Schattenjacht in de bleke bergen

Gestart door Frankie Wulleman, 15 december 2014, 21:59:33

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 24 december 2014, 12:24:16
Potentilla nitida is een soort die veelvuldig te zien is in de Dolomieten. Een prachtding als je het mij vraagt, bezie die donkerroze bloemen, waanzinnig mooi toch?
Ook Gentiana terglouensis is hier van de partij.

Die bleke stenen zijn wel heel rijk aan kalk zo te zien Frankie . Wat een enorme pol Potentilla nitida , prachtig is dit !  3)) Veel van uw getoonde planten zag ik nog nooit , maar ik ben dan ook nog nooit in zo'n kalkrijke omgeving geweest in de Alpen . Hier in mijn kalksteen crevice doet Potentilla nitida het ook heel goed .
Ook bijzonder mooi is die G. terglouensis !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 24 december 2014, 12:27:16
Een soortje die je ook ben tegenkomen in de Franse alpen, Danny, deze Anemone baldensis. Ook weer zo'n prachtige ranonkel uit het hooggebergte.

Inderdaad Frankie , een heel mooie Anemone . Deze zomer zag ik er maar ééntje .......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Bart Moerland op 24 december 2014, 15:23:49
Mooi frankie,vooral die potentilla!
Prachtig om zo te zien,heb er hier een die dezelfde intense kleur laat zien,maar meestal maar met een paar bloemetjes.

Dat is meestal het probleem , hé Bart, dat hij altijd maar weinig laat zien in cultuur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 24 december 2014, 16:29:32
Potentilla nitida is een soort die veelvuldig te zien is in de Dolomieten. Een prachtding als je het mij vraagt, bezie die donkerroze bloemen, waanzinnig mooi toch?

Die bleke stenen zijn wel heel rijk aan kalk zo te zien Frankie . Wat een enorme pol Potentilla nitida , prachtig is dit !  3)) Veel van uw getoonde planten zag ik nog nooit , maar ik ben dan ook nog nooit in zo'n kalkrijke omgeving geweest in de Alpen . Hier in mijn kalksteen crevice doet Potentilla nitida het ook heel goed .

Het Dolomietgesteente is inderdaad zeer kalkrijk, Danny.
Bloeide uw P.nitida in de crevice?

Frankie Wulleman

Op iedere plaats ontdek je wel specifieke planten, terwijl andere dan weer heel zeldzaam blijken voor te komen. Zo zag ik in het verleden Soldanella alpina met duizenden, en nu amper enkele schamele plantjes...
Linaria alpina zie je overal, zuur of kalkrijk, het maakt deze niks uit.

Frankie Wulleman

We zijn nu aangekomen op een plekje pal aan de bergwand, en daar zoek ik iets...een echte cliffhanger.

Ik zie hier o.a. fraaie exemplaren van Saxifraga caesia Saxifraga squarrosa en Phyteuma sieberi.

Frankie Wulleman

Deze bergwand is een botanische rotstuin op zijn eigen: Armeria maritima en Paedorata bonata. Allemaal heel mooi, maar ik vind nog niet onmiddellijk wat ik zoek...

Bert Stegeman

wow de Armeria maritima
Dat is prachtig om die zo in de vrije natuur te zien.
hier kan ik hem alleen in de tuin bewonderen maar in de natuur is hij natuurlijk op zijn best.

Matthias Fouquaert

Citaat van: Frankie Wulleman op 24 december 2014, 17:14:12
We zijn nu aangekomen op een plekje pal aan de bergwand, en daar zoek ik iets...een echte cliffhanger.

Ik zie hier o.a. fraaie exemplaren van Saxifraga caesia en Phyteuma sieberi.

Saxifraga's,Saldonella's en echte bergen een mooi schouwspel. ((14 3))

Die Saxifraga caesia is minder groot van rozetvorm dan ik dacht.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 24 december 2014, 17:05:11

Ik heb wel enkele bloemen gehad Frankie . Maar natuurlijk is dat maar magertjes in vergelijking met uw getoonde beelden . De hoogte en de omstandigheden kunnen we natuurlijk ook moeilijk nabootsen ..... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Matthias Fouquaert op 25 december 2014, 14:57:07
Citaat van: Frankie Wulleman op 24 december 2014, 17:14:12

Ik zie hier o.a. fraaie exemplaren van Saxifraga caesia en Phyteuma sieberi.

Saxifraga's,Saldonella's en echte bergen een mooi schouwspel. ((14 3))

Die Saxifraga caesia is minder groot van rozetvorm dan ik dacht.

Ja Matthias, de rozetjes van S. caesia zijn echt niet zo groot, maar de pollen kunnen soms tot ruim 10 cm doorsnede worden.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 25 december 2014, 17:58:55
Citaat van: Frankie Wulleman op 24 december 2014, 17:05:11

Ik heb wel enkele bloemen gehad Frankie . Maar natuurlijk is dat maar magertjes in vergelijking met uw getoonde beelden . De hoogte en de omstandigheden kunnen we natuurlijk ook moeilijk nabootsen ..... ;)

Ook in de vrije natuur zie je vaak bloemloze planten of planten met weinig bloemen er op. Echt overweldig bloeiende planten vind je niet zo vaak.

Frankie Wulleman

En dan eindelijk...zie ik het eerste loof van de plant die ik zoek op deze berg: Physoplexis comosa. Ik vind nog meerdere planten, echter...nog niet helemaal ten volle in bloei. Koortsachtig zoeken we met z'n allen de bergwand af, maar een mooi bloeiende plant kunnen we niet ontdekken. Shit zeg, 't zal toch geen waar zijn zeker?

Kalm blijven...ik realiseer me dat we ongeveer nog maar aan het begin van de vakantie zitten. We hebben nog tijd...laten we binnen acht dagen nog maar eens terug keren, tegen dan zullen de bloemen wel open zijn, denk ik zo.
Maar ik maak ook de bedenking dat we hier vrij hoog zitten, zo rond de 2500 m. Als we lager op de berg of de pas zelf misschien planten kunnen vinden zal het daar iets warmer zijn en kunnen die planten misschien wel in bloei staan.

Ik bekijk nog even aandachtig het biotoop: de tientallen planten die we zien zitten allemaal in spleten in de bergwand, volledig in de schaduw. Ik had zo altijd het gedacht dat het een halfschaduwplant was maar deze groeiplaats bewijst het tegendeel.

Frankie Wulleman

En hey...wat is dit? Ja hoor, nog één van de absolute toppers: de endemische Campanula morretiana. Uitgebloeid, dat wel, maar wat ben ik toch blij dat ik dit zeldzame ding tegenkom. De groeiplaats is dezelfde als van Phyoplexis comosa: loodrechte rotswanden, volledig in de schaduw.
Tevreden met mijn twee vondsten, maar tezelfdertijd toch een beetje een wrang gevoel: de ene uitgebloeid, voor de andere nog iets te vroeg, het is binnensmonds een klein beetje balen.
Via de najaarslijst van G. Stopp heb ik mij er maar eens ééntje aangeschaft. Hij staat te boek als: heel moeilijk, maar ik wil het toch wel eens proberen.

Frankie Wulleman

Ik vind er nog wat, maar kan niet onmiddellijk zeggen wat het is. Een kruisbloemige, misschien een draba. Wie het weet mag het zeggen.