Primula 2013

Gestart door Kris De Raeymaeker, 28 januari 2013, 20:52:09

Vorige topic - Volgende topic

Peter Rijntjes

Met deze ben ik wel ontzettend blij. Normaal haalde het zaaisel het eind van de zomer nog niet eens. Ik heb het nu eens anders aangepakt en zie mooie, heel snel groeiende zaailingen van :

Primula muscarioides.

Gerard Verweij

Citaat van: Peter Rijntjes op 12 oktober 2013, 15:26:56
Met deze ben ik wel ontzettend blij. Normaal haalde het zaaisel het eind van de zomer nog niet eens. Ik heb het nu eens anders aangepakt en zie mooie, heel snel groeiende zaailingen van :

Primula muscarioides.
En hoe heb je dat aangepakt, Peter?  ))8

Peter Rijntjes

Tjaaaaa, wat zal ik eens zeggen............
Moet ik het wel zeggen?   
Natuurlijk ga ik het zeggen, daar is dit forum toch voor?
Waar zal ik eens beginnen.......
Bij het begin natuurlijk, want anders schiet het nog niet op.
Zal iedereen dit dan wel waarderen?

--6

Gyi Peelaerts

U maakt ons nieuwsgierig  Peter ((12 --13

Gyi

Peter Rijntjes

Je zal het niet geloven, gewoon niets doen!

;D

Gerard Verweij

Citaat van: Peter Rijntjes op 12 oktober 2013, 21:15:56
Je zal het niet geloven, gewoon niets doen!

;D
Ok, ik doe niks en dan heb ik volgend jaar  ook zo'n primula staan.........die kom jij dan brengen of zo?  ((14

Gerard Verweij

Het gaat weer nergens over, het wordt tijd, dat de Galanthofielen weer opduiken. ((12

Peter Rijntjes

Nou, daar komt tie dan Gerard en alleen voor jou omdat je zo aanhoudt!

Met zaaipotje en al overzetten in een grotere pot, met de juiste voedingsbodem erin. Voor deze Primula dus zuurderig, humus, niet te warm. Maar VOORAL niet verspenen in het voorjaar.
Het verstoren van het wortelgestel is eigenlijk voor alle rotsplanten moeilijk te overleven,  maar voor de Aziatische soorten, extra moeilijk. Zij hebben meer vocht nodig en verspenen onderbreekt dat. Dus deze soorten in meerdere zaaipotjes zaaien en als het ontkiemt de inhoudt van het hele potje overzetten.

Makkelijk hé en zeker niet verder vertellen!!

:(

Gerard Verweij

Citaat van: Peter Rijntjes op 13 oktober 2013, 00:02:54
Nou, daar komt tie dan Gerard en alleen voor jou omdat je zo aanhoudt!

Met zaaipotje en al overzetten in een grotere pot, met de juiste voedingsbodem erin. Voor deze Primula dus zuurderig, humus, niet te warm. Maar VOORAL niet verspenen in het voorjaar.
Het verstoren van het wortelgestel is eigenlijk voor alle rotsplanten moeilijk te overleven,  maar voor de Aziatische soorten, extra moeilijk. Zij hebben meer vocht nodig en verspenen onderbreekt dat. Dus deze soorten in meerdere zaaipotjes zaaien en als het ontkiemt de inhoudt van het hele potje overzetten.

Makkelijk hé en zeker niet verder vertellen!!

:(
dank je (nu moet ik alleen nog zo'n plant of zaad scoren......... -1(

Jonna Sudenius

Ik heb de P. muscarioides zonder problemen of bijzondere zorgen op kunnen kweken. 2 Weken geleden heb ik ze uitgeplant in de tuin, maar ik zie dat er 2 een bloemknop hebben gevormd. Ik woon in de Hoge Venen en de winter is hier erg nabij. Wat te doen, de bloemknop gewoon laten zitten of weghalen?

Peter Rijntjes

beste Jonna,

een mooie prestatie! ER zijn 2 mogelijkheden wat je kan doe met deze plant en zijn bloemknopjes.
1. de knopjes laten zitten en open laten gaan , dan zelf bestuiven en hopen dat er nog zaad rijpt voor de winter.
2. de knopjes weghalen en de plant nog wat laten aansterken zo vlak voor de winter.

Primula muscarioides leeft niet erg lang in de natuur, dus zaad is in deze erg belangrijk, om zo nieuwe planten te zaaien of zelf laten uitzaaien rondom de moederplant.
De keus is aan jou! Wil je eens een foto insturen, met en zonder bloei?

groet, Peter

((14

Peter Rijntjes

Even nog wat voorbeeldjes van het overzetten van zaailingen met zaaimedium en al in een grotere pot, met de juiste( hoop ik) grondsamenstelling.

De eerste is iets onduidelijk, maar de bedoeling is duidelijk.

Primula blinii, een paar zaailingen bij elkaar.

Peter Rijntjes

En hier een heel zeldzaam soortje, die ik al helemaal niet durfde te beroeren:

Primula walshii ( sectie minutissimae)
Een soort uit Butan, Nepal en Tibet. Humus en een doorlatende grond en niet te warm.

De 2e foto is van het internet. Geeft een mooie indruk van de bloei.

Jonna Sudenius

Hierbij de foto van de P.  muscarioides die net in knop is gekomen.

Luc Gilgemyn

Een merkwaardige schoonheid is dat, Jonna !
Hopelijk is het weer een weinig clement zodat de bloem zich nog volledig kan ontwikkelen !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen