Bloei mei-juni 2013

Gestart door Jan Fouquaert, 1 mei 2013, 00:14:42

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Verweij

Citaat van: Ger van den Beuken op 25 mei 2013, 23:01:08
Citaat van: Eduard Troch op 25 mei 2013, 09:51:14
Ramonda's zijn hier onkruid Frankie. Ik moet regelmatig wieden.
Wie wiedt er nu feitelijk Ger ?  ))8 ;)
Je hebt gelijk Eduard, Ik zei dat ik dit doe, maar in feite gebeurt dit voor 90 % door Mariet. Maar zoals je op de foto ziet, blijven er ook her en der wat staan.
Is niet zo erg als Asplenium trichomanes. Dit kreng is niet uit de tuf te krijgen. Ooit meegebracht van een kasteel ruïne. De grootste blunder in mijn planten leven.
Dus,,,, nooit aan beginnen!!
[/quote]Ja de natuur slaat keihard terug, Ger. :P

Frankie Wulleman

Citaat van: Ger van den Beuken op 25 mei 2013, 08:30:39
Citaat van: Frankie Wulleman op 24 mei 2013, 21:17:47
Citaat van: Ger van den Beuken op 24 mei 2013, 21:02:26
De busreizigers zullen zich waarschijnlijk Viola delphinantha nog herinneren.
De bijgevoegde afbeelding is pas geleden gemaakt

Ik heb de Viola in de tuin gezien, Ger, ik zie daar nu ook verschillende jonge plantjes van Ramonda. Zijn dat spontane zaailingen op de tuf?
Ramonda's zijn hier onkruid Frankie. Ik moet regelmatig wieden.

Leuke onkruiden heb jij, Ger, ik heb hier andere zaken als onkruid in de tuin die ik regelmatig moet wieden...  .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Nog een Achillea die ik eveneens heb onder de naam A. kelleri maar het duidelijk niet is. Hij is in alle delen kleiner dan A. kelleri en heeft aromatisch blad. Iemand een idee?

Frankie Wulleman

Ondertussen heeft deze bloem van Pulsatilla alpina zich onder invloed van enkele schaarse zonnestralen helemaal geopend. Ik kan me inbeelden dat een volgroeide plant best wel indrukwekkend kan zijn. Is er iemand die deze in de tuin heeft?

Eduard Troch

Neen Frankie, maar je mag hem er wel in planten. JIJ mag zelfs het plaatsje kiezen !  ;)
Wat de vorige foto betreft, de Achillea. Ik heb hier bloei van A. ageratifolia waarvan de bloemen
sterk lijken op die van jou maar het blad is volledig anders. Overigens sterke bloeier ook !
De bladeren van jouw Achillea doen me ergens denken aan een geliefde balkonplant.
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Wim Boens

In bloei:

Erinus alpinus 'Dr. Hähnle', heel gemakkelijk maar toch wel mooi.
en Wulfenia carinthiaca
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Matthias Fouquaert

Geranuim cinereum 'Alba'  in pot. Goede afwisseling met al die paarse kleurtjes hier. ((12

Ramonda myconii 'Rosea' die ik nu pas voor de eerste keer in bloei heb. Vorig jaar was er een witte viervoeter die de bloemknoppen afgeknakt heeft. ;D

Gert Hoek

In de tuin van Strumpf:
Pyrethrum leontopodium
Anemone rupicola
Polygonatum hookerii, levende steentjes ??
Arenaria alvacariensis

Gert Hoek

Erigeron aureus x flettii
Incarvillea younghusbandii, een heel kleintje
Coluteocarpus versicaria, met zijn typische blaasvruchten
In mijn tuin: Penstemon decumbens, ongeveer 5 cm hoog.

Gert Hoek

Nog twee klokjesbloemen:
In de tuin van Strumpf; Campanula aucherii.
En een wel heel bijzondere Campanula sp uit Iran, zo'n 3 cm hoog en tweekleurig

Hugo Van Woensel

Ger, een tip! trichomanes gewoon uit snijden juist onder de groeipunt, het gat wat vrijmaken en je kan er terug in een plantje inzetten.als de groeipunt weg is komt de varen zeker niet terug! Minder labeur en gepruts, volgens mij kunnen hier heel wat planten het op doen.
Varenwortel is een goed groeimedium voor bepaalde planten het verteerd zeer langzaam, vroeger was varenwortel (wel van osmunda regalis) voor de orchideeën mensen wat tuf voor de rotstuin mensen is. Waarschijnlijk zal wel de waterhuishouding niet 100% het zelfde zijn.

Ger van den Beuken

Beste Hugo, als jij wist hoeveel Asplenium hier in de tuf groeit zou je meteen begrijpen dat deze aanpak geen optie is voor hier.
Echter toch hartelijk dank voor de geste. Ik heb vandaag van iemand the horen gekregen dat een goede oplossing zou zijn, om de kleine varentjes met pure natuurazijn te besproeien, natuurlijk voorzichtigheid betrachten om geen plantmateriaal te raken.

Gerard Verweij

Citaat van: Gert Hoek op 26 mei 2013, 19:12:04
Nog twee klokjesbloemen:
In de tuin van Strumpf; Campanula aucherii.
En een wel heel bijzondere Campanula sp uit Iran, zo'n 3 cm hoog en tweekleurig
Mooi! Volgend voorjaar nakweek?

Hugo Van Woensel

Ik heb het gezien Ger als we laatst bij u waren! Ik doelde wel op oudere planten, Als je azijn sproeit heb je net het zelfde effect als dat je de groeipunt uitsnijd de wortels blijven  zitten en je beschadigd geen andere planten bij het uitsnijden, bij kleine varentjes kan je met een punttang of nijptang makkelijk het plantje vastpakken, wel bij de groeipunt en zo van de steen trekken. 
Het blijft natuurlijk wel een gedoe!

Bert Stegeman

Het blijven mooie kleine plantjes Gert Die Polygonatum hookerii
Staat hier nu ook in bloei maakt volgens mij uitlopers onder de grond
Nu hoopte ik als eerste de Wulfenia te kunnen posten Wim.
Maar je bent me voor.
Hij gaat bij mij al vrij lang mee zaait zichzelf gestaag uit.
Ook de Lychnis Flos Cuculi is er een uit de anjer familie staat voor het eerst te stralen in de zon van gisteren