Crocus 2015

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2015, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  1 januari 2015, 21:20:21
Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 januari 2015, 13:59:44
En dat terwijl Crocus hittiticus nog steeds de ene na de andere bloem naar boven zendt !

Schitterende beelden Luc !  ((12  Crocus hittiticus en C. nubigena lijken wel goed op elkaar of vergis ik me ?
Welke vind u het mooist en welke is de beste groeier ?

Je vergist je niet, Danny.  Qua tekening op bv de rugzijde van de petalen zijn ze vrij gelijkend, en allebei hebben ze natuurlijk die schitterende zwarte meeldraden.  C. nubigena is echter veel forster in al zijn aspecten - grotere bloem - dikkere, nog opvallendere zwarte meeldraden - iets hoger, enz...  Kiezen dewelke ik het mooist vind is een heel moeilijke opgave en wat de groeicapaciteiten betreft ben je te vroeg.  Allebei zijn het nieuwe planten in de collectie en ik moet dus afwachten wat dat geeft.  C. hittiticus heeft wel de reputatie wat moeilijker te zijn, maar dat heb ik alleen van horen zeggen.  Ik ben benieuwd wat ik zal vinden als ik straks ga verpotten.  ))4  Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  1 januari 2015, 21:45:57
Luc, Ruben, prachtige crocusplaatjes die jullie al kunnen voorschotelen. Die met zijn zwarte meeldraden is toch een superding, hé!

Ik heb het ook voor die zwarte meeldraden, Frankie !  Een eigenschap die ik bij verschillende soorten weet te appreciëren.

Ruben Billiet

Een prachtige dag vandaag.
10 graden celcius (en meer in de volle zon) en 2 van mijn favorieten in bloei.

Crocus michelsonii (van Kopet dag in Iran)
Crocus biflorus ssp. nubigena

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 januari 2015, 08:54:47
Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 januari 2015, 13:59:44
En dat terwijl Crocus hittiticus nog steeds de ene na de andere bloem naar boven zendt !

Schitterende beelden Luc !  ((12  Crocus hittiticus en C. nubigena lijken wel goed op elkaar of vergis ik me ?

Je vergist je niet, Danny.  Qua tekening op bv de rugzijde van de petalen zijn ze vrij gelijkend, en allebij hebben ze natuurlijk die schitterende zwarte meeldraden.  C. nubigena is echter veel forster in al zijn aspecten - grotere bloem - dikkere, nog opvallendere zwarte meeldraden - iets hoger, enz...  Kiezen dewelke ik het mooist vind is een heel moeilijke opgave en wat de groeicapaciteiten betreft ben je te vroeg.  Allebei zijn het nieuwe planten in de collectie en ik moet dus afwachten wat dat geeft.  C. hittiticus heeft wel de reputatie wat moeilijker te zijn, maar dat heb ik alleen van horen zeggen.  Ik ben benieuwd wat ik zal vinden als ik straks ga verpotten.  ))4  Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

Bedankt voor je reactie Luc ! C.hittiticus heb ik nog niet in de collectie en moet ik zeker ook eens proberen in mijn bollenbed .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op  2 januari 2015, 14:03:26

Kijk eens aan , schitterende beelden Ruben !  ((12 Twee echte toppers ! Het is vandaag heel mooi crocusweer . Hier is alles net iets later , dat komt door het lang droog houden van mijn bollenbed . Toch hier ook al hier en daar een eerste bloem die komt piepen .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Michelsonii is zonder meer een prachtcrocus!  Opvallend door zijn eenvoud !

Wim Boens

Er ligt hier ergens pollen in de diepvries voor die Kopet Dag als je ze wilt....
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  1 januari 2015, 11:24:44
Geen krokussen? Dan heb je het forum de laatste tijd nog niet veel gezien, mijnheer de voorzitter, check this out: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1354.1380   ;)  Krokussen staan hier al wéééééééken te bloeien aan de rivièra.

