Verschillende zaailingen

Gestart door Didier Bamford, 7 oktober 2013, 20:37:39

Vorige topic - Volgende topic

Didier Bamford

Hello,

Ik heb volgende zaden vandaag ontvangen:

Draba Compacta
Draba Tomentosa

Dianthus gracilis

Lychnis alpina 'Lara'

Silene alpina

Pulsatilla alpina

Lewisia sierrae

Fritillaria pyrenaica

Iris hookeri
Juno otchioides
Juno vicaria

Calceolaria 'john inned'

Colchicum automnale

Mazus radicans

Hyacinthus non scripta

Sisyrinchium macrocarpum.

de sisyrinchium mag ik nu zaaien.
Dat weet ik maar, mag  ik ze reeds zaaien of wacht ik beter tot putje winter?


Gerard Verweij

Citaat van: Didier Bamford op  7 oktober 2013, 20:37:39
Hello,

Ik heb volgende zaden vandaag ontvangen:

Draba Compacta
Draba Tomentosa

Dianthus gracilis

Lychnis alpina 'Lara'

Silene alpina

Pulsatilla alpina

Lewisia sierrae

Fritillaria pyrenaica

Iris hookeri
Juno otchioides
Juno vicaria

Calceolaria 'john inned'

Colchicum automnale

Mazus radicans

Hyacinthus non scripta

Sisyrinchium macrocarpum.

de sisyrinchium mag ik nu zaaien.
Dat weet ik maar, mag  ik ze reeds zaaien of wacht ik beter tot putje winter?
Heb je net een PB-tje sestuurd.

Didier Bamford

Citaat van: Gerard Verweij op  7 oktober 2013, 20:48:22
Citaat van: Didier Bamford op  7 oktober 2013, 20:37:39
Hello,

Ik heb volgende zaden vandaag ontvangen:

Draba Compacta
Draba Tomentosa

Dianthus gracilis

Lychnis alpina 'Lara'

Silene alpina

Pulsatilla alpina

Lewisia sierrae

Fritillaria pyrenaica

Iris hookeri
Juno otchioides
Juno vicaria

Calceolaria 'john inned'

Colchicum automnale

Mazus radicans

Hyacinthus non scripta

Sisyrinchium macrocarpum.

de sisyrinchium mag ik nu zaaien.
Dat weet ik maar, mag  ik ze reeds zaaien of wacht ik beter tot putje winter?
Heb je net een PB-tje sestuurd.

Goed ontvangen...

Didier Bamford


Luc Gilgemyn

#4
Als grondregel zaai ik altijd alle rotsplanten pas in december/januari - dan gaan de zaaibakjes buiten (enkel beschermd tegen heel zware regenval) en blijven daar staan blootgesteld aan vorst, sneeuw, enz...  Het kiemen gebeurt dan in maart/april/mei.

De Pulsatilla zou best onmiddellijk gezaaid worden, want dat moet zo vers mogelijk gebeuren, daarna verliest het zaad van zijn kiemkracht.

De Frit, de juno Irissen, de Colchicum en de Hyacinthus worden best ook onmiddellijk gezaaid.

Hier http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=26.0 kan je ook heel wat informatie en ervaringen vinden !

Veel succes !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Didier Bamford

Dank u Luc voor de inlichtingen.


Ik heb deze topic reeds volledig gelezen.

Ga ik ook doen.

Didier Bamford

Ik heb vandaag volgende gezaaid in een lichte mengsel.

Boven op heb ik een fijn laagje lavasteeen gestrooid. Is dat een probleem?


Pulsatilla alpina

Fritillaria pyrenaica

Iris hookeri
Juno otchioides
Juno vicaria

Colchicum automnale

Hyacinthus non scripta

Sisyrinchium macrocarpum.



Voor onderstaande, in januari zaaien?

eveneens in een lichte mengsel of het potje vullen met het mengsel, wat steentjes en op de steentjes zaaien??

Draba Compacta
Draba Tomentosa

Dianthus gracilis

Lychnis alpina 'Lara'

Silene alpina

Lewisia sierrae

Calceolaria 'john inned'

Mazus radicans


Luc Gilgemyn

Citaat van: Didier Bamford op 10 oktober 2013, 21:43:31
Ik heb vandaag volgende gezaaid in een lichte mengsel.

Boven op heb ik een fijn laagje lavasteeen gestrooid. Is dat een probleem?


Pulsatilla alpina

Fritillaria pyrenaica

Iris hookeri
Juno otchioides
Juno vicaria

Colchicum automnale

Hyacinthus non scripta

Sisyrinchium macrocarpum.



Voor onderstaande, in januari zaaien?

eveneens in een lichte mengsel of het potje vullen met het mengsel, wat steentjes en op de steentjes zaaien??

Draba Compacta
Draba Tomentosa

Dianthus gracilis

Lychnis alpina 'Lara'

Silene alpina

Lewisia sierrae

Calceolaria 'john inned'

Mazus radicans

Voor deel 1 lijkt me dat ok Didier.
Voor deel 2, de rotsplanten, is het beter het zaad op het compost te zaaien, dan heel lichtjes inwerken en vervolgens een dun laagje fijne steentjes (grit) er over heen te strooien.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Didier Bamford

dank u Luc.

Zal ik zo doen.

Nu gewoon in de frigo laten.....

Mvgr,

Didier

Didier Bamford

er zijn een aantal van de zaailingen dat ik al gedaan had, die wakker worden:





Het zijn Iris van Siberie
Platycodon Grandifolia
Sisyrinchinchium Striata.

Ik heb ze nu in mijn koude serre gezet om ze een minimum te beschermen.

Zo laten of moet ik nog iets anders ermee doen?

Didier Bamford

hello,


ik ben alles aan het klaar zetten voor het zaaien.

Ik heb nog genoeg vooraad aan lavasteen.

Mag ik deze gebruiken om bovenop te zetten?

Luc Gilgemyn

Als u bedoelt om het zaaisel af te strooien zie ik absoluut geen probleem, Didier.
De zaadjes priemen er wel doorheen.
Best geen te grote exemplaren gebruiken toch !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Didier Bamford

Dank voor jouw reactie Luc.

Ik heb in feite lava steen dat te fijn is voor mijn bonsais maar dat ongeveer de grote heeft van het split dat jullie gebruiken. Nu dat het begonnen is met vriezen, ga ik stillekes aan beginnen met saaien..

Heb jij een raad voor de zaden hierboven die reeds gekiemd hebben?

Luc Gilgemyn

De potten die nu reeds gekiemd zijn probeer je best vorstvrij te overwinteren, Didier !
.... en heel voorzichtig met water !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Didier Bamford

Hierbij enkele foto's van de zaailingen die uit zijn dankzij het weer dat wij dit jaar hebben.