Primula 2013

Gestart door Kris De Raeymaeker, 28 januari 2013, 20:52:09

Vorige topic - Volgende topic

Theo Stronks

Ik heb wel wat losgemaakt t.a.v. de Primula rusbyi,het blijkt dat de groei omstandigheden nogal uiteen lopen.
Op zich een interessant gegeven,hij staat bij mij niet supernat in de turf,krijgt echter wel weer de nodige zon uren.

Gerard Verweij

Citaat van: Theo Stronks op 11 juli 2013, 18:48:32
Ik heb wel wat losgemaakt t.a.v. de Primula rusbyi,het blijkt dat de groei omstandigheden nogal uiteen lopen.
Op zich een interessant gegeven,hij staat bij mij niet supernat in de turf,krijgt echter wel weer de nodige zon uren.
Dat maakt dit forum toch zo leuk, Theo?

Theo Stronks

Citaat van: Gerard Verweij op 11 juli 2013, 21:14:55
Citaat van: Theo Stronks op 11 juli 2013, 18:48:32
Dat maakt dit forum toch zo leuk, Theo?
Jazeker Gerard,daar is het uiteindelijk ook voor bedoeld.

Lily-Anne Vereecken

Primula marginata Drake's form doet het hier prima in het nieuwe stukje rotstuin -  hij hoeft voor mij zelfs niet te bloeien
Aan de linkerkant zijn de bewortelde bladstekken van Ramonda myconi te zien, waarover ik reeds poste dit voorjaar

Frankie Wulleman

Primula auricula‘Werner müller’ met wat nabloei.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Staat die Primula auricula "Werner müller" heel het jaar buiten? In volle grond of in pot?
Gr. Lily-Anne

Eduard Troch

Aan de kenners van onze gewaardeerde 'aurikels'....

Plaats ik best een P. auricula tussen stenen of toch beter in een geboord gat van zo'n 30mm in een maansteen of zelfs lavasteen, (ondanks zijn voorkeur voor kalk) ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Luc Gilgemyn

Citaat van: Eduard Troch op 10 september 2013, 07:53:44

Plaats ik best een P. auricula tussen stenen of toch beter in een geboord gat van zo'n 30mm in een maansteen of zelfs lavasteen, (ondanks zijn voorkeur voor kalk) ?

Zonder mezelf tot "kenner" te bombarderen Eduard, kan ik toch zeggen dat de auricula's bij mij niet in de (tuf) stenen staan, maar er tussen.  In het substraat heb ik echter een percentage tufgruis vermengd de laatste jaren en ik heb de indruk dat dit heel goed gaat.  Ook voor marginata's en zelfs allioni's lijkt dat goed te lukken !
In een tufsteen heb ik het nog niet geprobeerd, ook al omdat ik die planten toch te fors vind daarvoor.  Ik wil het wel met jonge allionii stekjes gaan proberen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Eduard Troch

'k Had zoal een vermoeden Luc, dat ze mss. wat te fors zijn voor een gaatje.
Zal ze dus ook maar op een 'gewone' manier in nauwe schoentjes plaatsen. Thanks.

Frankie Wulleman

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op  9 september 2013, 23:16:54
Staat die Primula auricula "Werner müller" heel het jaar buiten? In volle grond of in pot?
Gr. Lily-Anne

Die staat in een trogje, Lily-Anne, en buiten.

Frankie Wulleman

Ik ben ook geen kenner, Eduard, maar ik probeerde diezelfe aurikel al eens in een tufsteen. De plant blijft in leven, maar dat is dan ook alles. Het zijn geen planten om in de tuf te zetten. Maar  een nauwe crevice tussen de stenen hebben ze wel graag.

Gerard Verweij

Eduard, mijn persoonlijke ervaring is toch, dat de auricula's het 't beste doen in een pot, schaal of trogje in een substraat van potgrond, zand en beukenaarde. Ik zie duidelijk verschil in resultaat t.o.v. dezelfde planten, welke ik in de tuin geplant heb. Maar dat is echt mijn persoonlijke waarneming, hoor.[attachimg=1][attachimg=2]

Eduard Troch

Dank voor de reactie, Frankie en Gerard.

Jan Fouquaert

Citaat van: Eduard Troch op 10 september 2013, 21:57:31
Dank voor de reactie, Frankie en Gerard.
Van mij ook nog eentje.
Primula auricula en types daarvan houden er van regelmatig 'verse' grond aan hun wortels te hebben.
Om in een steen te groeien zijn ze zeker te 'kloek'.
Ik zet ze van tegenwoordig in buitenmaatse plastic potten, een stuk of drie samen en daar houden ze van.
Ik heb het hen gevraagd.  ))4 :D
In de rotstuin zullen ze het een tijdje goed doen, maar meer dan een paar jaar zal moeilijk zijn of je moet ze al bijmesten en dat doe ik niet in de rotstuin. ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Matthias Fouquaert

Er is precies toch nog interesse voor een Aurikel artikel. 8)

Sommige tips hierboven zijn zeker waar. Maar marginata's kan je eventueel proberen in een geboord gat.
Ik heb vorig jaar een test gedaan. Nu weet ik dat je best een iets grotere diameter gebruikt. (groter dan 1cm) Toch groeit mijn Primula marginita 'Alba' nu een beetje. ;) Dus ik mag niet klagen.

@ Eduard: Testen zou ik zeggen en zet ze liefst in half schaduw of gelijk de Saxifraga's met een steen ervoor in de zomer. ;)
De 'striped' -en 'double' auricula's zet je beter niet in de rotstuin. Maar zoals Gerard zegt  liefst in een pot. Uiteraard heeft ieder zijn eigen microklimaat. ;) Dus het kan verschillen. ;D Ik heb je een pb gestuurd