Crocus 2015

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2015, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Ruben Billiet op  2 februari 2015, 14:56:22
Ook nieuw voor me is deze kruising tussen reticulatis en angustifolius genaamd 'Moritz'
Je ziet mooi de gele kleur uit angustifolius en de donkere strepen uit reticulatis.

Is inderdaad nog maar eens een 'mooike'. Beslist nog eens laten zien als hij open staat, Ruben.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ruben Billiet op  2 februari 2015, 21:17:20
Thx Kris, nu hopen dat het eens een beetje warmer en minder wisselvallig wordt. Dat de bloemen eens echt goed kunnen opengaan!

Zeker , zeker .......Dan kan ik hier afscheid van nemen .......(van de bescherming hé , niet van de  plant )
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Zonder woorden ......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 februari 2015, 14:16:57
Citaat van: Danny Bonnez op  1 februari 2015, 20:30:24
Citaat van: Ruben Billiet op 30 januari 2015, 22:47:29

Na enkele berichten te hebben ontvangen is mijn Crocus gepost als 'Herald' NIET 'Herald' maar wel 'Eyecatcher'.
Herald zou veel bleker geel moeten zijn.

Ik zit ook met dat probleem Ruben , ik weet ook de naam niet van die donker gele ?  Op het internet zie ik onder de naam van 'Eyecatcher' alleen maar crocussen met witte en donkere bloemblaadjes ?

Danny, als je een chrysanthus of biflorus cultivar wilt determineren, ga dan even kijken op het Schots forum, waar Thomas Huber destijds een volledig overzicht van alle cultivars heeft gemaakt.  Zie hier : http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=5060.0

Bedankt Luc voor de info !  ((13
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op  2 februari 2015, 14:52:29
Danny, ik kreeg volgend antwoord van Thomas Huber ivm Crocus crysanthus 'Herald'  (waar Luc het ook over heeft)

" I think that this could be a hybrid that only looks like Elegance.

The true Elegance is only a shy increaser and I have noticed, that the

Dutch breeders have replaced many shy increasers by other breedings

with a better increasing rate - which means more profit".

Bedankt Ruben ! Ik dacht ook aan Elegance , maar het is blijkbaar toch nog iets anders .....of misschien een nieuwe verbeterde versie ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op  2 februari 2015, 14:54:56
Koud maar een streepje zon aan de 'Riviera' --> Crocuszondag is hier een dag verschoven  ((12

Er komt al veel kleur in mijn meest Zuidelijk gelegen bollenbed.

Crocus alatavicus
Crocus alatavicus x korolkowii
Crocus crysanthus 'Charmer' - nieuw voor me en de combinatie van grijs met geel kan me erg bekoren!

Die kruising ts. alatavicus en korolkowii is super Ruben !   ((14 ( Ken ik niet )
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op  2 februari 2015, 14:56:22
Ook nieuw voor me is deze kruising tussen reticulatis en angustifolius genaamd 'Moritz'
Je ziet mooi de gele kleur uit angustifolius en de donkere strepen uit reticulatis.

Heel knappe Crocus Ruben !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Ruben Billiet op  2 februari 2015, 21:17:20
Thx Kris, nu hopen dat het eens een beetje warmer en minder wisselvallig wordt. Dat de bloemen eens echt goed kunnen opengaan!

Dat hoop ik ook Ruben ! Eens bellen naar de weerman .... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Gisteren net voldoende zon om met behulp van een stolpje Crocus chrysanthus 'Herald' tot openen te bewegen.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Prachtig Luc! zo te zien heb jij de 'echte' crysanthus 'Herald'.

Ruben Billiet

Crocus biflorus ssp. stridii is een echte topper voor mij. Staat al iets minder dan een maand te bloeien, zelf na dit slechte weer ziet hij er nog stralend uit!! Ook is hij vorig jaar van 2 bollen naar 5 bollen dit jaar gegaan.

Wim Boens

Herald en stridii zijn allebei toppers, prachtig om te zien.

Hier de eerste C. 'Hubert Edelsten' in de knop en C. ancyrensis 'Golden Bunch' geeft meer en meer bloemen (die dan wel "floppy" worden ::) )
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Mooie krokusjes, heren, ook vandaag hier een enkel streepje zon, genoeg om Crocus chrysanthus var. fuscotinctus te beroeren. (foto 1,2 en 3)
Een verdwaald krokusje die ik vandaag vond, ik denk dat het C. 'Ladykiller' moet zijn? (foto 4)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Super mooie en goeie cv die Hubert Edelsten! Wel trage groeier voor mij...

Een bijsturing bij de crocus die ik beschreef als korolkowii x alatavicus (uit een ruil en ontvangen onder deze kruising).
Janis ruksans gaf volgende feedback: (ook boeiend voor de kruisers onder ons)

Me:
"Janis, i received it as a hybrid, a cross between alatavicus and korolkowii collected in Kuramin Mts. I never been there myself so thanks a lot for the useful information! I will call it korolkowii!

Janis:
It isn't hybrid. I many times tried to cross all three CA crocus species in all possible combination and got no one seed. So you are right changing label.
We didn't see any alatavicus, only korolkowii at Kurama.
Janis"

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 februari 2015, 20:15:14
Mooie krokusjes, heren, ook vandaag hier een enkel streepje zon, genoeg om Crocus chrysanthus var. fuscotinctus te beroeren. (foto 1,2 en 3)
Een verdwaald krokusje die ik vandaag vond, ik denk dat het C. 'Ladykiller' moet zijn? (foto 4)

-5( Ik denk niet dat je verdwaalde schoonheid Ladykiller is, Frankie.  Daarvoor heeft hij te weinig donker blauw...
Misschien een zaailing die nu voor het eerst bloeit.
Harelbeke-West-Vlaanderen