Crocus 2014

Gestart door Danny Bonnez, 3 januari 2014, 16:28:28

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Dit zou een groepje Crocus chrysanthus 'Herald' moeten zijn ?  ))4  )--1 ((15
Ik zie maar één juiste bloem , de andere zijn fel geel gekleurd ......
Raar ...... ? weet iemand om welke chrysanthus cv. dit gaat ?
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Danny Bonnez op 12 februari 2014, 17:29:17

'Elegance'??: http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=5060.msg138270#new

Dit is sowieso een goede bron voor de verschillende Chrysanthus cultivars: http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=5060.0
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Crocus angustifolius stond deze voormiddag open.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Ruben Billiet

Mooi Wim.

Bij mij stond crocus angustifolius ook open. Samen met wat tommy's.
Ik heb ook eens een foto gemaakt van de biotoop waar ze groeien. Je ziet als buren hoofdzakelijk Hemerocallis. Niet het fraaiste blad maar ik heb wel de ervaring dat ze enorm veel water opslorpen in de zomer. Ze schieten ook erg vroeg in gang in het voorjaar wat ook zorg voor voldoende drainage.

Danny Bonnez

Citaat van: Wim Boens op 12 februari 2014, 17:45:32
Citaat van: Danny Bonnez op 12 februari 2014, 17:29:17

'Elegance'??: http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=5060.msg138270#new

Dit is sowieso een goede bron voor de verschillende Chrysanthus cultivars: http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=5060.0

Bedankt Wim voor de info , het zou best wel eens 'Elegance' kunnen zijn !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op 12 februari 2014, 20:03:56
Mooi Wim.

Bij mij stond crocus angustifolius ook open. Samen met wat tommy's.
Ik heb ook eens een foto gemaakt van de biotoop waar ze groeien. Je ziet als buren hoofdzakelijk Hemerocallis. Niet het fraaiste blad maar ik heb wel de ervaring dat ze enorm veel water opslorpen in de zomer. Ze schieten ook erg vroeg in gang in het voorjaar wat ook zorg voor voldoende drainage.

Inderdaad wel een goeie combinatie Ruben , hier staan ook vele bollen bij Hemerocallis ........
Ziet er heel goed uit !
Haal je uw verzameling krokussen uit de grond in de zomerperiode ........?
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Thx danny...

Neen ik haal geen enkele bol uit de grond in de zomer. Ik dek ze ook niet af!
Ik heb erg zanderige grond en het vocht trekt heel snel weg - de Hemerocallis draineren de rest (ik geef ze zelfs soms water bij in de zomer).
Het is zuidelijke georiënteerd en erg warm in de zomer. In het voorjaar warmt deze plaats ook snel op en de lavasteentjes helpen daar ook positief bij.
De enige crocus die ik hier verloren ben was een vorm van candidus - candidus lune.

Er staan ook heel wat tulpjes en narcissen tussen. Van deze post ik later foto's.  :D

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op 12 februari 2014, 21:16:31
Thx danny...

Neen ik haal geen enkele bol uit de grond in de zomer. Ik dek ze ook niet af!
Ik heb erg zanderige grond en het vocht trekt heel snel weg - de Hemerocallis draineren de rest (ik geef ze zelfs soms water bij in de zomer).
Het is zuidelijke georiënteerd en erg warm in de zomer. In het voorjaar warmt deze plaats ook snel op en de lavasteentjes helpen daar ook positief bij.
De enige crocus die ik hier verloren ben was een vorm van candidus - candidus lune.

Er staan ook heel wat tulpjes en narcissen tussen. Van deze post ik later foto's.  :D

Leuk te horen Ruben , een zanderige grond voor bollen is natuurlijk ideaal , je kan dit wel zien aan de resultaten .....
Bij mij is het kleigrond en voor de meeste krokussen niet zo goed , ik meng wel veel zand en grind maar het zand verdwijnt vlug in de bodem ........ toch lukt het vrij aardig met veel andere bollen ....... Voor krokussen is een bollenbed
hier wel een must !
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

@ Ruben Zo te zien op de foto's hebben jullie genoeg Zonne energie om prachtige crocussen te laten groeien.
Wij hebben het voorjaar in huis gehaald
Foto 1 en 2
De Crocus Vernus Pickwick die van de Lidl deze koop je zo in de pot ( natuurlijk nog niet in bloei).
na een poos komen ze in bloei.
Volgend jaar hopelijk te zien in de tuin.
Foto 3
Wat wel live in de tuin begint is deze crocus bleu pearl.
Ze zijden dat het in het weekend mooi weer word dus dat word dan nog mooiere foto's maken.
We zijn nog in de oefen fase van ons nieuwe foto toestel.
dus we wachten af.

