Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)

Gestart door Luc Scheldeman, 12 februari 2010, 22:50:22

Vorige topic - Volgende topic

Gyi Peelaerts

Jan nu weet je wat er de volgende dagen moet gebeuren ik wens je veel plezier.volgende dagen wat frisser dus minder zweet Jan

Gyi

Jan Fouquaert

Als er iemand zijn kruiwagen meebrengt om te helpen ....
krijgt die misschien een paar stenen ...
:o --6 ))4 -1( --11

Ps : natuurlijk geen beplante stenen, maar wel maagdelijke stenen zonder planten.  --3
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Eduard Troch

Jan, die hoop stenen.... staat Luc zijn auto daaronder verscholen ?
Of was hij met zijn fiets..... helemaal rechts op de foto ?  :D
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Luc Scheldeman

Citaat van: Jan Fouquaert op 12 juni 2013, 19:44:30
Voilà zie.

Die grote hoop die je daar ontwaart, waren die toekomstige stenen zonder planten.
Daarnaast liggen er evenzeer stenen zonder planten.
Links vooraan stenen met hier en daar planten.
Helemaal achteraan, achter mijn hond, als je die ziet, een combinatie van stenen zonder planten en stenen met petieterige plantjes.

In ieder geval, mijn hof is weeral 15 ton zwaarder.
Zou dat een weerslag hebben op de as van de aarde die al een beetje uit evenwicht is ? ))4
8)

((6 -1(


Het belangrijkste is dat je zelf in evenwicht blijft Jan !
Torhout, West-Vlaanderen

Bart Moerland

Hmmmm....heeft die hoop stenen daar niet een beetje de vorm van een 'Cumulus' wolkje.................. :-X
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

De Luc zijn fiets is nog iets kleiner. ;D

Pfff, met al die stenen in mijn maag, heb ik een heel laag zwaartepunt. --6

Tussen, in of over enkele van die stenen zal er heel zeker een Cumulus groeien.
Weet je nog dat ik vertelde dat ik een rotstuintje helemaal zou toewijden aan de Cumulus-gekte ?
Momenteel zijn de mogelijkheden enorm .... ??? :o --11





www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Nu het hoogtij is in de plaatselijke Melse bergen, kan ik jullie een paar kiekjes niet onthouden.

1/ Een foto vanuit de helikopter ... --6

2/ Natuurlijk met Aethionema in een glansrol. Wat een superplant ! Fantastische kleur, lange bloei, makkelijk te verwijderen (ik moet wel zeer gemakzuchtig zijn ...), super makkelijk zolang het een plaatsje krijgt in volle zon en het verdringt enkel maar de andere planten als het bloeit.  --11
Hier zie je al Aethionema grandiflora wat de klok slaat, zo ver het oog reikt, alomtegenwoordig. Ocharme die kleine Sempervivumkes, de omsingeling is enorm.

3/ Nog van dat spul, samen met wat anjers die tevens goed present zijn.

4/ Hier Sedum album met Aethionema als achtergrondkoor. Gelukkig houden de Aethionema's de Sedum wat in toom.  :o --6 ??? ::)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Een paar smakelijke foto's meer : kan geen kwaad zeker ?
Je zal nog een geweldige plant aan het firmament zien verschijnen, de statige bloemen beginnen zich op te richten, klaar voor de bloei.
Ik heb het hier natuurlijk over de rotsplant suprême ! De onvolprezen, weergaloze Sedum reflexum 'Tripmadam'.
Voelt zich ongelooflijk goed thuis in de Melse bergen, net als ik.  -1( --11 --3 -2(
Oké, here we go ....
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Et encore ....
Je moet zelf maar kijken wat er allemaal te zien of niet te zien is. -2(
--11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Zeg dat wel, Luc, met zo'n rotstuin hoef je helemaal niet op vakantie naar de Alpen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gyi Peelaerts

#417

Jan je vele kleine schitterende tuintjes vormen
een mooi kleurig geheel op je alpine gebergte. ((14

prima beplantingen en aanleg -7( -1(

: Gr Gyi

Jan Fouquaert

Dank jullie gasten. :D
En zeggen dat ik die grote rotstuin jarenlang verwaarloosd heb.
Nog maar eens een bewijs dat de natuur ons nog veel kan leren.
Ik was van plan om die mooie zuidzijde die al jarenlang ongemoeid gelaten is, tegen volgend jaar wat te renoveren.
Ik ging die vol zetten met Sempervivum.
Misschien zou ik dit beter niet doen. Ofwel wat kleine aanpassingen, hier en daar.
Ik zal er eens wat over slapen.

In ieder geval zit er al wat te broeden in mijn arm hoofd wat ik allemaal ga doen met die 'straatstenen' die ze op mijn hof gekipt hebben.
Nu lijkt mijn hof wat op een kleine steengroeve .... :o --6 ))4
Je hebt nog een paar foto's te goed van eigen - zinnige Japanse tuinen.... --11

Zucht, ik heb nog veel werk.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Dit is nog een stukje rotstuin dat ik vernieuwd heb.
Als ik zo elke week iets doe, zal ik toch binnen een jaar klaar zijn. --6
Er stond daar toch niet veel : een Primula 'Francisca' die er terug staat, een grote Erica die ik destijds van de Pyreneeën als klein scheutje meegebracht had (moest verhuizen), wat muurleeuwebek, wat Aethionema, wat Erinus alpinus en een zich zelf gezaaide Leylandii.

Wat vers bloed onder de stenen en dus wat plaats voor wat verse planten.

Natuurlijk heb ik hier terug mijn typische stijl gebruikt : de onnavolgbare, wereldvermaarde, beruchte 'pseudo crevice Leiomerus style'. --6
En als ik je dat niet op de mouw kan spelden, zal ik je wel iets anders proberen wijs te maken. --6

--3

In de verte zie je een wat belabberde, bloeiende Campanula.
Die komt van mijn schoonmoeder die naar een appartement verhuist.
Ze heeft haar huis verkocht, maar die vent heeft nog niet betaald, dus heb ik de helft van die mooie Campanula die daar stond, in mijn vernieuwde stuk rotstuin geplant.
:D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen