Crocus 2015

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2015, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2015, 16:18:39
Nog meer "promising " Crocus te verwachten ..... -2(
Een gans nieuwe en een ouwe getrouwe uit de collectie .....
Straks meer ......

Maar beginnen met de oudste zeker ? Dat is dan deze vorm van nubigena .....De Turkse vorm dus .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Is het normaal dat ik veel verwacht van dit gele ding ? Een gewoon geeltje ???

Theo Stronks

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2015, 19:44:36
Gewoon geel kan ook heel mooi zijn Kris ;)

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2015, 19:35:39
Citaat van: Danny Bonnez op 18 januari 2015, 19:19:05
Jawatte Kris , wat een schitterend resultaat !  ((3 ((3 ((3 Mag ik vragen welke mengeling je gebruikt voor uw crocussen ?  ))2

Dank je Danny . Tuurlijk mag je dat vragen , daar dient het forum voor. En ik heb nooit geheimen als het over planten gaat  ;)   -2(
Ik heb net dit jaar mijn mengsel gewijzigd . Hij heeft dus het grootste gedeelte (voor dit jaar )in volgend mengsel gestaan :   1/2 deel potgrond + 1/2 deel kleigrond + 1 deel japans split + 1 deel perliet  aangevuld met de nodige meststoffen (meestal DCM bloembollen mest). Sinds deze zomer ben ik van strategie veranderd .... en nu staan (bijna )alle bollen zoals Crocus en Colchicum in volgend mengsel : 3 delen japans grit en zand (ongeveer fifty/fifty ) en 1 deel kleigrond . Ik tracht verder steeds meer te kiezen voor diepere potten en pas ook nog een ander Pasche -trucje toe. De corm wordt omgeven door een mantel van japans grit. Bolletje leggen , pvc buisje erover en dat vullen met grit en daarna errond verder opvullen met het mengsel. Potje vullen en afstrooien en daarna buisje voorzichtig wegnemen. Allemaal nodig ? , weet ik niet ....waarschijnlijk niet maar ne mens moet wat hé .

Thanks Kris voor uw uiteenzetting , bijzonder interessant !!!! Tja, iedereen doet het op zijn manier hé , maar één ding is heel duidelijk : uw mengsel is heel rijk aan voedingsstoffen (vooral uw vorige mengsel ) en dat zie je wel duidelijk aan de resultaten . Dat bewijst ook wel dat bollen veel voeding nodig hebben om elk jaar terug te bloeien en te vermenigvuldigen !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2015, 19:37:49
Citaat van: Danny Bonnez op 18 januari 2015, 19:13:13
Schitterende beelden Kris , bedankt om deze te delen !  ((13

Graag gedaan Danny , de natuur is waarschijnlijk nog steeds de beste leermeester hé Danny . Maar ook de mannen met een bollenbed zijn goeie leermeesters .... :)

Jazeker Kris !  ((14

Ik probeer het hier zo goed mogelijk te doen , we leren altijd bij en hebben nog heel veel werk te doen ......... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Theo Stronks op 18 januari 2015, 20:10:48
Gewoon geel kan ook heel mooi zijn Kris ;)

Ik denk niet dat dit een "gewoon" geeltje is Theo .....
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

We zouden volgend jaar beter een bus inleggen en enkele 'crocus tuinen bezoeken! Dit allemaal eens Live zien kan erg boeiend zijn. -2(

Is die gele een vorm van graveolens Kris?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ruben Billiet op 18 januari 2015, 20:54:58
Is die gele een vorm van graveolens Kris?

Zou niks mis mee zijn maar toch niet Ruben .....

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2015, 19:35:39
Citaat van: Danny Bonnez op 18 januari 2015, 19:19:05
Jawatte Kris , wat een schitterend resultaat !  ((3 ((3 ((3 Mag ik vragen welke mengeling je gebruikt voor uw crocussen ?  ))2

Dank je Danny . Tuurlijk mag je dat vragen , daar dient het forum voor. En ik heb nooit geheimen als het over planten gaat  ;)   -2(
Ik heb net dit jaar mijn mengsel gewijzigd . Hij heeft dus het grootste gedeelte (voor dit jaar )in volgend mengsel gestaan :   1/2 deel potgrond + 1/2 deel kleigrond + 1 deel japans split + 1 deel perliet  aangevuld met de nodige meststoffen (meestal DCM bloembollen mest). Sinds deze zomer ben ik van strategie veranderd .... en nu staan (bijna )alle bollen zoals Crocus en Colchicum in volgend mengsel : 3 delen japans grit en zand (ongeveer fifty/fifty ) en 1 deel kleigrond . Ik tracht verder steeds meer te kiezen voor diepere potten en pas ook nog een ander Pasche -trucje toe. De corm wordt omgeven door een mantel van japans grit. Bolletje leggen , pvc buisje erover en dat vullen met grit en daarna errond verder opvullen met het mengsel. Potje vullen en afstrooien en daarna buisje voorzichtig wegnemen. Allemaal nodig ? , weet ik niet ....waarschijnlijk niet maar ne mens moet wat hé .

Als je spreekt over -klei-, Kris. Welke klei bedoel je dan? Waar haal je die?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2015, 13:57:06
Crocus hartmannianus verdient het mijn inziens zeker om meer bekend te raken ....en dus ook meer op te duiken in onze collecties.
Deze endeem  uit Cyprus is met uitsterven bedreigd in de natuur maar als we hem hier goed soigneren kunnen we ze later in ieder geval terug uitzetten. Hopelijk hoeft het nooit zover te komen. Heeft ook een beetje zwart in de meeldraden maar niet zo uitgesproken als veel andere beautys.

Lekker vol potje, Kris, hele mooie soort is dat.

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 18 januari 2015, 11:32:33
Zowel Crocus imperati als C. korolkowii 'Dark throat' en C. korolkowii 'Spring Cocktail' stonden op z'n mooist gisteren !

De "showbench"  -2( verspreide ongelofelijk lekkere geuren !

Die showbench ziet er elke week beter en beter uit, Luc, ik ruik hem tot hier.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2015, 16:18:39
Nog meer "promising " Crocus te verwachten ..... -2(
Een gans nieuwe .....

Tijd voor de nieuwe Crocus ....., kennen jullie hem ?
Crocus taseliensis

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 18 januari 2015, 22:04:49
Als je spreekt over -klei-, Kris. Welke klei bedoel je dan? Waar haal je die?

Moet eigenlijk potgrond op basis van klei zijn  Frankie. Alhoewel .....Het betreft hier iets gelijkaardigs als JI compost . We hebben die destijds speciaal (al wat jaren geleden ) bij een potgrondbedrijf laten maken. Was "maatwerk " zeg maar en de aanwezigheid  klei  was echt wel significant. Het was eerder klei met een beetje potgrond.     

Johan Keulemans

Dit zijn wel meer gewone geeltjes, Crocus ancyrensis.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Luc Gilgemyn

Een gokje, C. chrysanthus 'Sunspot' ?
Harelbeke-West-Vlaanderen