Belgische sneeuwklokjes

Gestart door Valentin Wijnen, 27 december 2010, 20:51:51

Vorige topic - Volgende topic

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Valentin Wijnen op 10 februari 2014, 22:27:21
Morgen eens proberen om van die sierlijke witte, lange nivalis een close-up te maken. Suggesties voor een naam?

Heel mooi Valentijn ! Ja het lijken wel lepeltjes . Wat denk je van teaspoon als naam?

Valentin Wijnen

Awel, Lily-Anne, da's een fraai voorstel, iets in het genre van 'Grakes Silver Spoon' misschien! Heel goed voorstel, spot right on!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Valentin Wijnen op 10 februari 2014, 23:02:48
Awel, Lily-Anne, da's een fraai voorstel, iets in het genre van 'Grakes Silver Spoon' misschien! Heel goed voorstel, spot right on!

Grakes Silver Spoon -  klinkt heel mooi voor een prachtig sneeuwklokje!
Grakes White Spoon of Grakes  sugar Spoon zouden ook nog kunnen
Groetjes

Gert Geensen

Los van dat ik hem erg mooi en onderscheidend vindt, heb ik meer de associatie met een lantaarn of spookje. dus Grakes White Ghost of White Lantern

Ruben Billiet

of een associatie met een dier:
'Grakes rabbit' - verband met de lange oren.

In elk geval een sneeuwklokje die een naam waard is - er is geen enkel naar mijn weten om hem mee te vergelijken = uniek!

Wim Boens

Heel mooi, Valentin. Zeker een naam waard, ik dacht (zoals Ruben) eerst aan een konijn, maar 'Grakes Silver Spoon' klinkt poëtischer!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Valentin Wijnen

Ik beloofde jullie nog een close-up van de nieuwe Belgische sneeuwklok
[attachimg=1]
Galanthus nivalis 'Grakes Silver Spoon'. Een echt witgouden juweeltje ,niet?
(Met dank aan de voorzet van Lily-Anne voor wat de naam betreft!)
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Valentin Wijnen op 12 februari 2014, 21:40:28
Ik beloofde jullie nog een close-up van de nieuwe Belgische sneeuwklok
[attachimg=1]
Galanthus nivalis 'Grakes Silver Spoon'. Een echt witgouden juweeltje ,niet?

Goeie naam voor een merkwaardige en goeie nieuwe sneeuwklok Valentin !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Valentin Wijnen

Nog meer nieuwe 100% Belgische sneeuwklokjes (zaailingen uit mijn tuin 'Grakes Heredij') zijn op komst. Morgen foto's van twee fraaie  Galanthus plicatus-zaailingen en een goeie albino (hybride of nivalis?).
Het is opvallend wat een volwassen, 20-jarige collectie aan nieuwe sneeuwklokjes kan opleveren. Mits wat beheer worden hier zomaar nieuwe topsneeuwklokjes geboren.
Nu begrijp ik pas 'North Green' en andere Mc Kenzies! 

Lina Hesseling

Dit is een prachtig sneeuwklokje met een zeer toepasselijke naam!

Lina
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Valentin Wijnen op 12 februari 2014, 21:47:14
Nog meer nieuwe 100% Belgische sneeuwklokjes (zaailingen uit mijn tuin 'Grakes Heredij') zijn op komst. Morgen foto's van twee fraaie  Galanthus plicatus-zaailingen en een goeie albino (hybride of nivalis?).
Het is opvallend wat een volwassen, 20-jarige collectie aan nieuwe sneeuwklokjes kan opleveren. Mits wat beheer worden hier zomaar nieuwe topsneeuwklokjes geboren.
Nu begrijp ik pas 'North Green' en andere Mc Kenzies!

Valentin, wat bedoel je met " mits wat beheer " ?  Zonder je bepaalde klokjes af vóór de bloei , zodat je ze kan bestuiven met wat je zelf wil , in plaats van de bestuiving aan het toeval over te laten?

Stefan Vidts

Schitterend klokje heb je daar gevonden Valentine  ((14 ((14, verzorg het maar goed en laat het zich maar even rustig opdelen. Tot je een mooi polletje hebt.
Heb zelf vorig weekend in Nederland een hele leuke dag gehad op de Zaanse schans. Het was bar slecht weer, de loods werd haast weggeblazen door de storm, maar ik had toch heel wat volk voor mijn lezingen. Allemaal Nederlanders nieuwsgierig naar Belgische sneeuwklokjes.
die Belgische klokjes en Belgische tuinvondsten beginnen naam en faam te krijgen  ;D
Ook heel leuke babbel gehad met Torsten Junker en paar andere Engelse galanthofielen die speciaal naar daar waren afgezakt.
Torsten Junker was ook speciaal naar Kalmthout gekomen om jou te zien, maar heeft je daar niet getroffen. Hij was wat ontgoocheld. Voor de rest was het in Kalmthout een fijn evenement, iets kleiner dan anders door de werken aan de parking, maar de tento en de het opzet van Bram was opnieuw tip top in orde zoals we van hem gewoon zijn.
Hier nog enkele beelden van op de zware leem waar we ook in 'full season' lijken te komen. Nog nooit zo vroeg blijkt.
Passion of Christ is stabiele halfdubbele zaailing, heb die voorlopig zo genoemd omdat hij schitterend past in mijn lezing rond sneeuwklokjes in de kunst en hun symboliek.  ;D
Die faciatie is een aardigheidje voor dit jaar, ga hier nog wat foto's van nemen want volgend jaar komt die niet meer terug.
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Valentin Wijnen

Stefan, 'Grakes Silver Spoon' is al heel lang bij mij. Om precies te zijn al 9 jaar.
'Grakes Silver Spoon' viel hier de voorbije weekends enorm op bij de talrijke bezoekers in 'Grakes Heredij'. Vraag maar eens aan Richard en Sven bv. of aan de 80 mensen van de VVPV.
Het is een redelijk trage groeier maar o zo mooi in een polletje...Toch zijn het ondertussen al een redelijk aantal bollen geworden.. Anders had ik hem natuurlijk niet benoemd.
De zaailingen die ik recent vond in de tuin zijn ook stuk voor stuk een naam waard, maar dat benoemen moet je natuurlijk nooit doen vooraleer je de bol safe hebt. Een redelijk aantal bollen (6- 7 bollen) verspreid over 2-3 collecties, lijkt mij minimaal vooraleer je kan benoemen.

Valentin Wijnen

De meest recente zaailingen en het beheer van een zaaiende collectie, daarover heb ik het straks of morgen nog, Lily-Anne.
(Dat hangt een beetje af van de voorbereidingen en verbeteringen voor school. )

Stefan Vidts

Volkomen mee eens Valentine, maar op die foto zie je natuurlijk maar een klokje.
Als je na 8 jaar nog maar een kleine 10 bollen hebt dan lijkt het een heel langzaam vermeerderend klokje te zijn.
Dus extra zorg dragen. 't is alvast een zeer leuke zaailing en een mooie naam.
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be