Wadde  ?  2-) Jullie "bijna af " voorzitter volgt zowat iedere beweging op ons forum ... En zeker die posten van die gasten aan de Vlaamse riviera , om dan vast te stellen dat ze me altijd te snel af zijn ..... 
Ik bedoelde  wel degelijk in het nieuwe jaar hé mijnheer de redacteur. Je moet toch toegeven dat de eerste krokussen voor 2015 lang wegbleven  -2(
Ik heb dan maar het heft in handen genomen  -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 januari 2015, 17:40:05

Citaat van: Frankie Wulleman op  1 januari 2015, 11:24:44
Geen krokussen? Dan heb je het forum de laatste tijd nog niet veel gezien, mijnheer de voorzitter, check this out: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1354.1380   ;)  Krokussen staan hier al wéééééééken te bloeien aan de rivièra.

Wadde  ?   Jullie "bijna af " voorzitter volgt zowat iedere beweging op ons forum ... En zeker die posten van die gasten aan de Vlaamse riviera , om dan vast te stellen dat ze me altijd te snel af zijn ..... 
Ik bedoelde  wel degelijk in het nieuwe jaar hé mijnheer de redacteur. Je moet toch toegeven dat de eerste krokussen voor 2015 lang wegbleven  -2(
Ik heb dan maar het heft in handen genomen  -2(

Groot gelijk, Kris, het zal een topic worden om van te smullen als ik zie wat hier vandaag al allemaal wordt getoond.

Ik moet zeggen mannen, dat die nubigena bij jullie wel heel vroeg is. Hier komt hij langzaam op, maar bloei zal wel nog zeker een weekje duren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 januari 2015, 13:58:36
Twee door de regen verlepte Crocusjes in Rumst kunnen natuurlijk niet op tegen de zonovergoten exemparen aan de Vlaamse Rivièra !  -2( -2(
Het Crocusjaar is nog nooit ingezet zoals dit jaar !
Crocus biflorus ssp nubigena liet zich in al haar schoonheid bewonderen in het winterzonnetje van 2015 !
Zwarte meeldraden om bij te watertanden !  -2(

Ik moet toegeven dat mijn simpele Crocus- die is ontsproten uit de natte en koude "Rumstse " velden - ruimschoots de duimen moet leggen voor  de twee adelijke species van de Luc  die hebben mogen opgroeien in de warme en gekoesterde  omgeving van een Harelbeekse veranda. Zwart op wit kunnen mogen we zeggen dat de winnaar bekend is.
Maar toch zou  ik mijne  witte atticus niet willen bestempelen als door de regen verlept....  ))8 --13  Ze moeten begot nog het beste van hun zelf geven .... )--1 ))(10
Mooie vorm van nubigena Luc , weet je de herkomst ? Ik weet dat bijv de Samos vorm extra mooi is .....     

Kris De Raeymaeker

Het kan niet anders ...... jullie hebben allemaal een kachel die brand in de tuin. Of bodemverwarming ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 januari 2015, 08:54:47Je vergist je niet, Danny.  Qua tekening op bv de rugzijde van de petalen zijn ze vrij gelijkend, en allebei hebben ze natuurlijk die schitterende zwarte meeldraden.  C. nubigena is echter veel forster in al zijn aspecten - grotere bloem - dikkere, nog opvallendere zwarte meeldraden - iets hoger, enz...  Kiezen dewelke ik het mooist vind is een heel moeilijke opgave en wat de groeicapaciteiten betreft ben je te vroeg.  Allebei zijn het nieuwe planten in de collectie en ik moet dus afwachten wat dat geeft.  C. hittiticus heeft wel de reputatie wat moeilijker te zijn, maar dat heb ik alleen van horen zeggen.  Ik ben benieuwd wat ik zal vinden als ik straks ga verpotten.  ))4  Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

