Crocus 2015

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2015, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2015, 22:07:03
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2015, 16:18:39
Nog meer "promising " Crocus te verwachten ..... -2(
Een gans nieuwe .....

Tijd voor de nieuwe Crocus ....., kennen jullie hem ?

))4  De zwarte meeldraden brengen hem alvast is mijn favorietenkransje Kris, maar in dit geval  ((15
Harelbeke-West-Vlaanderen

Peter Rijntjes

Stand van zaken bij de Crocussen.

Uitlopen doen de crocussen wel maar nog geen teken van bloei. Ook de zaailingen van begin 2013 komen alweer op.
Hoe ik deze behandel heb ik uitvoerig beschreven bij de Colchicums vandaag.

Peter Rijntjes

en nog wat foto's

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 januari 2015, 08:52:55
))4  De zwarte meeldraden brengen hem alvast is mijn favorietenkransje Kris, maar in dit geval  ((15

Dat verwondert me niet echt Luc. Het gaat hier om de nieuw beschreven  Crocus taseliensis. (zou erg aanleunen bij C. biflorus ssp. crewei ....)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2015, 22:07:03
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2015, 16:18:39
Nog meer "promising " Crocus te verwachten ..... -2(
Een gans nieuwe .....

Tijd voor de nieuwe Crocus ....., kennen jullie hem ?
Crocus taseliensis

Heel aardig Kris , ken ik niet . Staat ook niet in het crocusboek , misschien een onlangs beschreven nieuwe crocus ?
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Prachtig die Crocus taseliensis Kris! Leuk om deze al te zien in onze tuinen!

Danny, crocus taseliensis staat in het boek bij de foto's van de lentebloeiers bij plate 303. (jjvv-038). Toen het boek gemaakt werd nog een niet benaamde species.

Ik heb vernomen dat het duo Pasche-Kerndorff bezig zijn aan een nieuwe crocusbijbel, hij zou verschijnen in 2 a 3 jaar!

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 19 januari 2015, 19:12:03
Heel aardig Kris , ken ik niet . Staat ook niet in het crocusboek , misschien een onlangs beschreven nieuwe crocus ?
Helemaal geen schande hoor Danny , er komen er tegenwoordig bijna dagelijks bij ..... ??? ))5 ))5

En waar zijn op den duur de verschillen voor wie niet het DNA kan meten ? Maar verder geen kwaad woord want hij heeft black anthers  -2(   

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 januari 2015, 08:51:02
Een gokje, C. chrysanthus 'Sunspot' ?

Een welberekend gokje Luc  -2(

Helemaal juist natuurlijk ......

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 januari 2015, 19:59:20

En dit keer de echte, ook van bij Potterton?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Prachtig Kris!

Ik heb de fout gemaakt om te 'krabben' bij deze. Ik dacht zou hij al groeien (ergens medio december) en heb eens willen piepen. Ik heb aarde weggehaald met mijn vinger tot ik een beetje lager een mooie 'neus' tegen kwam.
Nu ik heb geleerd dat dit fataal is voor bijna alle crocussen (ivgm galanthus die daar vb. veel beter tegen kan).
Mijn 'Sunspot' is gerot  :(
Crocussen kunnen verstoring tijdens het opkomen NIET verdragen. Later in het groeiseizoen, na de bloei is er veel minder een probleem bij verplanten.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 19 januari 2015, 20:14:26
En dit keer de echte, ook van bij Potterton?

Neen niet van Potterton , zijn planten hadden allemaal een virus....

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ruben Billiet op 19 januari 2015, 20:36:32
Prachtig Kris!
Ik heb de fout gemaakt om te 'krabben' bij deze. Ik dacht zou hij al groeien (ergens medio december) en heb eens willen piepen. Ik heb aarde weggehaald met mijn vinger tot ik een beetje lager een mooie 'neus' tegen kwam.
Nu ik heb geleerd dat dit fataal is voor bijna alle crocussen (ivgm galanthus die daar vb. veel beter tegen kan).
Crocussen kunnen verstoring tijdens het opkomen NIET verdragen. Later in het groeiseizoen, na de bloei is er veel minder een probleem bij verplanten.

))4 Dan zijt ge toch wel een beetje kwaad geweest op jezelf zeker Ruben ? Ik heb al eens een bijzondere orchidee naar de filistijnen geholpen bij het wieden .....

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 januari 2015, 19:56:46
Citaat van: Danny Bonnez op 19 januari 2015, 19:12:03
Helemaal geen schande hoor Danny , er komen er tegenwoordig bijna dagelijks bij ..... ??? ))5 ))5

En waar zijn op den duur de verschillen voor wie niet het DNA kan meten ? Maar verder geen kwaad woord want hij heeft black anthers  -2(   

-5( , inderdaad zijn de verschillen soms erg klein en dan heb je nog de variatie bij de soort zelf . Maar goed hoe meer species hoe meer plezier  ;D
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op 19 januari 2015, 20:36:32
Prachtig Kris!

Oeps , wat jammer Ruben !!!
Mijn 'Sunspot' is ook nog niet boven Ruben , vorige week was ik te nieuwsgierig en heb ook even "gekeken"
De neus zat ook nog vrij diep , ben wel benieuwd of hij nu ook zal rotten ? )--1
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 januari 2015, 19:59:20

Mooi om te zien Kris , is er wel heel vroeg bij . Toch ook wel een heel bijzondere crocus !  ((6
Ieper , West-Vlaanderen