Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)

Gestart door Luc Scheldeman, 12 februari 2010, 22:50:22

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Wat recente beelden van een deel van de rotstuin achter ons huis.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Schitterend geheel Luc !

Zondag hadden we toch een weinig zon om wat algemene beelden te schieten :

1) Diverse phloxen zorgen voor veel kleur - van voor naar achter : Phlox douglasii 'Maischnee' - Phlox douglasii 'Red Admiral' - Phlox subulata 'Lilac queen'
2) Phlox douglasii 'Cracker Jack' op de voorgrond
3) Algemeen beeld van de achtertuin met Delosperma congestum op de voorgrond
4) Phloxen - de gewone Myosotis en Rhododendron x yakushimanum 'Percy Wiseman'
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Hele knappe foto's van jullie rotstuinen, Luc en Luc. Die phloxen zijn echt wel prachtplanten die ik de laatste jaren ook meer ben ga waarderen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Peter Rijntjes

Hoi Frankie,

ik heb nog een 5 tal soorten Phloxen waar ik vanaf moet. Gewoon om te ruilen of zo. Vezending kost 6,95 euro, dus dat kan het ook niet zijn. Heb je wel 10 tot 15 phloxen voor.
Als je wat hebt te ruilen....

groet,

Peter

Jan Fouquaert

Citaat van: Luc Gilgemyn op 21 mei 2013, 15:58:46
Schitterend geheel Luc !

Zondag hadden we toch een weinig zon om wat algemene beelden te schieten :

1) Diverse phloxen zorgen voor veel kleur - van voor naar achter : Phlox douglasii 'Maischnee' - Phlox douglasii 'Red Admiral' - Phlox subulata 'Lilac queen'
2) Phlox douglasii 'Cracker Jack' op de voorgrond
3) Algemeen beeld van de achtertuin met Delosperma congestum op de voorgrond
4) Phloxen - de gewone Myosotis en Rhododendron x yakushimanum 'Percy Wiseman'


Mooi Luccen !

Ik vraag mij af, Luc, hoe jij die Delosperma congestum zo groot krijgt ?
Bij mij is dat gewoon slakkenvoer ... ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Een blik uit de verte op mijn wat wilde rotstuin, althans de zuidzijde.
Volgend jaar (misschien) zal die er gans anders uit zien.
Wat planten op de mesthoop, wat constructie wijzigingen, wat verse, andere planten, wat snoeiwerk, mijn twee watervallen onder handen nemen, enzovoort, enzovoort .... ))4 ??? ::)
;)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Peter Rijntjes


Luc Gilgemyn

Citaat van: Jan Fouquaert op 22 mei 2013, 23:15:46

Ik vraag mij af, Luc, hoe jij die Delosperma congestum zo groot krijgt ?
Bij mij is dat gewoon slakkenvoer ... ))4

Een nooit aflatende, genadeloze strijd Jan !  --2 )-12 .... waarin blauwe korrels van Hendrik een belangrijke rol spelen...  --1

Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Vertel.... Wat zijn die blauwe korrels van Hendrik. Wat kunnen die korrels wat mijn korrels (van Bayer) niet kunnen?

Danny Bonnez

Citaat van: Jan Fouquaert op 22 mei 2013, 23:22:40
Een blik uit de verte op mijn wat wilde rotstuin, althans de zuidzijde.
Volgend jaar (misschien) zal die er gans anders uit zien.
Wat planten op de mesthoop, wat constructie wijzigingen, wat verse, andere planten, wat snoeiwerk, mijn twee watervallen onder handen nemen, enzovoort, enzovoort .... ))4 ??? ::)
;)


Jan , heb je inspiratie opgedaan in Tsjechië ?  :o  ;)   Ziet er best ok uit , maar ........ -8(   soms heb je een idee om het nog
mooier te maken .........
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 23 mei 2013, 18:43:38
Vertel.... Wat zijn die blauwe korrels van Hendrik. Wat kunnen die korrels wat mijn korrels (van Bayer) niet kunnen?
Tja.... Gerrit... de blauwe korrels die ik bedoel komen van bij de werkgever van Hendrik - nl van het merk Edialux - regenbestendig.
Als je't mij vraagt : zeer afdoende spul !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Eigenlijk doe ik meestal mijn eigen goesting wat betreft rotstuinen aanleggen.
Ik heb in Tsjechië wel mooie dingen gezien en je leert er altijd wel iets uit.
Maar ik heb altijd een vaag plan in mijn hoofd en als ik begin aan een rotstuin(tje) dan doe ik dat een beetje op automatische piloot.
Ik begin er aan en zie wel waar ik beland.

Hier een paar foto's van de noordzijde van mijn marmer rotstuin. Die heb ik bijna volledig heraangelegd.
Eerst twee foto's van voor de renovatie.
Daarna twee van nu.

Het is moeilijk de foto's juist te vergelijken en je ziet het beter in de werkelijkheid.
Wat ik gedaan heb : ik heb meer met hoogten en laagtes gewerkt, dalen en kleine heuveltjes. Ook heb ik de kleine stenen meer rechtop geplaatst.
Op foto 2 bijvoorbeeld is het gewoon een helling met hier en daar een grote steen.
Op foto 4 liggen de grote stenen meestal nog altijd op hun oude plaats, maar ik heb ze meer met elkaar verbonden, dat wil zeggen, de ruimte er tussen meer opgevuld.
Ook heb ik hier en daar een richel of een klein rotstuintje in de grote rotstuin gecreëerd.

Foto 1 en foto 3 horen ook samen, dus de oude en de nieuwe. Kijk zelf maar ...

Iets gelijkaardigs wil ik verwezenlijken met de oostzijde en de zuidzijde, maar dat zal nog heel wat 'voeten in de aarde hebben'. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

De bloei in de rotstuin heeft zijn hoogtepunt bereikt.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 29 mei 2013, 10:17:58
De bloei in de rotstuin heeft zijn hoogtepunt bereikt.

Formidabele aanblik, Luc, een feeëriek geheel is dat. En je had blijkbaar heel wat meer zon dan wij vandaag,  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen