Op zoek naar de Koningin van de Pyreneeën

Gestart door Gert Hoek, 24 augustus 2014, 21:50:17

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 september 2014, 21:35:29
Daar is ze dan...de koningin. Je haren gaan wel ten berge rijzen als je zoiets ziet. Net als Luc denk en hoop ik dat je  nog een bloeiende plant hebt gevonden, Gert.

Onze Gert weet er wel de spanning in te houden hé Frankie... de snoodaard...  ;) ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gert Hoek

En dan nu de ontknoping, en ondanks dat de bladeren lijken op de plant die ik al jaren in de tuin en in potten kweek, zou de koningin toch ook een andere soort, vorm of ondersoort kunnen zijn.
Op de eerste foto de plant die dit voorjaar zo bij mij op het dak stond te bloeien.
En dan de eerste plant die ik in bloei vond, zo rond de 2700 meter, in een steile scree waar ik bijna niet stil kon blijven zitten om de foto te maken.

Gert Hoek

En niet veel later vond ik een prachtig exemplaar van mijn koningin van de Pyreneeën, en sommige forum leden handelden volgens mij met voorkennis met het raden van deze plant ;D .
Het is de Ranunculus parnassifolius -Nuria form- een prachtige plant, zelden aangeboden en zelden in cultuur.
Maar hier in de natuurlijke omgeving een prachtplant.

Frankie Wulleman

Citaat van: Gert Hoek op  4 september 2014, 21:11:27
En dan nu de ontknoping, en ondanks dat de bladeren lijken op de plant die ik al jaren in de tuin en in potten kweek, zou de koningin toch ook een andere soort, vorm of ondersoort kunnen zijn.
Op de eerste foto de plant die dit voorjaar zo bij mij op het dak stond te bloeien.
En dan de eerste plant die ik in bloei vond, zo rond de 2700 meter, in een steile scree waar ik bijna niet stil kon blijven zitten om de foto te maken.

Gert...allemachtig zeg, ik weet niet wat ik het mooist moet vinden, de plant in de vrije natuur of die van jou in pot?  :o Uw plant ziet er ongelooflijk goed uit, wat een knalprestatie! Vertel me hoe je die plant cultiveert?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gert Hoek op  4 september 2014, 21:15:10
En niet veel later vond ik een prachtig exemplaar van mijn koningin van de Pyreneeën, en sommige forum leden handelden volgens mij met voorkennis met het raden van deze plant ;D .
Het is de Ranunculus parnassifolius -Nuria form- een prachtige plant, zelden aangeboden en zelden in cultuur.

En dat dit...dit is het neusje van de zalm, formidastisch! Magnifieke beelden, Gert  ((14, wat een ontknoping. Zeg eens... weet je nog de datum waarop je dit bergjuweel hebt gezien?

Frankie Wulleman

Naast deze schoonheden groeit daar nog iets opmerkelijks: nl. R. parnassifolius x R. pyrenaueus. Die toevallig ook niet gezien?

Kris De Raeymaeker

:-X :-X :-X
Ik kon niets zeggen , ik moest eerst even bekomen .... ((6 ((6 ((6 Dat krijg ik er ook al van.
Prachtig Gert , een " koningin" waardig.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gert Hoek

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 september 2014, 21:41:51
Citaat van: Gert Hoek op  4 september 2014, 21:11:27

Gert...allemachtig zeg, ik weet niet wat ik het mooist moet vinden, de plant in de vrije natuur of die van jou in pot?  :o Uw plant ziet er ongelooflijk goed uit, wat een knalprestatie! Vertel me hoe je die plant cultiveert?

In een ruime pot op het dak, een rijk mengsel van (molshopen) klei, turfmolm, split en brekerzand . Jonge planten heb ik de laatste tijd opgepot met slate-gruis. Slate is leisteensoort in verschillende gradaties te koop bij tuincentrum. Het lijkt heel veel op de natuursteen waar de screes in de Nuria zijn opgebouwd.
De potten staan op het dak, onder polycarbonaat platen met de zijkant los, ik laat ze niet uitdrogen en op zonnige vorstvrije winterdagen geef ik deze potten water. Ik heb dit jaar veel zaden kunnen oogsten van de planten en hoop dat ik daar planten uit kan kweken. 

Gert Hoek

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 september 2014, 21:43:20

En dat dit...dit is het neusje van de zalm, formidastisch! Magnifieke beelden, Gert  ((14, wat een ontknoping. Zeg eens... weet je nog de datum waarop je dit bergjuweel hebt gezien?

Een memorabele dag; woensdag 16 juli 2014, wat mij betreft een feestdag 8)

Gert Hoek

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 september 2014, 21:48:26
Naast deze schoonheden groeit daar nog iets opmerkelijks: nl. R. parnassifolius x R. pyrenaueus. Die toevallig ook niet gezien?

Ik denk dat ik een paar zaden van deze kruising, Ranunculus x flahaultii gevonden heb. Een uitgebloeide, verschrompelde plant met blad dat een beetje tussen het parnassia-achtige en het grasachtige blad instond, dus........

Gert Hoek

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 september 2014, 21:55:00

:-X :-X :-X
Ik kon niets zeggen , ik moest eerst even bekomen .... ((6 ((6 ((6 Dat krijg ik er ook al van.
Prachtig Gert , een " koningin" waardig.

Ja Kris\, het was ook kicken toen ik de plant vond, kon alleen geen vreugdedans doen, want daar eigende zich de ondergrond niet voor :P

Cor van Kapel

Schitterende waarneming Gert en ook mooi in beeld gebracht ((14 ((14. En ehhhhh, ik vind de 'vrije natuur' plant het mooiste. Neemt niet weg dat ik je kweekresultaten ook bijzonder indrukwekkend vind ((14 ((14.