Crocus 2015

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2015, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Nog eentje om af te leren .....

[attachimg=1]
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

Citaat van: Ruben Billiet op 11 januari 2015, 22:18:02
Wim, neen hoor! Vorig jaar postte je deze en ik vond hem ook erg mooi! Toe reageerde je dat hij van Augis Bulbs kwam en een erg dure was (1 euro -2( -2( -2(). LOL

Gelukkig dat schoonheid bij Crocussen niet uitgedrukt wordt in euro's  ;)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 januari 2015, 22:48:52
Het gaat dus om Crocus biflorus ssp. issauricus met .....

Subliem, Kris  ((12
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Gilgemyn

Oh... in Rumst komen ze er toch ook aan !  De rivièra aan de Rupel ?  --11

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 januari 2015, 22:24:58
Zo mooi dat ik er nog eentje tegen aan gooi ....

[attachimg=1]

Schitterend toch die stamper bij C. fleischeri !  Net omhoog schietend vuurwerk !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 januari 2015, 22:48:52
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 januari 2015, 21:45:54
En eentje waar ik heeeeel veel van verwacht .....straks eens kijken of die verwachtingen werden ingelost  .....

Het gaat dus om Crocus biflorus ssp. issauricus met .....

....zwarte meeldraden dus...  ((3 -2(
Daar wordt een mens helemaal wild van !!  ((3
Vooral daar ik deze heb aangeschaft bij J. Ruksans destijds, geïnspireerd door de schitterende foto in zijn eerste boek, om dan te moeten vaststellen dat mijn exemplaar gééééén zwarte meeldraden bleek te hebben...  --13
De kleurencombinatie op zich loont echter toch al de moeite !

Luc Gilgemyn

3 volle bladzijden Crocus plezier gepost gisteren, ongetwijfeld een record in de annalen !  ((3 ((3 ((3

Ruben Billiet

Prachtig Kris!
Zo zie je maar hoe variabel Crocussen zijn! Zelf binnenin 1 species. Crocus biflorus ssp. isauricus is zo een erg variabele soort. Ik heb gisteren ook foto gepost en er is groot verschil met deze van Kris!
Als je de zwarte meeldraden er kan in krijgen is dit altijd een grote meerwaarde  ((3

En dan nog weten dat Crocus biflorus ssp. isauricus heel makkelijk kruist met crysanthus (ook in de oorspronkelijke groeiplaats). Deze van Kris gekruist met vb. crysanthus 'Sunspot' moeten de nakomelingen vuurwerk geven  ((12 ((12

Theo Stronks

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 januari 2015, 22:52:09
Nog eentje om af te leren .....

[attachimg=1]
Fantastische plaatjes Kris,geloof dat ze bij jullie verder zijn dan bij ons.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 12 januari 2015, 08:51:52
....zwarte meeldraden dus...  ((3 -2(
Daar wordt een mens helemaal wild van !!  ((3
Vooral daar ik deze heb aangeschaft bij J. Ruksans destijds, geïnspireerd door de schitterende foto in zijn eerste boek, om dan te moeten vaststellen dat mijn exemplaar gééééén zwarte meeldraden bleek te hebben...  --13
De kleurencombinatie op zich loont echter toch al de moeite !

Ik heb vorig jaar redelijk wat habitats van biflorus ssp. issauricus bezocht Luc en ........Oeps , nee nee....ga ik nog niet verklappen.
Jullie moeten maar naar Gent komen om naar mijn lezing te komen zien en luisteren.  ;D

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ruben Billiet op 12 januari 2015, 08:57:40
En dan nog weten dat Crocus biflorus ssp. isauricus heel makkelijk kruist met crysanthus (ook in de oorspronkelijke groeiplaats). Deze van Kris gekruist met vb. crysanthus 'Sunspot' moeten de nakomelingen vuurwerk geven  ((12 ((12

Ik was vorig jaar op de plaats delict Ruben , het resultaat van mijn onderzoek zoals gezegd op 31 januari in Gent ........ :-X

Ruben Billiet

Wel Kris, als verpleegkundige heb ik een ommezwaai gemaakt! Ik ben niet langer hoofdverpleegkundige(door de geboorte van onze dochter). Omwille van die reden moet ik terug weekends werken!
De voordracht op 31 januari viel in mijn werkend weekend. En ik heb er speciaal een wissel voor gemaakt!
DUS... Ik kijk er enorm naar uit!  ((3 ((3

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 11 januari 2015, 17:25:03
Een Crocus hoogdag vandaag, dat is alvast duidelijk !  ((3

Oeps , ik heb gisteren duidelijk wat gemist . )--1   Wij waren op weekend bij onze noorderburen en kwamen pas 's avonds laat thuis . Met die zachte temperaturen en wat zon op zondag was het zo te zien duidelijk een hoogdag . Schitterende beelden .........  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ruben Billiet op 12 januari 2015, 19:05:30
En ik heb er speciaal een wissel voor gemaakt!

Beslissing die ik alleen maar kan toejuichen Ruben .....

Danny Bonnez

Citaat van: Wim Boens op 11 januari 2015, 14:08:51
Hier is er ook wat beweging op het Crocusfront:

Crocus atticus 'M. Hoog's Memory' staat al een weekje in bloei
Crocus chrysanthus 'Gaudeamus' in knop
en 2 x Crocus michelsonii, die geniet van het zonnetje nadat hij "gepenseeld" ;) werd....

Die michelsonii is super mooi Wim !
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Danny, ik miste inderdaad ook een post van jouw gisteren! Nog geen bloei in het bollenbed? Lang geleden dat we deze topic nog mochten bewonderen (ik kijk vol spanning uit naar de resultaten)  :D :D :D