Crocus 2015

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2015, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Een crocus in pot met daarbovenop dennennaalden tegen bevriezing zal m.i. geen zoden aan de dijk brengen. Het potje kan immers langs alle kanten doorgevroren raken. Een crocus in de volle grond, met daarbovenop de dennennaalden kan wel profiteren van de isolerende werking van de dennennaalden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ruben Billiet op  7 januari 2015, 21:26:15
In het Crocusboek van Janis Ruksans staat op pagina 27 dat Hemutt Kerndorff en Erich Pasche dennenaalden gebruiken (zo'n 3cm) voor bescherming tegen zware vorst. Ik ben ook van plan dit toe te passen. Ze wegen niets en zijn gemakkelijk te verwijderen.
In de natuur groeien heel wat soorten in naaldbossen.

Voor de vorst moet ik het zeker niet doen Ruben want deze staat in de kas die net vorstvrij wordt gehouden .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  7 januari 2015, 20:30:10
Dennennaalden verteren langzaam en verzuurt de bodem. Misschien is het een crocus die graag op zure gronden vertoeft?

Dat moet op die moment mijn redenering zijn geweest maar in een potje onder glas verteert er niks (ze worden ieder jaar verpot ) en geven waarschijnlijk ook niks af. Maar het houd ons wel bezig .... -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Allan Krijgsheld

Misschien verzuren de naalden inderdaad de bodem iets, maar volgens mij is dit effect te verwaarlozen. Wellicht zijn er nog andere dingen die we over het hoofd zien en die wel ook een positief effect hebben. Het is in elk geval interessant om eens iets nieuws uit te proberen. En de dennennaalden geven in elk geval een mooie natuurlijke uitstraling.

Frankie Wulleman

Eindelijk nog eens een krokusje die zich in de tuin laat zien: C. 'Firefly'.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 januari 2015, 16:49:52
Eindelijk nog eens een krokusje die zich in de tuin laat zien: C. 'Firefly'.

Ziet er eerder uit als "Waterfly", Frankie !  -2( ;)

En toch zijn de kleurtjes mooi, ondanks het weer !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

toch wat kleur in deze barre tijden Frankie.
Dat geeft ons moet voor het nieuwe seizoen.

Frankie Wulleman

Ja Luc en Bert, in deze periode van het jaar zijn we al blij met elk kleurtje die we zien, en 't toch nog iets anders dan al dat wit dat er zit aan te komen.  -2(

Luc Gilgemyn

.... zondagmorgen... na al de regen van de afgelopen dagen dreigt er zowaar een zonnetje... 8)

Is er straks nog meer te zien ??

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 11 januari 2015, 10:05:08
.... zondagmorgen... na al de regen van de afgelopen dagen dreigt er zowaar een zonnetje... 8)

Hola, er zit wat aan te komen, Luc, die eerste...'Hubert Edelsten'? Die laatste...een korolkowi?

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 11 januari 2015, 10:27:34

Hola, er zit wat aan te komen, Luc, die eerste...'Hubert Edelsten'? Die laatste...een korolkowi?

Yep Frankie, Hubert Edelsten, Chrysanthus 'Ushak Orange' en Korolkowii "Spring Cocktail" in die volgorde !  ;)

Luc Scheldeman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 11 januari 2015, 12:20:16
Citaat van: Frankie Wulleman op 11 januari 2015, 10:27:34

Yep Frankie, Hubert Edelsten, Chrysanthus 'Ushak Orange' en Korolkowii "Spring Cocktail" in die volgorde !  ;)
Voor die "Spring Cocktail" zijn we te vinden.
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

Hier is er ook wat beweging op het Crocusfront:

Crocus atticus 'M. Hoog's Memory' staat al een weekje in bloei
Crocus chrysanthus 'Gaudeamus' in knop
en 2 x Crocus michelsonii, die geniet van het zonnetje nadat hij "gepenseeld" ;) werd....
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Bert Stegeman

hier is het nog niet zo in bloei.
maar in mijn nieuwe tuin komen op 3 plaatsen al kopjes boven.
Crocus Vanguard.
Had er afgelopen jaar maar een soort in gezet om te kijken of ze het goed doen in de schaduw.
volgend jaar nieuwe bij zetten.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Wim Boens op 11 januari 2015, 14:08:51
Hier is er ook wat beweging op het Crocusfront:

Crocus atticus 'M. Hoog's Memory' staat al een weekje in bloei
Crocus chrysanthus 'Gaudeamus' in knop
en 2 x Crocus michelsonii, die geniet van het zonnetje nadat hij "gepenseeld" ;) werd....

Chrysanthus 'Gaudeamus' was mij onbekend, Wim - mooi crèmekleurig exemplaar zo te zien.
Ik ben benieuwd hoe hij er binnenin uit ziet !  ))4