Eerste VRV-lezingendag 2015 : zaterdag 31 januari te Gent

Gestart door Luc Gilgemyn, 28 januari 2015, 09:50:20

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Zaterdag, 31 januari 2015 is het dus weer zover !

Om 10.00 u in auditorium 5 (vijf !!!!!)  aan de Karel Lodewijk Ledeganckstraat,35 van de U. Gent gaat de eerste voorjaarsbijeenkomst van de VRV door !

Niemand minder dan Kris De Raeymaeker zal er zijn mandaat als voorzitter afsluiten met 2 ongetwijfeld weer zeer gesmaakte leveringen !  De plantenrijkdom van Turkije wordt dit keer voor het voetlicht gebracht en dat is niets te vroeg !

1. De Pontische alpen in juni

Terwijl in Zuid Turkije jaarlijks een invasie plaats vindt van ontelbare toeristen is het Noordoosten van Turkije nog relatief onbekend. Hier geen massatoerisme en een heel ander Turkije. Dit gebied dat grenst aan landen als Georgië en Iran heeft nochtans heel wat troeven om rechtgeaarde planten â€" of natuurliefhebbers aan te trekken. Met deze lezing hoop ik een beeld te schetsen van de mogelijkheden en pracht van deze area. Het Kaçkar gebergte herbergt heel wat interessante rotsplanten en orchideeën en langs de lange Çoruh-rivier zijn de rotsen begroeid met legendarische planten als Campanula choruhensis en troegerae om er maar twee te noemen. De Zigana pas is de thuishaven van zeldzame krokussen maar ook een aantal rotsplanten met adelbrieven. Wij hadden het geluk om er in juni zowel de krokussen als bijvoorbeeld de lelies bloeiend aan te treffen. Enkele schitterende kussenplanten waren ook present. Uiteraard is dit reisverslag verder gekruid met de nodige cultuur en ontbreken de mooie landschappen niet .

2. De streek rond Side begin maart , een injectie van lentekriebels

Begin maart draait het toerisme alweer op volle toeren rond Side. Deze badplaats in het Zuiden van Turkije is maar een uurtje van Antalya gelegen . Terwijl de toeristen er zich dan al te goed doen aan zon en warmte is uw dienaar de bergen ingereden op zoek naar de flora die er de lente aankondigt. Op een aantal bergpassen was de sneeuw nog volop aan het smelten maar de meest fantastische bolgewassen brachten al ongelooflijk veel kleur. Een waar paradijs voor de liefhebber van de bolgewassen. Graag neem ik jullie mee op deze ontdekkingstocht langs de Zuid Turkse wegen.

Nadat we met zijn allen uitvoerig van al dat moois zullen genoten hebben zal onze wereldvermaarde tombola weer eens voor de nodige adrenaline opstoot zorgen !  :)  Die adrenaline wordt dan vervolgens doorgespoeld op onze jaarlijkse nieuwjaarsreceptie waarop we bij een hapje en een drankje nog even kunnen bijpraten.  _04

Einde van de "vertoning" is voorzien rond 15.30 u !
Tot zaterdag !  ((13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Zal weer de moeite zijn!
Ik ben al benieuwd wat er op het menu van de tombola staat ! Laat je ons al wat watertanden?

Danny Bonnez

Ik ben heel blij dat ik me vrij heb kunnen maken , ik kijk er heel erg naar uit ! Tot zaterdag !!!  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

gisteren net terug van enkele dagen Frankrijk.
We gaan natuurlijk meteen door naar België.
Nu al voor pret -2( ;D :D

Matthias Fouquaert

Ik zal zaterdag misschien een uurtje later zijn dan normaal. Maar de lezingen dag is niet te missen natuurlijk. ;D

