. Om dit te constateren hoef je geen deskundige te zijn.

Ik heb E. howardii ook zo'n twee seizoenen in een tufhole gehad. Hij stond daar pal op het zuidwesten in een tochtgat. De plant stond er al die tijd voortreffelijk bij, maar bloeide nooit. Zonder aanwijsbare reden heeft hij dan het loodje gelegd. Mijn mening is dat E. howardii helemaal geen makkelijke plant is. E. nanum probeerde ik nog niet en ik denk dat ik geen van beide nog zal proberen, vergeefse moeite lijkt me dat... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen