Zaaien van rotsplanten

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 februari 2010, 19:13:46

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Ger van den Beuken op  1 september 2013, 12:55:02

De enige oplossing is: verhuizen naar Schotland of een dergelijk land. Zomers zoals dit jaar( 37.9) breken ons de nek als het gaat om soorten zoals C. cenisia. Er staan nog enkele jonge planten en je ziet dat er met vallen en opstaan enig herstel is nu de temperatuur lager wordt.  

Ja Ger, zo is het. Mijn zaailingen Meconopsis. Ik heb er tientallen verloren, maar de sterksten blijven over en dat geldt denk ik ook voor de C. cenisia van jou.
In Schotland hebben ze ook een 'tropische' zomer gehad. Wat zullen ze daar klagen. Die mensen zijn helemaal niks gewend.
Trouwens voor jou is verhuizen naar Schotland helemaal gewenst. Jij zit daar toch zo'n beetje op het warmste plekje van Nederland?

Peter Rijntjes

Hadden wij ze misschien niet moeten verspenen en in het potje laten zitten? Pas volgend jaar verspenen?

Ger van den Beuken

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  1 september 2013, 13:02:59
Citaat van: Ger van den Beuken op  1 september 2013, 12:55:02

De enige oplossing is: verhuizen naar Schotland of een dergelijk land. Zomers zoals dit jaar( 37.9) breken ons de nek als het gaat om soorten zoals C. cenisia. Er staan nog enkele jonge planten en je ziet dat er met vallen en opstaan enig herstel is nu de temperatuur lager wordt.  

Ja Ger, zo is het. Mijn zaailingen Meconopsis. Ik heb er tientallen verloren, maar de sterksten blijven over en dat geldt denk ik ook voor de C. cenisia van jou.
In Schotland hebben ze ook een 'tropische' zomer gehad. Wat zullen ze daar klagen. Die mensen zijn helemaal niks gewend.
Trouwens voor jou is verhuizen naar Schotland helemaal gewenst. Jij zit daar toch zo'n beetje op het warmste plekje van Nederland?

Klopt Gerrit,het KNMI meetpunt van de 37.9 was in Arcen, zo'n 8 km van ons vandaan. Ik ben te oud voor Schotland, maar anders!!!!!!

Gerrit Eijkelenboom

Luc Scheldeman heeft een bijzonder interessant artikel geschreven in het blad van onze vereniging.

Hij gebruikt seramis om er zijn bolgewassen in te zaaien en heeft daar zeer goede resultaten mee. Hij kan de bloei van een bol met een jaar vervroegen.

Dit gegeven heeft mij aan het denken gezet en ik vraag mij af, of dit ook geldt voor onze normale rotsplanten. En de volgende stellingen zou ik graag bediscussieerd hebben.

- De kiemende wortels van bv een Campanula racen door het luchtige medium van de seramis.
- Al heel snel is er een enorme kluit wortels gevormd.
- Door het toedienen van gedoseerde voeding tijdens dit groeiproces (vooral K) zullen de planten sterk de winter ingaan.
- Doordat er geen kluitvorming, of klontvorming in het medium is zullen de wortels ongehinderd hun weg vinden.
- Er is zuurstof aanwezig in het met water verzadigde seramis-medium.
- Seramis is te duur, maar kan makkelijk worden vervangen door de bekende kleikorrels voor hydrocultuur, maar dan wel handmatig stuk-
  geslagen.


Ger van den Beuken

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  6 september 2013, 09:54:09
Luc Scheldeman heeft een bijzonder interessant artikel geschreven in het blad van onze vereniging.

Hij gebruikt seramis om er zijn bolgewassen in te zaaien en heeft daar zeer goede resultaten mee. Hij kan de bloei van een bol met een jaar vervroegen.

Dit gegeven heeft mij aan het denken gezet en ik vraag mij af, of dit ook geldt voor onze normale rotsplanten. En de volgende stellingen zou ik graag bediscussieerd hebben.

- De kiemende wortels van bv een Campanula racen door het luchtige medium van de seramis.
- Al heel snel is er een enorme kluit wortels gevormd.
- Door het toedienen van gedoseerde voeding tijdens dit groeiproces (vooral K) zullen de planten sterk de winter ingaan.
- Doordat er geen kluitvorming, of klontvorming in het medium is zullen de wortels ongehinderd hun weg vinden.
- Er is zuurstof aanwezig in het met water verzadigde seramis-medium.
- Seramis is te duur, maar kan makkelijk worden vervangen door de bekende kleikorrels voor hydrocultuur, maar dan wel handmatig stuk-
  geslagen.



Seramis is inderdaad duur, maar een erg fijn medium als toevoeging voor vooral de meest moeilijke soorten die wij trachten te kweken.
Dit te duur zijn is dan ook een geweldige goedmaker en voor mij persoonlijk in het verleden zeker van groot belang geweest bij de cultuur van Dionysia's.
Met kleikorrels heb ik geen ervaring.

Luc Scheldeman

#290
Duur is altijd relatief natuurlijk. En op het einde van het artikel staat een goedkoop alternatief.
Ik heb ook nooit hydrokorrels gebruikt en ik vermoed dat het formaat sowieso te groot is, zelfs stukgeslagen.
Met vaste planten heb ik geen ervaring, maar de ervaring met monocot-soorten met platte zaden (tulipa, fritillaria) is opmerkelijk.
Het gebruik vraagt wel wat discipline in verband met water- en voeding geven.
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Luc Scheldeman op  6 september 2013, 13:03:12

Ik heb ook nooit hydrokorrels gebruikt en ik vermoed dat het formaat sowieso te groot is, zelfs stukgeslagen.


In bijlage een foto van stukgeslagen hydrokorrels. In alle maten. Als je over een aantal zeven beschikt, kun je deze korrels op de gewenste grootte selecteren. Daarvoor zal ik op zoek moeten in een goedkope thuisdingenwinkel.

Of deze korrels geschikt zijn zal de ervaring moeten leren. Ik ga dat in ieder geval proberen als het nieuwe zaaiseizoen begint.

Lily-Anne Vereecken

Ik heb ooit kleikorrels gebruikt in mijn kweekbak buiten, om de potten in te zetten, zodat ze langer vochtig bleven . Dit ging aanvankelijk zeer goed , maar na een paar jaren  begonnen die korrels meer en meer kapot te vriezen, met als gevolg dat het geheel veel te vochtig was. Hoe ze zich gedragen in een grondmengsel weet ik niet .

Luc Scheldeman

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op  7 september 2013, 13:57:00
Ik heb ooit kleikorrels gebruikt in mijn kweekbak buiten, om de potten in te zetten, zodat ze langer vochtig bleven . Dit ging aanvankelijk zeer goed , maar na een paar jaren  begonnen die korrels meer en meer kapot te vriezen, met als gevolg dat het geheel veel te vochtig was. Hoe ze zich gedragen in een grondmengsel weet ik niet .
Hierover ben ik pessimistisch, kleikorrels zijn een totaal ander product maar proberen kan nooit kwaad natuurlijk.
Torhout, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Luc Scheldeman op  7 september 2013, 21:09:11
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op  7 september 2013, 13:57:00
Ik heb ooit kleikorrels gebruikt in mijn kweekbak buiten, om de potten in te zetten, zodat ze langer vochtig bleven . Dit ging aanvankelijk zeer goed , maar na een paar jaren  begonnen die korrels meer en meer kapot te vriezen, met als gevolg dat het geheel veel te vochtig was. Hoe ze zich gedragen in een grondmengsel weet ik niet .
Hierover ben ik pessimistisch, kleikorrels zijn een totaal ander product maar proberen kan nooit kwaad natuurlijk.


Begrijp me niet verkeerd : met kleikorrels bedoel ik wel degelijk hydrokorrels , dus argex

Didier Bamford

Indien er leden interesse hebben, heb ik nog wat zaden van drosera rotundifolia, capollariscen cappilensis..

Dit zijn inderdaad vleesetende planten.

Ik heb dit topik volledig en aandachrig gelezen. ( wat zouden jullie aanraden als planten voor een beginneling. Rotsplanten?)

Bert Stegeman

 Hoi Didier
Misschien is deze site van de NRV iets voor je.
Staan gemakkelijke rotsplanten op.
Ik heb er ook enkele van.
http://www.rotsplantenvereniging.net/rotsplanten.html
Veel plezier met de site

Didier Bamford

Dank u voor dezecinteressante link.


Luc Scheldeman

#299
Als aanvulling bij de tekst in het recentste VRV blad een paar foto's van kiemende zaden in pure Seramis. Het toplaagje split dient alleen om de zaden en de Seramis af te dekken.
Wild verzamelde zaden gezaaid in juni 2013, zaden werden tussentijds niet in de koelkast gelegd.

  [attach=1]  [attach=2]  [attach=3]   
Torhout, West-Vlaanderen