Trillium

Gestart door Johan Keulemans, 18 maart 2012, 16:52:38

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Ik heb deze Trillium in 2007 gekocht voor Trillium smallii. Is de naam juist of is het Trillium apetalon? Ik denk meer aan Trillium apetalon omdat er geen bloemblaadjes zijn.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Peter Rijntjes

Herman, een bijzonder mooie plant heb je daar. Scoort een 10 op de schaal van richter.
Overigens heb ik a.s zaterdag een 10 tal soortjes Trillium meegenomen. Gewoon omdat ik het zelf een SUPER plantsoort vind, zie foto van jou!!!

((12

Chris Vermeire

heel mooi, Herman. Hier beginnen ze ook te bloeien, Trillium rivale 'Purple Heart' een opvallend kleintje

Herman Mylemans

Citaat van: Chris Vermeire op 19 april 2013, 07:57:18
heel mooi, Herman. Hier beginnen ze ook te bloeien, Trillium rivale 'Purple Heart' een opvallend kleintje
Chris, Trillium rivale 'Purple Heart' is inderdaad zeer opvallend en schijnt het ook naar zijn zin te hebben.
De rivales die ik heb zijn meer naar de witte kant en bloeien op het ogenblik niet zo uitbundig.

Cor van Kapel

.... Trillium rivale 'Purple Heart' een opvallend kleintje
Inderdaad opvallend Chris, lijkt, zo vanboven, op het eerste gezicht wat op een Helleborus met die gespikkelde bloemen.

Kris De Raeymaeker

:o :o :o
Knappe verschijning Chris ! Ik heb alleen de lichte vorm ...en die bloeit momenteel ook .
Misschien is T.rivale wel de allerbeste ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

Trillium albidum in bloei!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Herman Mylemans

Trillium cuneatum (OBR98)

Herkomst: Centraal Z-VS tot Oost
Stengel: 16-45 cm
Blad: eivormig-elliptisch, breedst onder het midden, tip puntig tot lang puntig, 7-18,5 cm lang, 7-13 cm breed, geen stengel,groen met veel donkerder vlekken.
Bloem: kastanjebruin, bruin-purper, geel, geen stengel, piramidevorm
bloemblad: elliptisch-omg. eivormig tot omg. lancetvormig, breedst boven het midden, basis wigvormig, 3-6 cm lang, 0,9-2,7 cm breed
Vruchtbeginsel: eivormig tot vaas vormig, 1,2-1,5 cm lang, zwakjes 6-hoekig,
stempel dik, divergerend, meeldraden 1,1-1,8 cm, helmdraad 0,15-0,25 cm lang, helmknop naar binnen of opzij
Kelkblad: lancetvormig, 2,7-6 cm lang, 0,7-1,3 cm breed, tip rond tot puntig, groen, purper strepen
Vrucht: eivormig,zeer zwak 6-hoekig, groen ev. purper strepen
Geur: als bananen
Standplaats: zon, lichte schaduw, klei, bladgrond, kalk

Herman Mylemans

Trillium chloropetalum (BA134)

Herkomst: Westkust van VS
Stengel: 20-65 cm
Blad: breed eivormig, tip stomp, 7-17,6 cm lang, 7,4-17,7 cm breed, geen stengel, groen met enkele donkere vlekken
Bloem: groen-wit, brons, purper, bruin,…
geen stengel, gedrongen piramide
Bloemblad: omgekeerd lancetvormig tot omgekeerd eivormig 4,5-9,5 cm lang, 1,5-2,3 cm breed, basis is wigvormig, tip scherp tot stomp
Kelkblad: lancetvormig, 3,5-6,5 cm lang, 0,7-1,2 cm breed, tip stomp
Vruchtbeginsel: eivormig, 0,6-1,2 cm groot, 6-hoekig, purper
stempel dik aan basis, divergerend, meeldraden 1,7-2,6 cm lang, helmdraad 0,4 cm lang, helmknop naar binnen
Vrucht: eivormig, purper, zwak 6-hoekig
Geur: als een roos
Standplaats: lichte schaduw,vochtig

Herman Mylemans

Theo Stronks

Mooi Herman,bij mij staan de knoppen op springen,nog even geduld .
Duidelijke omschrijving die je aangeeft.

Herman Mylemans

Citaat van: Theo Stronks op 23 april 2013, 23:02:51
Mooi Herman,bij mij staan de knoppen op springen,nog even geduld .
Duidelijke omschrijving die je aangeeft.
Theo, ik ben van het boek "Trilliums" van Frederick W. Case de beschrijvingen van de planten aan het vertalen. Het is wel een vervelend werkje, maar achteraf is het wel handig.

John Aipassa

Na een bezoekje te hebben gebracht afgelopen weekend bij Green Mile Nursery en een geweldig onderhoud gehad met Robin en José (nogmaals dank aan jullie beiden voor de hartelijke ontvangst en complimenten voor de mooie Trilliums, die jullie daar hebben staan ((14) kon ik o.a. deze bruin oranjerode kurabayashii type niet laten staan. Hij staat nu prachtig te bloeien in de tuin.
John Aipassa, Aalten, Nederland

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Peter Rijntjes

Hoi John,

mooi die Trillium! Waar zit die nursery?

groet Peter

John Aipassa

Peter, Green Mile Nursery zit in Anzegem bij Waregem.
John Aipassa, Aalten, Nederland

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon