Crocus 2015

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2015, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

Ruben Billiet

Ontbindt maar eens je duivels morgen Kris! Hoe meer foto's om van te  :P hoe beter!

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ruben Billiet op 17 januari 2015, 19:08:13
Ontbindt maar eens je duivels morgen Kris! Hoe meer foto's om van te  :P hoe beter!

Zullen we doen Ruben ,bij leven en welzijn zei de Jos Ghysen vroeger altijd ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

Wat een prachtige crocussen zijn er weer gepasseerd.
Prachtige reeks Gerrit.
Nu kan ik 2x genieten.
Vanmiddag in je tuin en nu.
Ik geloof dat ik de dweil weer te handen moet nemen.
Ik wacht rustig af tot in mijn tuin de crocussen boven komen.
tot die tijd is het hier genieten.

Danny Bonnez

Citaat van: Wim Boens op 16 januari 2015, 19:40:17
Citaat van: Danny Bonnez op 16 januari 2015, 19:37:51
EEN RAADSEL ........ ))4

Een nieuw aangekochte bol van Crocus isauricus afkomstig van een goeie Duitse kweker , geplant in mijn bollenbed in augustus , is hier verdwenen ? Normaal moet deze momenteel nu bloeien en na controle deze week omdat ik nog niets zag , is er helemaal niets van terug te vinden (zelfs geen "lijkje" of omhulsel ) .
Wat zou er misgelopen kunnen zijn , dat is de eerste keer dat ik dit meemaak ? Tientallen andere nieuwe bollen , soortjes zijn allemaal gezond en wel , staan op dezelfde plaats in dezelfde omstandigheden ?
Toch wel raar hé ....... ((15

Wie heeft een gelijkaardig verhaal al meegemaakt ?

Uitgegraven van bovenaf of opgevreten van onderaf door één of ander knaagdier...heb ik al gehad...enkel de geelbloeiende cv's, de blauwbloeiende (er net naast) moesten ze niet hebben ::)

Het moet bijna op deze manier gebeurd zijn Wim , ik heb wel geen sporen gevonden ......... ))4
Wel jammer dat het net deze was  :'(         
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 16 januari 2015, 22:10:55
Citaat van: Danny Bonnez op 16 januari 2015, 19:04:44
Citaat van: Ruben Billiet op 16 januari 2015, 18:26:57
Heel mooi Wim die biflorus ssp. punctatus!! Mooi de evolutie van opengaan vastgelegd ((14

Het was een zonovergoten dag aan de Vlaamse Riviera.  :P, ik kreeg zowaar een eerste lentegevoel. 10 graden en geen zuchtje wind.
De crocussen genoten ook met volle teugen (en heel wat bevruchters gezien  ((12 onder mom van vliegen zweefvliegen, solitairen en zowaar een honingbij).

Als eerste een overzicht van mijn 'oudste' bollenbed. De meeste bolgewassen staan daar nu 3jaar!
Crocus korolkowii, van de Mongol Tau Mts in Uzbekistan
Crocus michelsonii van de Kopet dag in Turkmenistan

Mooie beelden Ruben , ziet er heel goed uit ! Je hebt heel goeie grond voor bollen !  ((12

Deze week is het hier wel een beetje balen ! De twee beste dagen van de week was ik niet thuis . Zondag was ik nog in weekend , vandaag moest ik toevallig langer werken , toen ik thuis kwam was het al aan het regenen  --13

De werkende mens heeft het soms bijzonder lastig,hé Danny,  ;), I know the feeling....

Inderdaad Frankie , soms is het wel balen hé dat je niet kunt genieten van de zeldzame mooie momenten  deze tijd van het jaar .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Gerrit Roest op 17 januari 2015, 07:55:18
twee witte:
Crocus atticus 'Bowles White'
en Crocus fleischeri

Mooie reeks Gerrit , zijn er ook vroeg bij zo te zien !  ((12 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op 17 januari 2015, 13:55:42
Enkele crocussen in bloei:

Een eerste bloem op Crocus biflorus ssp. biflorus var. parkinsonii
Crocus crysanthus 'Uschak Orange'
Crocus biflorus ssp. alexandrii
Crocus pestalozzae - een nieuwe species voor mij! Bloeit deze altijd met blauwe punten?

