Androsace

Gestart door Ger van den Beuken, 19 februari 2011, 20:35:50

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Na de slopende hitte van de maand juli even een rondje lopen langs de Andro's in de tuin om te kijken hoe ze het vergaan zijn ....deel 3.

Androsace mariae
Een nog pieplkleine tangulashanensis 

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit Kris !  Blijkbaar hebben ze één en ander goed doorstaan !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 augustus 2013, 21:02:04
Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit Kris !  Blijkbaar hebben ze één en ander goed doorstaan !
Dank je Luc . Wat niet willen zeggen dat er geen gesneuveld  zijn door de hitte ....Maar in de tuin is er dat voorlopig maar eentje en dan nog eentje waarvan ik het label niet meer vind .
In potten is het ander verhaal ....daar zijn er toch een 3 -tal die het loodje hebben gelegd ten gevolge van de hitte   . Dat zijn dan :  A. delavayi , helvetica , bisulca .

Luc Gilgemyn

Op twee uitzonderingen na hebben de meeste Androsaces hebben de hittegolf hier ook goed doorstaan.  Ik vind ze er op dit moment in het seizoen ook heel aantrekkelijk uitzien :

1) Deze Androsace himalaica is vorig jaar gestekt en in 1 groeiseizoen van 1 rozet uitgegroeid tot dit !
2) Androsace lehmanii maakt zich klaar voor een hopelijk uitbundige bloei volgend jaar !
3) En wat dan gezegd van deze Androsace muscoïdea Schacht's Form - flink behaard !

Kris De Raeymaeker

Gezonde planten Luc . Die 'Schachts Form ' is zeker ook zo'n 'must have ' .Wat een kanjer van een rotsplant toch ook ......

Wim Boens

Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 augustus 2013, 15:22:12
Op twee uitzonderingen na hebben de meeste Androsaces hebben de hittegolf hier ook goed doorstaan.  Ik vind ze er op dit moment in het seizoen ook heel aantrekkelijk uitzien :

1) Deze Androsace himalaica is vorig jaar gestekt en in 1 groeiseizoen van 1 rozet uitgegroeid tot dit !
2) Androsace lehmanii maakt zich klaar voor een hopelijk uitbundige bloei volgend jaar !
3) En wat dan gezegd van deze Androsace muscoïdea Schacht's Form - flink behaard !

Heel mooi, Luke! Groeien ze allemaal onbeschermd in de tuin?
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

De andro's zien er goed uit, Luc. A. himalaica is natuurlijk beresterk, deze staat hier de ganse dag in de volle zon en vertoont niet de minste schade.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Wim Boens op 15 augustus 2013, 21:54:46

Heel mooi, Luke! Groeien ze allemaal onbeschermd in de tuin?

A. muscoïdea en lehmanii hebben afgelopen winter een glasplaatje gekregen Wim : 1 en 2 staan tussen de tufstenen, 3 in de gewone rotstuin.

Gerrit Eijkelenboom

[quote author=Luc Gilgemyn link=topic=1065.msg49136#msg49136 date=137667860

A. muscoïdea en lehmanii hebben afgelopen winter een glasplaatje gekregen Wim : 1 en 2 staan tussen de tufstenen, 3 in de gewone rotstuin.
[/quote]

Begrijp ik hieruit dat Androsace himalaica zondeer enige bescherming alles heeft getrotseerd?

Luc Gilgemyn

Je begrijpt het juist, Gerrit.
A. himalaica heb ik al een aantal jaren en die komt door alles heen zonder bescherming.
Deze jonge plant van de foto is amper vorig jaar gestekt en telde 1 rozet - ook die plant heeft gezien mijn ervaringen met de moederplant, geen bescherming gekregen.

Gerrit Eijkelenboom

Dat is mooi om te horen van de ervaren rot  -((1 -((1

Ik heb er 2 en hield die maar angstvallig in de kas. Kan er dus ook gerust eens mee naar buiten. Wel zo leuk, want ik denk, dat de slakken deze harde blaadjes niet moeten.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 16 augustus 2013, 22:19:51
Dat is mooi om te horen van de ervaren rot  -((1 -((1

-1( -2(  Je doet me te veel eer (?) aan Gerrit...
Maar wat de slakken betreft heb je gelijk, ze moeten hem niet !
Dat is wel even anders met A. Lehmanii, die werd hier vorig jaar door de slakken zowat met de grond gelijk gemaakt, maar zoals je ziet heeft hij zich goed hersteld en dit jaar blijven de slakken er van af... (fingers crossed)..  ((15

Frankie Wulleman

Hier staat hij zelfs in de tuf. Deze jonge plant staat er al voor het derde seizoen en groeit heel traag aan. Inmiddels heeft hij dit jaar ook al gebloeid.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Ja, dat staat het mooiste, verticaal op een tufsteen. Ik ga dat zeker ook proberen als ik stekken heb of een nieuw jong plantje van de verkoopdag.
Maar hij kan zo te zien wel wat gebruiken. (kali???) Hij ziet er te geel uit. Vergelijk maar met die van Luc en ook de mijne (niet getoond) zijn donkergroen.

Luc Gilgemyn

Ik denk niet dat het een echte kalkminnaar is...  ((15 ... vandaar waarschijnlijk de gelere bladkleur !  Al verdraagt hij natuurlijk duidelijk wel kalk.