Marc Coolens

Crocussen zijn echte lente boden ((12
heb er niet zoveel staan maar vandaag toch een foto genomen van dit groepje
Cr Maylii
cr Maylii met G Trym

Danny Bonnez

Citaat van: Marc Coolens op 12 februari 2014, 22:23:46
Crocussen zijn echte lente boden ((12
heb er niet zoveel staan maar vandaag toch een foto genomen van dit groepje
Cr Maylii
cr Maylii met G Trym

Mooie lente foto's Marc , vooral de combinatie met die mooie Galanthus ! Zo te zien staan die krokussen enkele jaren in uw tuin , waarschijnlijk is er een vergissing gebeurd met de naamkaartjes . Deze krokus is geen malyi maar een tommasinianus .
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 12 februari 2014, 17:18:29
Interessant Kris , als ik goed begrijp staat deze gans het jaar wat vochtig ? Ik zie maar één bloem is het een nieuwe aanwinst ?

Ik heb me vergist Danny (even te snel willen zijn ) , ik heb mijn posting aangepast ....Het is C. gargaricus die ik toon . Maar C. cjivicii staat op nauwelijks 10 cm daar vandaan  en zit er ook aan te komen...Kwestie van een paar dagen.
Beiden vragen m.i. ongeveer dezelfde behandeling. Ja zij mogen het ganse jaar vochtig staan dat prefereren zij boven een te droge zomerrust .
Deze gargaricus staat er het tweede jaar in en blijkt dus voorlopig niet zo'n snelle vermeerderaar .......Ik denk dat ik hier nog wat geduld moet hebben .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ruben Billiet

@danny:
Ik wil veel crocussen proberen te laten groeien- ook sommige waarvan ze zeggen dat deze niet 100% buiten kunnen! Het is een zeer goeie habitat en ik kan nog een stuk gazon wegdoen voor uitbereiding. ;D ;D
Ik ben van plan er nog een aantal mooie stenen tussen te plaatsen om een natuurlijker effect te krijgen.

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 februari 2014, 19:53:47
Citaat van: Danny Bonnez op 12 februari 2014, 17:18:29
Interessant Kris , als ik goed begrijp staat deze gans het jaar wat vochtig ? Ik zie maar één bloem is het een nieuwe aanwinst ?

Ik heb me vergist Danny (even te snel willen zijn ) , ik heb mijn posting aangepast ....Het is C. gargaricus die ik toon . Maar C. cjivicii staat op nauwelijks 10 cm daar vandaan  en zit er ook aan te komen...Kwestie van een paar dagen.
Beiden vragen m.i. ongeveer dezelfde behandeling. Ja zij mogen het ganse jaar vochtig staan dat prefereren zij boven een te droge zomerrust .
Deze gargaricus staat er het tweede jaar in en blijkt dus voorlopig niet zo'n snelle vermeerderaar .......Ik denk dat ik hier nog wat geduld moet hebben .

Toch heel interessant Kris , ik ben wel op zoek naar krokussen voor wat vochtige omstandigheden . Deze 2 soortjes zijn me eigenlijk niet bekend . Dus weer wat voor op mijn verlanglijstje ....... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op 13 februari 2014, 21:08:38
@danny:
Ik wil veel crocussen proberen te laten groeien- ook sommige waarvan ze zeggen dat deze niet 100% buiten kunnen! Het is een zeer goeie habitat en ik kan nog een stuk gazon wegdoen voor uitbereiding. ;D ;D
Ik ben van plan er nog een aantal mooie stenen tussen te plaatsen om een natuurlijker effect te krijgen.

Leuk te horen Ruben , als de omstandigheden heel goed zijn kan je ze natuurlijk goed benutten , de krokussen zien er alvast heel gezond uit en er zitten meerdere soortjes tussen die vrij moeilijk zijn .( vb. C.atticus 'Bowles White' , ....... )
Het is zeker wel een goed idee om passende stenen in de border te plaatsen . Ik kijk al uit naar de verdere evolutie van deze border ....... ((12
Ieper , West-Vlaanderen