Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)

Gestart door Luc Scheldeman, 12 februari 2010, 22:50:22

Vorige topic - Volgende topic

Matthias Fouquaert

De laatste 2 foto's van de afwerking. ;)

Wim Boens

Ziet er goed uit, Matthias.  ((12 Ben al benieuwd wat voor plantjes er zullen in groeien!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  4 mei 2013, 17:54:06
Geen gebrek aan kleur in de tuin momenteel - gemakkelijke en moeilijkere planten door elkaar zorgen voor de nodige bloei - altijd enkele beeldjes waard  --15

Heel veel kleur Luc !  -6(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Matthias Fouquaert op  5 mei 2013, 17:24:18
De uitbreiding van de tweede kasseirotstuin is een feit.
Hier en daar nog wat kleine aanpassingen doen en dan nog een paar bewoners erbij planten. ;)

De linkse kant is vooral een arm mengsel met veel steengruis in verschillende varianten (voor de zonkloppende specialkes ;D) en helemaal rechts is het vooral een iets zuurder mengsel (Turf,bergsplit met verschillende grootte,lavagruis en grof formaat lavasteentjes,rijnzand 0/5, tuinaarde in beperkte mate). In het midden van de kasseirotstuin is een overgang van zuur naar neutraal gecreëerd. (Variaties tussen split,turf,potgrond,zandsteengruis,tuinaarde)
Ook heb ik grote stenen (van nonkel Jan) en bakstenen ongeveer een 20 cm diep gestoken. Zodat er iets minder uitdroging is. ;)
De zon is hier veel meer aanwezig dan de zandsteenrotstuin. --9

De bovenkant is afgewerkt met kasseistenen, blauwe bergkalksteen,en kift.
De kasseistenen heb ik nu anders geplaatst. Zodat ik wat schaduw krijg achter de grootste stenen.
Misschien voor wat Saxen. ;D

Nu maar hopen dat de juiste planten erin komen. ))4
Testen maar...


Heel tof Matthias !!! goed bezig en je zal er veel uit leren ........ je zal er ongetwijfeld veel plezier aan hebben !  ((14
Daar gaan heel wat plantjes in en ben benieuwd naar je keuze ..........
Ieper , West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

Thx Wim en Danny. ;)

Nu het leuke werk planten natuurlijk. ((12
Toch moet ik oppassen dat ik niet te grote robuuste rotsplantjes erin zet. De plaats is op voorlopig. Dit is de laatste uitbreiding. ;)
De invasie van euhm groenten en bessen komt eraan. :-\
Goed voor van te eten. Maar iets minder mooi dan grote rotsformaties toch ? ((12

The story continues... ;D  

Henk Wolfs

Beste Matthias,

Bijzonder, zoals de opstaande stenen een prachtig lijnenspel laten zien!

Niet te snel wanhopen over bessen en groenten als concurrenten van uw rotstuin.
Wij maken al enkele jaren 'van de nood een deugd' door de slaplanten tussen de rotsstenen op te kweken. Smaakt voortreffelijk en met de kleuren van sla vandaag de dag ziet het er ook nog aardig uit. Een menukaart met 'rots-salade' zorgt steeds voor vragende blikken van de gasten. Bevalt het niet, u weet zeker dat ze er een paar weken later weer uit gaan.;)
De kruisbessenstruik is met zijn doorns en prachtig groen loof een aanwinst voor de rotstuin, vind ik. Van de vruchten maken wij compôte en marmelade. En er zal zeker nog meer te bedenken zijn.

Probeert het eens, zou ik zeggen. Misschien levert het een aantal m2 meter extra rotstuin op.

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs
KLEIN > kleiner > mooist

Frankie Wulleman

Citaat van: Matthias Fouquaert op  5 mei 2013, 17:24:18
De uitbreiding van de tweede kasseirotstuin is een feit.
Hier en daar nog wat kleine aanpassingen doen en dan nog een paar bewoners erbij planten. ;)

De linkse kant is vooral een arm mengsel met veel steengruis in verschillende varianten (voor de zonkloppende specialkes ;D) en helemaal rechts is het vooral een iets zuurder mengsel (Turf,bergsplit met verschillende grootte,lavagruis en grof formaat lavasteentjes,rijnzand 0/5, tuinaarde in beperkte mate). In het midden van de kasseirotstuin is een overgang van zuur naar neutraal gecreëerd. (Variaties tussen split,turf,potgrond,zandsteengruis,tuinaarde)
Ook heb ik grote stenen (van nonkel Jan) en bakstenen ongeveer een 20 cm diep gestoken. Zodat er iets minder uitdroging is. ;)
De zon is hier veel meer aanwezig dan de zandsteenrotstuin. --9

De bovenkant is afgewerkt met kasseistenen, blauwe bergkalksteen,en kift.
De kasseistenen heb ik nu anders geplaatst. Zodat ik wat schaduw krijg achter de grootste stenen.
Misschien voor wat Saxen. ;D

Nu maar hopen dat de juiste planten erin komen. ))4
Testen maar...


Dat ziet er al behoorlijk uit, Matthias, nog heel wat plaats om bij te planten. De invloed van nonkel Jan is duidelijk merkbaar. ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Enkele algemene beeldjes uit de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Prachtig Frankie - dit is weer hét tuinmoment van het jaar hé !

Ik schoot er ook nog een paar - dit keer in de voortuin :

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 mei 2013, 20:41:27
Enkele algemene beeldjes uit de rotstuin.

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 mei 2013, 20:45:49
Prachtig Frankie - dit is weer hét tuinmoment van het jaar hé !
Ik schoot er ook nog een paar - dit keer in de voortuin :

((14 Prachtig gents !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 mei 2013, 20:45:49
Prachtig Frankie - dit is weer hét tuinmoment van het jaar hé !

Ik schoot er ook nog een paar - dit keer in de voortuin :



Een voortuin zoals je ze zelden ziet, Luc, zelfs de Arenaria staat in bloei!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 mei 2013, 21:37:30
Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 mei 2013, 20:45:49
Prachtig Frankie - dit is weer hét tuinmoment van het jaar hé !

Ik schoot er ook nog een paar - dit keer in de voortuin :



Een voortuin zoals je ze zelden ziet, Luc, zelfs de Arenaria staat in bloei!

Je hebt een scherpe blik, Frankie !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

#357
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 mei 2013, 21:37:30
Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 mei 2013, 20:45:49
Prachtig Frankie - dit is weer hét tuinmoment van het jaar hé !

Ik schoot er ook nog een paar - dit keer in de voortuin :



Een voortuin zoals je ze zelden ziet, Luc, zelfs de Arenaria staat in bloei!

Daar is ie weer, het tuinmonument van het jaar, als ik dat zo mag zeggen. DE PLANT

Luc Gilgemyn

Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 mei 2013, 20:41:27
Enkele algemene beeldjes uit de rotstuin.
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 mei 2013, 21:37:30
Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 mei 2013, 20:45:49
Prachtig Frankie - dit is weer hét tuinmoment van het jaar hé !

Ik schoot er ook nog een paar - dit keer in de voortuin :



Een voortuin zoals je ze zelden ziet, Luc, zelfs de Arenaria staat in bloei!

Schitterend Heren ! mooi te zien hoeveel verschillende planten in bloei staan .........zoveel kleur.......... ((3 ((3 ((3 dit is genieten !!!
Ieper , West-Vlaanderen