Bloei September-Oktober 2014

Gestart door Wim Boens, 1 september 2014, 20:21:20

Vorige topic - Volgende topic

Bart Moerland

Ha,mooi Gert,vorige week nog in knop en nu de peshmenii in bloei!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Ger van den Beuken

Citaat van: Gert Hoek op 28 september 2014, 21:20:10
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 28 september 2014, 21:13:58
De Teucrium is bijzonder, maar de Campanula...wat een mooi ding zeg. Heel teer met zijn grijze zachte blaadjes. Uit zaad?

Nee Gerrit, gekregen van Gerd Stopp toen we daar dit voorjaar waren, wellicht op de nieuwe catalogus komend voorjaar.
Is inderdaad een aardige soort. Heb er aardig wat van staan op dit moment. Toch eerst eens afwachten hoe deze soort de winter doorstaat. Aan het behaarde uiterlijk te zien, lijkt Campanula peshmerii alleen geschikt voor de alpiene kas.

Bert Stegeman

Vandaag was het prachtig weer.
Stond deze rotsplant in bloei.
maar ik weet de naam niet /helemaal niet.
Ik dacht een Erigeron soort ))4 ))4
Misschien zit ik er ver naast kan iemand mij helpen.
Volgens mij heb ik hem bij Henk wolfs toen gekregen.
Weet jij de naam nog Henk. Alvast ((13 ((4

Bart Moerland

Even voor de goede orde Ger en Gert......wat is het nu?

peshmenii of peshmerii ?

Frankie Wulleman

Citaat van: Bert Stegeman op 28 september 2014, 21:56:48
Vandaag was het prachtig weer.
Weet jij de naam nog Henk. Alvast ((13 ((4

Ik dacht aan Erigeron pinnatisectus, een mooi soortje die zich bescheiden uitzaait.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

Citaat van: Bart Moerland op 28 september 2014, 21:57:54
Even voor de goede orde Ger en Gert......wat is het nu?

peshmenii of peshmerii ?
Bart, het is peshmerii. Het is een pracht Campanula soort, erg makkelijk te kweken uit zaden van de diverse Tsjechische aanbieders. Wintergevoeligheid is een ander verhaal.

Ger van den Beuken

Bart Moerland

Dank je Ger,

het is inderdaad een mooie plant,was onlangs bij Gert Hoek,gerenoveerde tuin bekijken en zijn nieuwe kasje.
En de Campanula stond toen in knop,ziet er inderdaad uit zoals jij zegt dat het in herfst/winter een Alpine kas klantje is
en misschien wel het hele jaar door.  is het een Turkse plant,Anatolië?

trouwens moet eerlijk bekennen dat toen ik Gerts's kas zo zag en als ik aan jouw kas denk,het toch wel weer
heel verleidelijk is om weer zo iets in het klein te maken!  Ook het verdiepte kasje bij Geert is eigenlijk een prachtige oplossing.
jammer dat ik vorige week er niet was toen jullie in de buurt waren,komt wel een keer.
Heb op het moment geen enkele plant meer in pot(op de oude grote Draba lonquisiliqua na dan) maar is soms wel beperkend
als je wat aparts binnen krijgt,  Zelfs de primula allionii's staan buiten in de rotstuin,die dek ik 's winters af met een grote plaat.
Oeps,nu ga ik flink off=topic geloof ik.....word Luc 'boos' ;)

Luc Gilgemyn

Harelbeke-West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

Citaat van: Bart Moerland op 29 september 2014, 11:30:13
Dank je Ger,

het is inderdaad een mooie plant,was onlangs bij Gert Hoek,gerenoveerde tuin bekijken en zijn nieuwe kasje.
En de Campanula stond toen in knop,ziet er inderdaad uit zoals jij zegt dat het in herfst/winter een Alpine kas klantje is
en misschien wel het hele jaar door.  is het een Turkse plant,Anatolië?

trouwens moet eerlijk bekennen dat toen ik Gerts's kas zo zag en als ik aan jouw kas denk,het toch wel weer
heel verleidelijk is om weer zo iets in het klein te maken!  Ook het verdiepte kasje bij Geert is eigenlijk een prachtige oplossing.
jammer dat ik vorige week er niet was toen jullie in de buurt waren,komt wel een keer.
Heb op het moment geen enkele plant meer in pot(op de oude grote Draba lonquisiliqua na dan) maar is soms wel beperkend
als je wat aparts binnen krijgt,  Zelfs de primula allionii's staan buiten in de rotstuin,die dek ik 's winters af met een grote plaat.
Oeps,nu ga ik flink off=topic geloof ik.....word Luc 'boos' ;)
Bart, ik heb de C. peshmenii's nog allemaal buiten staan. Alles staat er nog perfect bij, maar vaak heb je nog niet de loftrompet afgeblazen of de eerste slachtoffers vallen al. Binnen staat nu alles vol, dus zal ik binnenkort buiten toch met de eenruiters aan de slag moeten voor zulke  (schoonheden)?
We komen nog wel vaker in Raalte en proberen dan nog wel eens bij jullie aan te kloppen.

Henk Wolfs

Bert schreef:"Vandaag was het prachtig weer.
Weet jij de naam nog Henk. Alvast ((13 ((4 ".

Ik kocht deze plant 2 jaar geleden in Utrecht; volgens het naamkaartje is het Erigeron scopulorum; maar dit kan bijna niet correct zijn. Die bloeit wit. Wat het wel is? Ik houd het er maar op dat Frankie haar juiste naam hier eerder gaf. Waarvoor dank Frankie!
Er staan nu inderdaad her en der een 15tal zaailingen in haar omgeving. Ze bloeit vrij langdurig, zij het met enkele tussenpozen. Ze staat bij jou prima, zo tussen die kiezel en keitjes.

B.t.w. Bert, ik gaf je toen ook een minuscuul plantje mee dat moeilijk uit de grond te wurmen was; heb je dit nog aan de praat gekregen?

En ook nog maar eens dank voor je reisverslag van dit jaar. Het bevat weer een aantal zaken om van te genieten  :D en ook enkele die tot herhaald nadenken stemmen.   :'(  --13

Vriendelijke groeten,
Henk
KLEIN > kleiner > mooist

Bert Stegeman

bedankt voor der naamgeving.
Volgens mij zit hij nog netjes in zijn potje.
Ik ga komende week eens kijken Henk.

Peter Rijntjes

Nog een apart dingetje:

Jurinella moschus ssp. moschus uit de Caucasus.
Een mooie grijsbladige, met distel achtige lichtrose bloemen. In de natuur liggen de bbladeren dichter tegen de grond gedrukt.

((14

Frankie Wulleman

Nog een kleine toegift van Aubrieta ‘Kite Purple’.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Een mooi kleurtje, Frankie !!

Ook hier nog wat late bloei gespot op :

Delosperma 'Kelaidis'

en

Silene elisabethae
Harelbeke-West-Vlaanderen