Ger van den Beuken

Als de weergoden enigszins goed geaard zijn rijdt ik komende zaterdag met z'n vieren naar Gent om de lezingen van Kris mee te maken.
We zijn een week geleden terug gekomen vanuit Chili en heb beslag kunnen leggen op het schitterende boek " Flora Nativa de valor ornamental" van Paulina Riedemann. Het deel heet "Chile,,,, zona cordillera de Los Andes" Inhoud 674 pagina's met bijlage,,, betreffende gebieden met routebeschrijvingen waar planten te vinden zijn. Het is een werkelijk schitterend naslagwerk en ik biedt het aan voor â,¬.95,-. Zelf heb ik dit boek vorig jaar met de post laten komen vanuit Chili voor een totaalprijs van â,¬.130,-. Als iemand geïnteresseerd is breng ik het boek mee zonder uiteraard enige verplichting. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt,,,, er is maar een exemplaar.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ger van den Beuken op 29 januari 2015, 11:08:54
Als de weergoden enigszins goed geaard zijn rijdt ik komende zaterdag met z'n vieren naar Gent om de lezingen van Kris mee te maken.
We zijn een week geleden terug gekomen vanuit Chili en heb beslag kunnen leggen op het schitterende boek " Flora Nativa de valor ornamental" van Paulina Riedemann. Het deel heet "Chile,,,, zona cordillera de Los Andes" Inhoud 674 pagina's met bijlage,,, betreffende gebieden met routebeschrijvingen waar planten te vinden zijn. Het is een werkelijk schitterend naslagwerk en ik biedt het aan voor â,¬.95,-. Zelf heb ik dit boek vorig jaar met de post laten komen vanuit Chili voor een totaalprijs van â,¬.130,-. Als iemand geïnteresseerd is breng ik het boek mee zonder uiteraard enige verplichting. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt,,,, er is maar een exemplaar.

Ik ga zeker een goed woordje doen bij die weergoden dan Ger . Je bericht doet me enorm veel plezier en ik zou het enorm fijn vinden als je er kon bij zijn. We hebben tenslotte die reis samen gemaakt en het was een bijzonder leuke ervaring die we dan weer opnieuw kunnen beleven !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Na verschillende dagen van infecties op de luchtwegen hoop ik net op tijd mijn stem terug te hebben . Ik hoop jullie massaal te mogen begroeten en ben alvast zeer verheugd over de reacties die hier verschenen.
Het leuke aan de VRV zijn gewoon .....de leden ! En je kan er altijd op rekenen en ze zorgen altijd onverwacht voor vuurwerk. Zo mocht ik net weer een mailtje ontvangen van onze goeie vriend Chris Vermeire dat hij ook nu weer een paar Japanse Hepatica's schenkt  voor de tombola.
Dat is de VRV beste mensen ............leden met een hart voor onze Vlaamse vereniging .
Tot zaterdag !

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

sorry het heeft niets met deze dag te maken ))2
Maar dacht laat jullie toch de foto's van enkele dagen Frankrijk zien  https://www.flickr.com/photos/mountainfan/sets/

Luc Gilgemyn

En dit heeft wél met onze lezingendag te maken, Bert...  -2(
Hier zien jullie enkele van de schitterende hepatica's die morgen in de tombola zullen te winnen zijn !  ((6 ((6

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1748.msg73063#msg73063

Luc Scheldeman

Reclame voor een skigebied Bert ?? Of doneer je een skireis via de tombola ?
Torhout, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

eigenlijk een klein beetje reclame. ))2 ))2
Maar vind het leuk om jullie mijn foto's te laten zien.
Daarom liet ik het jullie weten

Hugo Van Woensel

Heel goede dag gehad, goed gebrachte prachtige lezing met een mooie variatie aan planten  ((3 ((3 , nadien een drankje en 4+1 zeer mooie prijzen in de tombola (met een bedankje aan Vera en Dirk voor de +1 ((4 ((4 )

Luc Gilgemyn

Ja, Hugo, we kunnen inderdaad weer terugblikken op een heel geslaagde dag !

Een afscheid nemende voorzitter die zichzelf, ondanks de keel irritatie  --8, weer eens overtrof en ons vergastte op een waterval van superbe planten en dito foto's, een hapje en een drankje, een schitterende tombola, meer moet dat niet zijn om de gemiddelde plantenfanaat gelukkig te stemmen.

Wij konden ook alleen maar blij zijn met de talrijke opkomst !!  ((3 ((3 ((13