Op zoek naar de Koningin van de Pyreneeën

Gestart door Gert Hoek, 24 augustus 2014, 21:50:17

Vorige topic - Volgende topic

Gert Hoek

Dit jaar met het gezin op vakantie in Spanje aan zee zo'n 100 km ten noorden van Barcelona.
Naast het bezoeken van steden en stranden ook nog twee dagen de bergen in geweest, deze had ik al gespot op de heenreis.
Ik gebruikte het boek: Mountain Flower Walks, The Pyrenees and Picos de Europa.
De twee plekken die ik bezocht heb lagen op zo'n 160 km van de camping, maar vroeg weg en een beetje doorrijden.
De eerste dag naar het plaatsje Valter 2000 gereden en in eerste instantie achter het skistation naar boven gelopen.
Langs het pad stond Pulsatilla apiifolia, Rhododendron ferrugineum en Leucanthemopsis alpina.

Gert Hoek

Een prachtige omgeving om te wandelen en helemaal niemand tegengekomen.
Als het natter werd stond er Saxifraga stellata en ook de Gentiana verna stond redelijk vochtig. De bloemen waren nog niet helemaal open het was nog vroeg.
En ook veel Saxifraga paniculata

Gert Hoek

Silene acaulis bloeide hier niet rijk.
Minuartia sp.
Ik ben niet zeker over deze Gentiana is het acaulis of occidentalis?

Gert Hoek

Deze 3 foto's zijn van een prachtige plant: Senecio leucophyllus.
Ze stonden nog niet  te bloeien .......en eigenlijk hoeft dat ook niet wat het loof is al mooi zat.

Theo Stronks

Mooie plaatjes Gert,vakantie goed besteed dacht ik zo!!.

Gert Hoek

Gentiana alpina
Silene acaulis
Sempervivum sp.
Sempervivum sp.

Frankie Wulleman

Nog maar eens een reisverslag uit een prachtig gebied, altijd leuk en spannend om te volgen. De titel van dit topic alleen al...zou dit over ene Ranunculus parnassifolius kunnen gaan? In welke periode was je daar overigens, Gert?

De gentiaan, is dat niet G. alpina die daar voorkomt?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Inderdaad mooie plaatjes Gert .  Het bloed kruipt waar het .........Mooie Pulsatilla ook maar geen gemakkelijke om hier te kweken .......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 augustus 2014, 22:31:08
Inderdaad mooie plaatjes Gert .  Het bloed kruipt waar het .........Mooie Pulsatilla ook maar geen gemakkelijke om hier te kweken .......

Geen makkelijke? Ik denk dat het zowat onmogelijk is, Kris. Heb verleden jaar zaad verzameld van deze hele mooie soort, daarna direct gezaaid en daarna een heel goede opkomst. Maar daar stopt het verhaal, ik heb geen enkele plant kunnen opkweken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Schitterende beelden Gert !

Ik ben één en al smachtende verwachting tot de koningin zich laat zien.... en mijn kleine teen vertelt mij dat dit de uitzonderlijk mooie Nuria vorm van Ranunculus parnassifolius zal zijn....  ;) ((7
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gert Hoek

Citaat van: Frankie Wulleman op 24 augustus 2014, 22:31:02
Nog maar eens een reisverslag uit een prachtig gebied, altijd leuk en spannend om te volgen. De titel van dit topic alleen al...zou dit over ene Ranunculus parnassifolius kunnen gaan? In welke periode was je daar overigens, Gert?

De gentiaan, is dat niet G. alpina die daar voorkomt?

Frankie, ik was daar de tweede en derde week van juli.

Gert Hoek

Ik ga niet in op de voorspellingen over de soort plant. ;D ;D

Gert Hoek

Ik ben op dit eerste deel van deze dag tot ongeveer 2600 meter geklommen en daarna terug naar de auto en een klein stukje terug gereden om een andere route te lopen.
Bij een bordje Rifugio Uldeter op een route in westelijke richting, het eerste stuk langs een beekje, aan de rechterkant grote granieten bolders. Daar werd in eerste instantie mijn aandacht getrokken door een uitgebloiede Primula die daar in de spleten groeide: Primula latifolia var pyrenaica (geen foto).
Maar toen ik daar rond die bolders liep zag ik pas dat er ook Androsace vandellii in groeit. Ze vallen bijna niet op totdat je er dicht bij bent.
En wat me verbaasde dat sommige planten in de volle zon groeien, jammer genoeg geen bloei, maar de kussentjes zijn ook al prachtig.

Gert Hoek

En weer mooie huislook op een rotsblok en dan weer een polletje Androsace vandellii in een prachtige omgeving. De rotsblokken waar deze Androsace groeit liggen ver onder de top.
En dan is "dood hout" ook ineens prachtig om te zien.
n dan altijd het geluid van een stromend beekje op de achtergrond.

Gert Hoek

En ondanks dat het hier prachtig is, moeten we toch naar die kalle rotsen daar in de verte.
Phyteuma haemisphaericum.
Siësta voor deze viervoeters op een prima plek.