Crocus 2015

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2015, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

Ruben Billiet

Ik gok dan op Crocus hartmannianus ... ((--11 (dat was mijn 2de mening)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ruben Billiet op  5 januari 2015, 18:18:21
Ik gok dan op Crocus hartmannianus ... ((--11 (dat was mijn 2de mening)

Neen Ruben .... ))8  Laatste ronde en deze keer met een open bloem .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ruben Billiet

Ik weet het niet  ((--11! Maar ik elk geval - hij is PRACHTIG!  ((3 ((3

Frankie Wulleman

Dat vind ik ook, zeer mooie crocus, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Of misschien toch een gokje: C. abantensis?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2015, 21:37:54
Citaat van: Ruben Billiet op  5 januari 2015, 21:30:54

Het gaat om Crocus kerndorffiorum . Een mooie maar fijne (lees kleine bloemen) soort .

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 januari 2015, 22:33:49

Het gaat om Crocus kerndorffiorum . Een mooie maar fijne (lees kleine bloemen) soort .

Bijzonder mooi Kris , een soortje waar je inderdaad zelden van hoort en dan nog een vorm met een donker hartje . Dat is zeker wel een "specialleke" . Een souvenir uit zuid- Turkije  misschien............ ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  5 januari 2015, 22:44:51
Bijzonder mooi Kris , een soortje waar je inderdaad zelden van hoort en dan nog een vorm met een donker hartje . Dat is zeker wel een "specialleke" . Een souvenir uit zuid- Turkije  misschien............ ;)
Bedankt Danny.
Neen , aangekocht vorige zomer bij Janis. Het schijnt nogal een lastige soort te zijn , dus volgend jaar ? Zou houden van droge maar ook koele zomers .....

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 januari 2015, 22:53:48
Citaat van: Danny Bonnez op  5 januari 2015, 22:44:51
Bedankt Danny.
Neen , aangekocht vorige zomer bij Janis. Het schijnt nogal een lastige soort te zijn , dus volgend jaar ? Zou houden van droge maar ook koele zomers .....

-5(  , das eentje die het misschien wel naar zijn zin kan hebben in mijn bollenbed ...... ;) Ik heb nog een plaatsje naast C. Cyprius en C. hartmannianus ....... -2(
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 januari 2015, 22:33:49

Een schoon ding, Kris !
Hij lijkt precies in een "ander" mengsel te groeien ???  Herken ik daar dennennaalden als afstrooisel ?

Harelbeke-West-Vlaanderen

Allan Krijgsheld

Ja, inderdaad een mooie soort. Ik ben ook benieuwd naar de dennennaalden. Wat is het voordeel van dennennaalden boven grind, of split?

Ruben Billiet

Vandaag toch mooier weer dan gedacht ((12, doch nog erg koud. Nog vlug wat foto's voor de vele regen die wordt voorspeld de komende dagen.

Crocus biflorus ssp. stridii - kleine bloemen maar o zo mooi!
Crocus sieberii atticus ssp. sublimis

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Allan Krijgsheld op  6 januari 2015, 21:57:32
Ja, inderdaad een mooie soort. Ik ben ook benieuwd naar de dennennaalden. Wat is het voordeel van dennennaalden boven grind, of split?
Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 januari 2015, 08:41:54
Hij lijkt precies in een "ander" mengsel te groeien ???  Herken ik daar dennennaalden als afstrooisel ?

Hij groeit in een zelfde mengsel als mijn andere krokussen in pot Luc. Maar er ligt inderdaad bovenop een laagje fijn gesneden dennennaalden van een paar centimeter. Of dat iets uitmaakt durf ik zelf erg te betwijfelen. Ik heb  ergens gelezen dat deze soort dat op prijs zou stellen maar zie niet in wat die naalden gaan veranderen omdat we spreken over potcultuur onder glas....
Toch heb ik blijkbaar in een creatieve en onderzoekende bui deze ingeving gevolgd . Het is wel zo dat deze soort meestal zou voorkomen in dennenbossen waar het koel is ? Ik heb nog niet het geluk gehad deze soort in het wild tegen te komen....
Ja wij plantenliefhebbers zijn gekke mensen, zelf niet geloven in een bepaalde methode en toch maar weer eens iets uitproberen.... ))8

Frankie Wulleman

Dennennaalden verteren langzaam en verzuurt de bodem. Misschien is het een crocus die graag op zure gronden vertoeft?

Ruben Billiet

In het Crocusboek van Janis Ruksans staat op pagina 27 dat Hemutt Kerndorff en Erich Pasche dennenaalden gebruiken (zo'n 3cm) voor bescherming tegen zware vorst. Ik ben ook van plan dit toe te passen. Ze wegen niets en zijn gemakkelijk te verwijderen.
In de natuur groeien heel wat soorten in naaldbossen.