Patagonië 2013

Gestart door Gerrit Eijkelenboom, 3 november 2014, 10:13:34

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

Dan komen we nu aan het hoogtepunt van de dag.

[attachimg=1]

De bus stopte langs de kant van de weg die u hier ziet. De leden van de groep kregen een uur de tijd om de omgeving te onderzoeken. Iedereen nam de rechterkant van de weg en ik koos de linker. Ik vond dit landschap veelbelovend op het eerste gezicht.

Gerrit Eijkelenboom

Ik zag loodrechte kliffen voor me, ze leken uit de verte op zandsteen of tufsteen. En dat zijn volgens mij de meest interessante plaatsen om bijzonderheden te vinden.

[attachimg=1]

Gerrit Eijkelenboom

[attach=1]                    Het eerste verticaal groeiende kussen diende zich aan. Ik meende het blad al te herkennen.

[attach=2]                    Toen de eerste knoppen te zien waren, ging mijn hart sneller kloppen. Ik wist nu wat het was,

maar de vraag was of de plant in bloei zou staan.

[attach=3]                     Het eerste bloemetje. Weet u wat het is? Ik denk het niet.

Gerrit Eijkelenboom

[attach=1]                     Hoe verder ik kwam hoe groter de kussens

[attach=2]

Gerrit Eijkelenboom

Een hele rotswand vol

[attachimg=1]

Gerrit Eijkelenboom

[attach=1]                                   En meer

[attach=2]

[attach=3]

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 15 november 2014, 12:25:37

Het eerste bloemetje. Weet u wat het is? Ik denk het niet.

Ourisia microphylla ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

[attachimg=1]

Ourisia microphylla

Gerrit Eijkelenboom

Je was me een paar seconden voor, heel goed Kris.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 15 november 2014, 22:09:29

Ik had je vraag iets te laat gelezen Gerrit , vandaar die late reactie. Een schitterende plant zonder meer !!! :o

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 november 2014, 22:12:44
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 15 november 2014, 22:09:29

Ik had je vraag iets te laat gelezen Gerrit , vandaar die late reactie. Een schitterende plant zonder meer !!! :o

Had je hem herkend aan zijn karakteristiek blad?
Een paar jaar geleden had ik veelbelovende zaailingen en opeens pffft damped off.
In de Uk zie je hem wel in cultuur. Ik had daar op die wand zaden verzameld, maar nog geen kieming. Heb niet veel hoop meer

Er was kieming in de zomer van 2015. 8 kiemplantjes, waarvan er slechts een in leven bleef en tamelijk rijke bloei ga in het voorjaar en zomer van 2016

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 15 november 2014, 22:15:52
Had je hem herkend aan zijn karakteristiek blad?

Aan de bloem zag ik dat het een Ourisia was en dan was inderdaad het blad doorslaggevend . 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 15 november 2014, 22:15:52
Een paar jaar geleden had ik veelbelovende zaailingen en opeens pffft damped off.
In de Uk zie je hem wel in cultuur. Ik had daar op die wand zaden verzameld, maar nog geen kieming. Heb niet veel hoop meer

Ik heb ook wel eens planten gehad vanuit de UK maar ik kan ze nooit veel langer dan een jaar in leven houden....
Die zaden zou ik nog niet helemaal opgeven , het groeiseizoen van die planten begint weer. Misschien dat ze nu pas kiemen?

Gerrit Eijkelenboom

De volgende serie  beschrijft ons verblijf in Caviahue niet ver van de actieve vulkaan Copahue. Ons hotel. mooi gelegen aan het meer.

Gerrit Eijkelenboom

foto 1. De ongenaakbare en gevaarlijke vulkaan Copuahue
foto 2. We rijden het dorpje binnen met de gelijknamige naam. Hier leven de mensen echt niet rustig met zo'n grommende beer
           vlakbij. Grote delen van de berg waren verboden terrein, maar wij konden gelukkig een eind lopen om ons doel, de
           rosulate violen te bereiken.