Patagonië 2013

Gestart door Gerrit Eijkelenboom, 3 november 2014, 10:13:34

Vorige topic - Volgende topic

Bert Stegeman

Ik wil je prachtige reis niet verpesten maar het is zo mooi dat aan het google blijf over dit gebied.
Kwam deze geschiedenis tegen:
Patagonië dankt haar naam aan de Portugese ontdekkingsreiziger Ferdinand Magellaan. Hij was in 1520 de eerste Europeaan die Patagonië aandeed. Magellaan trof er reusachtige voetafdrukken van mensen aan. Daarom noemde hij het gebied 'Patagão', wat zoiets als 'land der grootvoetigen' betekent. Wat Magellaan niet wist, was dat de oorspronkelijke bewoners, de Mapuche, grote looien lompen als schoeisel droegen. Na Magellaan zetten andere Europese ontdekkingsreizigers voet aan wal in Patagonië. Zo ook de Nederlander Willem Corneliszoon Schouten. In 1616 vernoemde hij het zuidelijkste puntje van Vuurland 'Kaap Hoorn', naar zijn woonplaats Hoorn.

Ik dacht leuke aan vulling
de meeste van jullie zullen dit  al wel weten  ))2 ))2

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 november 2014, 21:34:29
Wat ik zo apart vind aan deze planten, in de aanpassing aan de omgeving. Dat viel me ook al op tijdens de lezing van Ger, enige tijd geleden. Die aanpassing aan de omgeving duidt er toch wel op dat de planten belaagd worden door één of andere predator.

De planten uit de volcanica groep hebben een duidelijke strategie. Ze gaan op in hun omgeving. Wij liepen soms te zoeken, zonder de planten te zien. Totdat je oog erop viel en dan zag je plotseling meerdere.
Deze planten (uit de volcanica groep dus) groeien in de steppe, die wordt begraasd. Maar op deze manier ontkomen ze aan de 'preditors'.

Over de aanpassing van de hooggebergte violen schrijf ik later nog.

Gerrit Eijkelenboom

San Martin is een lieflijk toeristenplaatsje.
Er vlak bij ligt de berg Cerro Chapelco. Toen we er aankwamen bleek de skilift nog niet te werken, dus besloten we te gaan lopen.
Dat bleek niet zo erg te zijn, want we kwamen mooie planten tegen. Eerst ging de wandeling door een mooi bos van enorme Nothofagus pumilio. Een echt woud.

[attachimg=1]

Dit paard leek nog meer verrast dan ik was.

Gerrit Eijkelenboom

Bosplanten, die er groeiden,

1. Ranunculus muricatus
2. Cardamine cordata
3. Veel Berberis soorten, oa deze Berberis serrato dentata

Gerrit Eijkelenboom

Door het bos stroomde een woeste beek en bij de brug zagen we iets roods beneden bij het water.
Weer een van de hoogtepunten: Ourisia ruelloides.

Gerrit Eijkelenboom

[attachimg=1]

Ourisia ruelloides

Gerrit Eijkelenboom

Op de kale skihelling aangekomen vonden we al snel de planten waarvoor we gekomen waren, het stond er vol mee.
Viola dasyphylla

Gerrit Eijkelenboom

Dit juweeltje probeert zich te verstoppen en op te gaan in zijn omgeving. Het stond te wiegen in de hevige wind, maar toch zijn de foto's goed gelukt.

Tristagma nivale

Gerrit Eijkelenboom

Op de skihelling stond uiteraard nog meer.

Valeriana fonckii. Valeriaan is een veel voorkomend geslacht daar in Argentinië.

Gerrit Eijkelenboom

2 geslachten, die ook bij ons bekend zijn: Olsynium (Sissirinchium) en Calandrinia.

1. Olsynium junceum
2 en 3. Calandrinia colchaguensis.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  5 november 2014, 10:19:15

Duidelijk geen gebrek aan hoogtepunten Gerrit !  -((1
Ze volgen elkaar in snel tempo op !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

Omgeving Roosendaal

Jos Beeren

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  5 november 2014, 10:19:15
Door het bos stroomde een woeste beek en bij de brug zagen we iets roods beneden bij het water.
Weer zoiets moois, ik weet dat er zover zuidelijk ook nog kolibries voorkomen ,zelfs op grote hoogten en dit lijkt me nu echt een bloemetje waar veel nectar uit te halen is!
Trouwens ben je deze aparte vogeltjes nog tegengekomen Gerrit?
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Danny Bonnez

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  5 november 2014, 10:58:20
2 geslachten, die ook bij ons bekend zijn: Olsynium (Sissirinchium) en Calandrinia.

1. Olsynium junceum

Die Calandrinia vind ik wel een heel knappe plant Gerrit !  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  5 november 2014, 10:58:20

1. Olsynium junceum

Ja een beetje onderschat onze Calandrinia's . Ze kunnen nochtans heel mooi voor de dag komen !
Je ziet hun duidelijke verwantschap met het geslacht Lewisia . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "