Texel orchideeëneiland

Gestart door Gerrit Eijkelenboom, 5 juni 2014, 10:32:06

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

Een dagtocht naar het Waddeneiland Texel op zoek naar orchideeën leverde ook nog de nodige bijvangst op.
De indrukwekkende en schitterende natuur op het eiland, waar ik nog nooit was geweest, verraste mij.

[attach=1]  De veerboot

[attach=2]  De boottocht duurt 20 minuten. De auto achtergelaten, op de fiets verder.

[attachimg=3]

De eerste indruk van het eiland. Meteen al de massale orchideeën.

Gerrit Eijkelenboom

[attach=1]

Op de zuidpunt van Texel is een uitgestrekt natuurgebied met duinen en zeer natte valleien. Daar groeit de Dactylorhiza incarnata
een veel kleinere ondersoort dan wat Luc liet zien bij het kanaal Bossuit-Kortrijk. Dit is de vleeskleurige orchis, met idd die specifieke roze kleur.

[attach=2]

[attach=3]

Hier is te zien hoe klein deze orchidee is. Ook heeft u een beeld van het landschap. En dat gaat zo hondervoudig door. Een pad slingert tussen de moerasje, waar de lissen in het water staan, de kikkers voor je uitspringen en overal achter bosjes of half in het water de orchideeën

Gerrit Eijkelenboom

[attachimg=1]

Regelmatig zijn er doorkijkjes naar zee. Links boven, met de veerboot ziet u de zeestraat tussen Texel en het vaste land, de verbinding tussen de Noordzee en de Waddenzee. Het water midden voor is een zeearm.

Gerrit Eijkelenboom

Twee paarse vormen van dezelfde orchidee, Dactylorhiza incarnata.

[attach=1]                   [attach=2]

Gerrit Eijkelenboom

De westkant van Texel heeft een honderden meters brede duinenrij. Ter bescherming tegen de Noordzee. Achter die duinen liggen regelmatig bossen en het midden en oosten is vlak land, bestemd voor akkerbouw en waar het schraal is, schapenteelt.
De graslanden zijn er schraal. Dit geeft dus een mooie habitat voor de orchideeën.

In de duinen groeide op het moment van het bezoek massaal het witte duinroosje, Rosa pimpinellifolia. Slechts een 10 cm groot met prachtige grote witte schalen.

[attach=1]

Gerrit Eijkelenboom

Ik heb een grote soortenrijkdom op Texel aangetroffen. Hierna, wat ik op een dag gezien en gefotografeerd heb.

[attach=1]  Jasione montana, het zandblauwtje

[attach=2]  Tragopogon pratensis ssp pratensis, de gele morgenster.

[attach=3]  Pyrola minor

[attach=4]  Veronica officinalis

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  5 juni 2014, 14:02:27
[attach=1]

Op de zuidpunt van Texel is een uitgestrekt natuurgebied met duinen en zeer natte valleien. Daar groeit de Dactylorhiza incarnata
een veel kleinere ondersoort dan wat Luc liet zien bij het kanaal Bossuit-Kortrijk. Dit is de vleeskleurige orchis, met idd die specifieke roze kleur.

Hier is te zien hoe klein deze orchidee is. Ook heeft u een beeld van het landschap. En dat gaat zo hondervoudig door. Een pad slingert tussen de moerasje, waar de lissen in het water staan, de kikkers voor je uitspringen en overal achter bosjes of half in het water de orchideeën

Een schitterend gebied, Gerrit en zoals naar gewoonte prachtig in beeld gebracht !  ((13
Het verschil met de populatie aan het kanaal Kortrijk-Bossuyt is inderdaad opvallend !
Ongelofelijk bijna dat het om dezelfde soort gaat, maar blijkbaar zit daar heel grote variatie in zoals de kenners ook opmerken in het artikel dat ik kopieerde.
Fantastisch dat je ons dit laat zien, ik zie al uit naar het vervolg !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  5 juni 2014, 18:11:54
Ik heb een grote soortenrijkdom op Texel aangetroffen. Hierna, wat ik op een dag gezien en gefotografeerd heb.

Pyrola minor
Wat  betreft de soortenrijkdom kan ik je alleenmaar 'bijtreden' ((12 Gerrit. Ik kom er de laatste 30 jr bijna jaarlijks, maar Pyrola minor heb ik er nog niet aangetroffen ))8. Daar komen wij waarschijnlijk te vroeg in het seisoen voor. Ben benieuwd naar het vervolg Gerrit.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  5 juni 2014, 15:45:29
Regelmatig zijn er doorkijkjes naar zee. Links boven, met de veerboot ziet u de zeestraat tussen Texel en het vaste land, de verbinding tussen de Noordzee en de Waddenzee. Het water midden voor is een zeearm.
De zeestraat heet overigens het Marsdiep en de 'zeearm' betreft de Mokbaai. Heb je de Lepelaars-kolonie ten zuiden van de Mokbaai gezien Gerrit.

Lily-Anne Vereecken

Texel, voor mij onbekend gebied, lijkt op het eerste zicht nog pure natuur !
Ben benieuwd wat je nog hebt gezien!

Gerrit Eijkelenboom

Wij zijn niet helemaal doorgefietst over het schiereiland richting Marsdiep (ha ha) maar bij de (enige toegestane blauwe) wandeling gebleven. Overigens Cor zijn lepelaars voor ons vrij gewoon. Ik woon immers vlak bij de Oostvaardersplassen.
En wij waren geheel gefocust op de aanwezigheid van orchideeën.

Danny Bonnez

Ziet er alvast een prachtig stukje natuur uit Gerrit ! Mooi in beeld gebracht , bijzonder mooie Dactylorhiza's en nog veel meer zo te zien ......  ((12 ((14 Bedankt om dit met ons te delen !
Ieper , West-Vlaanderen

Cor van Kapel

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  5 juni 2014, 19:36:32
Overigens Cor zijn lepelaars voor ons vrij gewoon. Ik woon immers vlak bij de Oostvaardersplassen.
Ja, da's waar ook ;D, daar zitten ze ook.

P.s. als je klaar bent met je foto serie, zal ik er nog een paar toevoegen. Vroeger in het jaar heb je natuurlijk andere soorten.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Cor van Kapel op  5 juni 2014, 20:28:43

P.s. als je klaar bent met je foto serie, zal ik er nog een paar toevoegen. Vroeger in het jaar heb je natuurlijk andere soorten.

Ja, want wij hadden alleen maar de Dactylorhiza's en niet Orchis morio (harlekijn) en Ophrys apifera (bijenorchis). die half april moeten bloeien. Misschien heb jij die dan.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  5 juni 2014, 20:56:28
Ja, want wij hadden alleen maar de Dactylorhiza's en niet Orchis morio (harlekijn) en Ophrys apifera (bijenorchis). die half april moeten bloeien. Misschien heb jij die dan.

Proficiat met je verslag Gerrit. Ik kan daar wel van genieten ! Maar Ophrys apifera die in onze contreien bloeit half april ? Is dat zo ? Dat lijkt me sterk ? Ik zou denken dat Ophryssen - buiten insectifera misschien -  bij ons niet bloeien voor midden mei. Of is Texel zo'n warm nest dan ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

Prachtig Gerrit.
Ik neem aan dat je al wist dat al dat moois daar bloeide voordat je daar heen ging.
Wat is de beste tijd om daar heen te gaan. Hebben ze daar info/ boeken over de begroeiing.
Misschien iets voor mijn volgende vakantie. ))4