Wat ik er van weet is dat Crocus hittiticus zeker niet altijd die zwarte meeldraden heeft ! Van deze soort zijn er zeker ook planten in omloop die geen zwarte meeldraden hebben. Ik heb er hier ook eentje die dat niet heeft ..... :'( Janis schreef me ooit dat deze soort erg variabel is en dat de zwarte meeldraden afhankelijk zijn van de plek waar ze van komen ? Nubigena is hier zeker ook compacter en idd wat makkelijker in de omgang.  ))4  Soorten met zwarte meeldraden , niet kiezen Danny .....die wil je allemaal ..... ;D   

Kris De Raeymaeker

Schoon gerief . :o

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 januari 2015, 18:52:34
Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 januari 2015, 13:58:36
Twee door de regen verlepte Crocusjes in Rumst kunnen natuurlijk niet op tegen de zonovergoten exemparen aan de Vlaamse Rivièra !  -2( -2(
Het Crocusjaar is nog nooit ingezet zoals dit jaar !
Crocus biflorus ssp nubigena liet zich in al haar schoonheid bewonderen in het winterzonnetje van 2015 !
Zwarte meeldraden om bij te watertanden !  -2(

Ik moet toegeven dat mijn simpele Crocus- die is ontsproten uit de natte en koude "Rumstse " velden - ruimschoots de duimen moet leggen voor  de twee adelijke species van de Luc  die hebben mogen opgroeien in de warme en gekoesterde  omgeving van een Harelbeekse veranda. Zwart op wit kunnen mogen we zeggen dat de winnaar bekend is.
Maar toch zou  ik mijne  witte atticus niet willen bestempelen als door de regen verlept....  ))8 --13  Ze moeten begot nog het beste van hun zelf geven .... )--1 ))(10
Mooie vorm van nubigena Luc , weet je de herkomst ? Ik weet dat bijv de Samos vorm extra mooi is .....   

Geen idee van de herkomst, Kris - dit jaar aangeschaft, maar hij had geen paspoort bij...  --6
Overigens is die witte atticus evenmin te versmaden, Kris - ik wou zeker zijn eer niet krenken..  ;)
De Crocuspotten zijn trouwens pas een vijftal dagen geleden, net voor het invallen van de zware vorst, voor het eerst deze winter binnen gehaald, Kris - morgen gaan ze trouwens weer naar hun buitenverblijf nu het vorstgevaar weer geweken lijkt.
Zoals zo dikwijls moet ik vaststellen dat nieuw aangeschafte bollen weken voorop zijn in de bloei in vergelijking met diegene die hier al langer resideren...  ((15

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 januari 2015, 20:08:49

Geen idee van de herkomst, Kris - dit jaar aangeschaft, maar hij had geen paspoort bij...  --6
Overigens is die witte atticus evenmin te versmaden, Kris - ik wou zeker zijn eer niet krenken..  ;)
De Crocuspotten zijn trouwens pas een vijftal dagen geleden, net voor het invallen van de zware vorst, voor het eerst deze winter binnen gehaald, Kris - morgen gaan ze trouwens weer naar hun buitenverblijf nu het vorstgevaar weer geweken lijkt.
Zoals zo dikwijls moet ik vaststellen dat nieuw aangeschafte bollen weken voorop zijn in de bloei in vergelijking met diegene die hier al langer resideren...  ((15

Zet je ze dan gewoon ergens in een hoekje waar de regen en wind altijd bij kunnen Luc ? Ik herken dat helemaal Luc , pas aangeschaft plantgoed is hier ook altijd eerder, groter , beter ...   
Ja en met de leugens ben ik dan weer aan de waarheid geraakt  ))2  Ik zou echt gedacht hebben dat ze warmer hebben gestaan. Betekent toch echt wel dat het in de Vlaanders een beetje warmer is dan hier bij ons.We kunnen er nu echt niet meer naast kijken ...... ))8