Crocus 2015

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2015, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Ze stonden al die tijd buiten - gewoon onder een regenbescherming (glasplaat) - bij strenge vorst komen ze binnen...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Ik heb hier Crocus biflorus ssp. nubigena van 4 verschillende bronnen. De eerste (uit Oost-Duitsland) staat hier al 2 jaar en stond gisteren voor eerste maal open. De andere 3 staan al boven maar het zal nog even nemen vooraleer ze bloeien. Aan wat ligt dat? Ik kan het niet zeggen.

Ik gebruik wel  ))2 een kleine hulp om de bloemen mooi te laten open gaan  ((12

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 januari 2015, 20:56:30
Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 januari 2015, 20:08:49

Geen idee van de herkomst, Kris - dit jaar aangeschaft, maar hij had geen paspoort bij...  --6
Overigens is die witte atticus evenmin te versmaden, Kris - ik wou zeker zijn eer niet krenken..  ;)
De Crocuspotten zijn trouwens pas een vijftal dagen geleden, net voor het invallen van de zware vorst, voor het eerst deze winter binnen gehaald, Kris - morgen gaan ze trouwens weer naar hun buitenverblijf nu het vorstgevaar weer geweken lijkt.
Zoals zo dikwijls moet ik vaststellen dat nieuw aangeschafte bollen weken voorop zijn in de bloei in vergelijking met diegene die hier al langer resideren...  ((15

Ik herken dat helemaal Luc , pas aangeschaft plantgoed is hier ook altijd eerder, groter , beter ...   

Ik heb dat ook al ondervonden, wat zou de reden eigenlijk kunnen zijn. Dat kan geen toeval zijn, als we dat allemaal ervaren, er moet toch een verklaring voor zijn?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 januari 2015, 19:03:14
Citaat van: Danny Bonnez op  1 januari 2015, 21:20:21
Schitterende beelden Luc !  ((12  Crocus hittiticus en C. nubigena lijken wel goed op elkaar of vergis ik me ?
Welke vind u het mooist en welke is de beste groeier ?
Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 januari 2015, 08:54:47Je vergist je niet, Danny.  Qua tekening op bv de rugzijde van de petalen zijn ze vrij gelijkend, en allebei hebben ze natuurlijk die schitterende zwarte meeldraden.  C. nubigena is echter veel forster in al zijn aspecten - grotere bloem - dikkere, nog opvallendere zwarte meeldraden - iets hoger, enz...  Kiezen dewelke ik het mooist vind is een heel moeilijke opgave en wat de groeicapaciteiten betreft ben je te vroeg.  Allebei zijn het nieuwe planten in de collectie en ik moet dus afwachten wat dat geeft.  C. hittiticus heeft wel de reputatie wat moeilijker te zijn, maar dat heb ik alleen van horen zeggen.  Ik ben benieuwd wat ik zal vinden als ik straks ga verpotten.  ))4  Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

Wat ik er van weet is dat Crocus hittiticus zeker niet altijd die zwarte meeldraden heeft ! Van deze soort zijn er zeker ook planten in omloop die geen zwarte meeldraden hebben. Ik heb er hier ook eentje die dat niet heeft ..... :'( Janis schreef me ooit dat deze soort erg variabel is en dat de zwarte meeldraden afhankelijk zijn van de plek waar ze van komen ? Nubigena is hier zeker ook compacter en idd wat makkelijker in de omgang.  ))4  Soorten met zwarte meeldraden , niet kiezen Danny .....die wil je allemaal ..... ;D   

Bedankt voor je reactie Kris ! C.hittiticus met zwarte meeldraden hebben toch wel een meerwaarde hé .
Ik heb hier toch ook al enkele soorten met zwarte meeldraden maar natuurlijk kan er altijd wel nog eentje bij ..... ;) Momenteel is de nubigena  vorm die ik drie jaar geleden bij Janis kocht voor mij de absolute topper ( onder de zwarte meeldradencrocussen) in mijn collectie . Een goede vorm van hittiticus staat nog op mijn verlanglijstje ........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 januari 2015, 13:32:08
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 januari 2015, 20:56:30
Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 januari 2015, 20:08:49

