Crocus 2015

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2015, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

Ruben Billiet

Ja ik was best wel kwaad op mezelf! Maar door dit te doen heb ik geleerd dat crocus dit ook echt niet kan verdragen. Ik heb dit fenomeen ook besproken met andere liefhebbers en dit is algemeen (h)erkend.
Spijtig dat het met een sunspot was maar ik zal dit geen 2x tegenkomen  :D

Ruben Billiet

Zonnig maar koud weer vandaag. Enkele crocussen waaronder een erg vroege vogel toonden hun kleur.

1 van mijn favorieten: Crocus sieberii atticus 'Bowles White'
Reeds getoond maar hij moet maar zo mooi niet zijn - Crocus michelsonii
Een mooi groepje Crocus sieberii atticus ssp. sublimis
De sublieme kleuren van Crocus biflorus ssp. alexandrii

Ruben Billiet

En 2 knapen die liever vochtig staan. Ze staan in het noorden geplant en hebben de laatste weken GEEN zon gehad. (want de zon is te weinig lang op om daar te geraken, vanaf eind februari krijg die hoek de eerste zon).

De eerste is de heel mooie Crocus herbertii

Crocus cvijicii x veluchiensis 'Rainbow Gold' Bloeit ongeveer een 6 weken vroeger als normaal. Hij is wel nieuw aangeplant sinds deze zomer. Vreemd want buren in het bed zoals heuffelianus en veluchiensis komen pas heel klein beetje boven. Ook abantensis (vroeg) bloeit daar nog niet.

Als laatste een korolkowii van de Varzob mountains uit Tadjikestan.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ruben Billiet op 20 januari 2015, 17:52:21
Terecht Ruben ,mooi in zijn eenvoud. Eenvoudig maar toch straalt ie ook klasse uit vind ik ....

Crocus michelsonii

Beiden schitterend aan de buitenkant ook ! Toch wel een succes buiten bij jouw  die michelsonii Ruben .

Help me weer even , dit werd niet afgedekt dit stukje ? (is natuurlijk al vernoemd maar ik ben het even kwijt) 

Je zit op een goed plekje voor de krokussen !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ruben Billiet op 20 januari 2015, 17:56:05
Crocus cvijicii x veluchiensis 'Rainbow Gold' Bloeit ongeveer een 6 weken vroeger als normaal. Hij is wel nieuw aangeplant sinds deze zomer.

Ooit 1 keer buiten geprobeerd in het peatbed , maar zonder succes . 1 jaar gebloeid en daarna was het over. Maar de ene tuin is de andere niet natuurlijk .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ruben Billiet

Kris,

'Bowles White' is een echte topper! Grote bloemen en lange bloeiperiode! Ik ga komende zomer ook 'Cretan Snow' binnen krijgen. De kleinere tegenhanger van 'Bowles White'. Ik ben benieuwd.

De 'eastern Runners' met name michelsonii, alatavicus en Korolkowii dek ik wel af. In de zomer gaat het dakje (zie foto) er op bij regen, zonder regen zonder dak - om verhitting te voorkomen. Als ik langere periodes weg ben gaat het dakje er wel op. In de winter gaat het dak er op bij hevige regen of grote hoeveelheden regen. Nu geef ik VEEL water bij en meteen na de bloei mogen deze 3 species een stuk droger (dus dan gaat het dak er op en geef ik geen water meer).

Ik heb van Dirk Schnabel volgend antwoord gekregen in verband met vroege bloei bij 'Rainbow Gold'
"
‘Rainbow Gold’ blossoms here also often before his parents veluchensis and cvijicii. Also here I see the first points, although it is more cooler than with you.
But your location is absolutely o.k.
For the first time ‘Rainbow Gold’ in flower with me in 2006 (at the beginning of April). She never was so late again".

Wim Boens

Mooie krokusjes, Ruben! Super om te zien.  ((12

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 januari 2015, 19:12:10
Crocus cvijicii x veluchiensis 'Rainbow Gold' Bloeit ongeveer een 6 weken vroeger als normaal. Hij is wel nieuw aangeplant sinds deze zomer.

Ooit 1 keer buiten geprobeerd in het peatbed , maar zonder succes . 1 jaar gebloeid en daarna was het over. Maar de ene tuin is de andere niet natuurlijk .   

Hier staat hij al 4 jaar gewoon buiten en hij blijft het daar goed doen en vermeerdert heel traag, wel niet in een peatbed, maar samen met de Cyclamen....heb wel nog niet gecheckt of hij al boven staat, bloeien doet hij hier nog niet of het was me al opgevallen.

Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Ruben Billiet

Danny Bonnez

Zonnig maar koud weer vandaag. Enkele crocussen waaronder een erg vroege vogel toonden hun kleur.

Mooi om te zien Ruben !  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

En 2 knapen die liever vochtig staan. Ze staan in het noorden geplant en hebben de laatste weken GEEN zon gehad. (want de zon is te weinig lang op om daar te geraken, vanaf eind februari krijg die hoek de eerste zon).

Crocus cvijicii x veluchiensis 'Rainbow Gold' Bloeit ongeveer een 6 weken vroeger als normaal. Hij is wel nieuw aangeplant sinds deze zomer. Vreemd want buren in het bed zoals heuffelianus en veluchiensis komen pas heel klein beetje boven. Ook abantensis (vroeg) bloeit daar nog niet.

Je hebt wel een warme tuin Ruben , hier beiden nog niet in bloei . Inderdaad twee toppers voor minder droge grond . heuffelianus en veluchensis komen hier ook pas op . Ik heb blijkbaar dan wel een vroege vorm van abantensis , die bloeit voor het tweede jaar op rij begin jan .
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

Het is bij u in de tuin Ruben nu zeker wel Genieten (met een hoofdletter "G") -6(

Frankie Wulleman

Je mooie, uitgebreide verzameling blijft me boeien, Ruben.
Die herbertii heb ik ook nog gehad. Het eerste seizoen, bloei, het volgende seizoen hadden de bollen zich gedeeld, dus geen bloei, en het jaar er op alles weg? Hoe lang heb jij die al?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Die alexandrii kan wel tellen! Prachtige kleurcombinatie.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Frankie, ik heb herbertii nog mee verhuisd vanuit mijn vaders tuin! Ik denk dat ik hem nu zo'n 4 jaar heb. Hij doet het erg goed in mijn tuin nu waar hij zich goed vermeerderd door het vormen van stolonen. Ik heb nu zo'n bol of 10 denk ik.
Vorig jaar heeft hij niet gebloeid maar dit jaar zullen alle bollen bloeien. Waarschijnlijk omdat ik voor het eerst aandacht aan voeding heb gegeven.

Ruben Billiet

Crocus biflorus ssp. alexandrii toont steeds meer bloemen  ((12