Inderdaad wel een mooie vorm die pestalozzae , Ruben ! Ben benieuwd hoe mijn pestalozzae eruit zal zien .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op 17 januari 2015, 11:42:52
Frankie,

Ik groei mijn crocussen op 3 plaatsen in de tuin (van zodra ik 3 bollen heb plant ik ze op 3 verschillende plaatsen uit).
Aan de kant van mijn tuinhuis kan het heel warm worden, zelfs met sneeuw of vorst. Gisteren 16 graden gemeten.
Natuurlijk reageren de planten daar op. Vooral crocus reageert erg op warmte.
De galanthussen die daar groeien zijn even gelijk qua groei als planten op andere plaatsen ,zelf diepe schaduw. Ik heb geleerd dat Galanthus meer reageert op licht(dagen die verlengen, dan op warmte).
Er staan slecht enkele nieuwe crocussen tussen dus de vroege bloei is daar niet aan te wijten.

Daar is zeker een heel warm plaatsje Ruben en in deze periode van het jaar is dit wel een voordeel voor de crocussen . Hier in de voortuin tegen mijn zuidgevel ( de plaats van mijn bollenbed) is wel wat meer open .
De wind kan er meer aan en daardoor kan de temperatuur niet zo hoog oplopen . Alleen bij windstil zonnig weer is het daar heel warm . Deze periode van het jaar heb ik meestal wel een stolpje nodig om crocussen mooi open te laten komen .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 januari 2015, 18:50:14
Mannekes , mannekes .....het was nog maar zaterdag .....Crocus dag komt er morgen maar aan  -2(
Zondag = Crocusdag .....

-5( ))4  Ik hoop dat het bij jou beter weer is dan hier, Kris, anders wordt het een uitgeregende Crocusdag vrees ik !

Gelukkig heb ik nog wat foto's van gisteren om de zondag traditie overeind te houden :

Crocus sieberi 'Hubert Edelsten' deed verwoede pogingen om te openen, maar had het blijkbaar net niet warm genoeg.  Toch voldoende om zijn mooie kleurschakeringen te laten bewonderen.

Gezaaid door een meester-zaaier in 2011 (neen, ik was het niet...  -2() geeft deze Crocus gargaricus een eerste bloem.  Van het diepste, meest intense oranje in Crocus land !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Zowel Crocus imperati als C. korolkowii 'Dark throat' en C. korolkowii 'Spring Cocktail' stonden op z'n mooist gisteren !

De "showbench"  -2( verspreide ongelofelijk lekkere geuren !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 18 januari 2015, 11:30:18
-5( ))4  Ik hoop dat het bij jou beter weer is dan hier, Kris, anders wordt het een uitgeregende Crocusdag vrees ik !
Gelukkig heb ik nog wat foto's van gisteren om de zondag traditie overeind te houden :
Crocus sieberi 'Hubert Edelsten' deed verwoede pogingen om te openen, maar had het blijkbaar net niet warm genoeg.  Toch voldoende om zijn mooie kleurschakeringen te laten bewonderen.
Gezaaid door een meester-zaaier in 2011 (neen, ik was het niet...  -2() geeft deze Crocus gargaricus een eerste bloem.  Van het diepste, meest intense oranje in Crocus land !

Helaas van het zelfde laken een broek hier Luc . Kou en nat en zelf ook geteisterd door grieptoestanden. Maar ik had -net als jij -op safe gespeeld en gisteren na thuiskomst van Utrecht nog snel wat foto's genomen . Dus .........WATCH THIS PAGES ....
Heel mooi dingetje die gargaricus . Heel intens , staat bij mij al een 2 tal jaar in het peatbed. Hopelijk komt hij daar straks ook weer in beeld.Ja en den Hubert heeft natuurlijk ook zijn strepen al verdiend .     

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 18 januari 2015, 11:32:33
Zowel Crocus imperati als C. korolkowii 'Dark throat' en C. korolkowii 'Spring Cocktail' stonden op z'n mooist gisteren !
De "showbench"  -2( verspreide ongelofelijk lekkere geuren !

Kan me voorstellen dat het daar ontzettend leuk vertoeven was in je veranda met zicht op de "showbench" .Ja die geuren zijn een dikke plus al hebben ze dat niet allemaal denk ik .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ruben Billiet op 12 januari 2015, 19:46:07
Is dat een Crocus sieberii type Kris?

Vorige week natuurlijk al geraden toen hij nog maar net zijn knoppen toonde. Nu al weer op het randje ? , waarschijnlijk op zijn best eerder deze week ....

Kris De Raeymaeker

Inderdaad de onvolprezen Crocus sieberi ssp. sieberi die endemisch voorkomt in Kreta . Gekregen van een plantenvriend en er moet straks als het goed is ook nog eentje komen van de Janis......

Kris De Raeymaeker

::)  ))4  Zal nog wel even duren eer ik ze heb als in Kreta zeker ? 

Denk eraan , deze soort krijgt veel vocht in het bloei en groeiseizoen .