Belgische sneeuwklokjes

Gestart door Valentin Wijnen, 27 december 2010, 20:51:51

Vorige topic - Volgende topic

Ruben Billiet

Ruben Billiet

Valentin Wijnen

3-2-1...hupsakidee...we starten er weer eens mee....!!!
Meteen een eerste oproep: ik ben de voordracht over Belgische cultivars die hier in België of door Belgen werden benaamd, aan het updaten. Ik weet dat bv. 'Green Epaulet' erbij is gekomen. Zijn er nog liefhebbers die een 'outstanding' nieuw sneeuwklokje hebben benaamd? Let wel, je moet er wel al wat stock van hebben, het moet best al in twee - drie tuinen groeien en consequent jaar na jaar dezelfde kenmerken tonen en het moet een duidelijke toevoeging zijn aan het assortiment!
Laat je me wat weten? Eventueel met een korte beschrijving en een foto met goeie resolutie.
Ik garandeer je een mooi plekje in de presentatie "Belgium's Best' , 'selectie van de in België benaamde Galanthus'.
Die ppt zal ook op het Sneeuwklokjesweekend 2015 in het Arboretum van Kalmthout getoond worden. 
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

We (Johan Mens en ik) hebben eindelijk (na 9 jaar selecteren en evalueren op 2 verschillende bodems) enkele goeie, goedgroeiende, uitstekende (outstanding!) nieuwe Galanthus nivalis 'Scharlockii' benoemd. Come and see next time...Update volgt!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Valentin Wijnen op  2 februari 2015, 21:50:24
We (Johan Mens en ik) hebben eindelijk (na 9 jaar selecteren en evalueren op 2 verschillende bodems) enkele goeie, goedgroeiende, uitstekendenieuwe Galanthus nivalis 'Scharlockii' benoemd. Come and see next time...Update volgt!

Spannend Valentin !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Valentin Wijnen

En of er 'cuties' and 'beauties' bij zijn!

Wim Boens

Ben al benieuwd, laat maar komen, Valentin!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Valentin Wijnen

Op Ebay werd mijn Galanthus nivalis 'Valentine's Day' net verkocht door Colin Mason voor liefst 310 pond, dat is meer dan 410 euro.... That's madness! Voor een goed doel geven mensen nog geen 20 euro...Voor een sneeuwklokjes hoe mooi ook, wordt dan zo'n bedrag gegeven.... 400 euro voor een Belgisch sneeuwklokje? Ik zou het er nooit voor durven vragen....
[attachimg=1]

Luc Gilgemyn

)--1 )--1 )--1 )--1 )--1 )--1

Voorwaar een heel mooi klokje, Valentin, maar met die prijszetting in Galanthusland is elke realiteitszin al een hele tijd verdwenen...

))8 ))8 ))8
Harelbeke-West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

Ik kan dat inderdaad alleen maar bevestigen, Luc. Dit is gewoon de 'tulipomanie' revisited.
Anderzijds geeft het ook een beetje eenn 'cachet' aan alle Belgische vondsten...het geeft aan wat ik al een hele tijd stel: onze klokjes moeten niet onderdoen voor de Engelse! ((14 ((14 ((14
Integendeel zelfs!

Luc Gilgemyn

Daarover kan geen twijfel bestaan Valentin !  ((12
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Hoe mooi ook .....er kan toch geen enkele plant zoveel geld waard zijn denk ik dan .....En ik ben nochtans ne fanatiekeling als het op planten aankomt. En ik durf best wel eens een beetje geld geven aan een plant die ik graag wil/zie. Maar de grenzen van het fatsoen worden steeds vaker overschreden . En niet alleen met Galanthus maar ook met Hepatica's of Adonis of .....

En volledig met Valentijn eens dat onze/zijn Belgische klokjes niet moeten onderdoen. Nee zeg ik niet om siroop aan de baard van Valentijn te smeren of uit een soort vaderlandsliefde. Gewoon rationeel en omdat ik ook enkele klokjes van Valentijn in de tuin heb .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Valentin Wijnen

Nog een voorbeeldje, Kris? Op de lijst van Joe Sharman staat een Galanthus plicatus spss. 'Joe Sharman' aan ......540 euro...Da's zelfs een recordprijs opleggen zonder te laten bieden. Ikke alvast geef het er zeker niet aan...

Coming up next day/ evening: some new Belgian named ones!

Ruben Billiet

Ik kijk er naar uit om je nieuw benaamde vondsten te mogen bewonderen Valentin!  ((3

Valentin Wijnen

Hey Ruben
het zijn meestal géén nieuwe vondsten. de meeste werden al vele jaren geleden geselcteerd of zijn hier ontstane zaailingen. Ze blijken nu na vele jaren goeie, nieuwe sneeuwklokjes te zijn.
Eéntje is nieuw(er). ik geef al meteen een naam prijs: 'Déesse Verte'. Onthou die naam eens...!
Vorige zondag overigens een mooie volledig virescente nivalis gevonden (geen Scharlockii), type 'Tear' en 'Mile'. Heel mooi ding, alhoewel nog redelijk kleinbloemig!