Geen idee van de herkomst, Kris - dit jaar aangeschaft, maar hij had geen paspoort bij...  --6
Overigens is die witte atticus evenmin te versmaden, Kris - ik wou zeker zijn eer niet krenken..  ;)
De Crocuspotten zijn trouwens pas een vijftal dagen geleden, net voor het invallen van de zware vorst, voor het eerst deze winter binnen gehaald, Kris - morgen gaan ze trouwens weer naar hun buitenverblijf nu het vorstgevaar weer geweken lijkt.
Zoals zo dikwijls moet ik vaststellen dat nieuw aangeschafte bollen weken voorop zijn in de bloei in vergelijking met diegene die hier al langer resideren...  ((15

Ik herken dat helemaal Luc , pas aangeschaft plantgoed is hier ook altijd eerder, groter , beter ...   

Ik heb dat ook al ondervonden, wat zou de reden eigenlijk kunnen zijn. Dat kan geen toeval zijn, als we dat allemaal ervaren, er moet toch een verklaring voor zijn?

Hier is dat duidelijk ook het geval . Nieuw aankocht spul is meestal iets vroeger .... ))4 Dat de bollen forser zijn is mij ook al opgevallen . Naar mijn bescheiden mening zijn die bollen gekweekt in een rijkere grondsoort of met toegift van heel goede voedingsstoffen . Ik ben sinds dit groeiseizoen ook aan het werken aan een betere (rijkere) grondsoort ........
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Voeding is ongetwijfeld de oorzaak van die vaak grote bollen die we ontvangen bij een nieuwe aanschaf' Danny. De kwekers hebben daar een handje van weg.

Luc Gilgemyn

Iets zegt me dat dit wel eens een leuk Crocus dagje zou kunnen worden....  -2(

Het begint alvast goed !

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  4 januari 2015, 11:39:28
Iets zegt me dat dit wel eens een leuk Crocus dagje zou kunnen worden....  -2(

Het begint alvast goed !

Inderdaad Luc , volop zon ...... --9 een winterdag op zijn mooist .....
De crocussen die al hun kleurenpracht laten zien , dat is toch wel genieten hé ......
Gelukkig kan ik al meegenieten van jullie posts , hier is alles iets later ....
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Zoals te verwachten lieten die gesloten schoonheden van vanmorgen zich later op de dag in volle glorie bewonderen.

Eerst, wat aangeschaft werd als Crocus corsicus...  ))8  Wellicht niet - het bloeimoment is immers ontiegelijk vroeg en het gele hart wijst eerder in de richting van C. imperati....  >:( 
Hij blijft wel mooi natuurlijk.  ;D

Luc Gilgemyn

Crocus korolkowii 'Dark Throat' heeft zijn naam niet gestolen.

Luc Gilgemyn

Crocus atticus ssp nivalis bloeit hier voor het eerst.
Hij heeft veel weg van de bekende cultivar 'Tricolor'

Luc Gilgemyn

Tot slot voor vandaag nog een kleine studie van de reeds eerder getoonde Crocus biflorus ssp nubigena... hij moet maar zo mooi niet zijn !  -2(

Frankie Wulleman

Ohlalala, wat een sublieme reeks, Luc  ((14  ((14 Ik weet niet welke ik het mooist moet vinden. Vooral die korolkowii heb je wel erg mooi in beeld gebracht.
Tja, die nubigena...ik kan er niets meer aan toevoegen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Prachtig Luc!
Ik denk ook dat het veeleer imperati is dan corcisus. Ik denk dan ook dat het geen suaveolens is omdat de lijnen op de buitenzijde allemaal gelijk zijn (maw. er zit niet 1 dikke hoofdlijn in het midden zoals bij suaveolens).

Die atticus is ook niet versmaden, zeker door hun vroege bloei is de sieberii groep zo leuk!  ((12

Ruben Billiet

Hier net iets te weinig zon en warmte om de nieuwe crocus bloemen te laten open gaan.
Maar de knoppen zijn soms even mooi  :D

Vandaag lieten crocus biflorus ssp. stridii en Crocus korolkowii 'Agalik' zich van hun mooiste buitenkant zien.