Crocus 2015

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2015, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 maart 2015, 18:49:55
Crocus stridii (foto 3 en 4)

En toch vind ik die dan weer mooier ..... -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 maart 2015, 19:01:08
Citaat van: Frankie Wulleman op  2 maart 2015, 18:49:55
Crocus stridii (foto 3 en 4)

En toch vind ik die dan weer mooier ..... -2(

Dat is hij zeker Kris !  Heel mooi die stridii, Frankie !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 maart 2015, 18:42:51
Dan deze 'supermarktcrocus',

Toch ook niet van den Aldi hé Frankie .....ken namelijk nog nen Saxen man die zijn bollen haalt in den Aldi .... ((1 ((1 

Luc Gilgemyn

Citaat van: Wim Boens op  2 maart 2015, 13:47:43
Hier ook nog wat krokusjes van voor de eerste donderbui:

Crocus 'Negro Boy'

Ik denk dat ik hier ook nog ergens een paar overblijvers van deze eeuwenoude C. vernus cultivar staan heb, Wim.
Hij blijft desondanks opvallen met zijn kleur, al is zijn naam nu niet langer politiek correct...  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 maart 2015, 19:08:21
Citaat van: Frankie Wulleman op  2 maart 2015, 18:42:51
Dan deze 'supermarktcrocus',

Toch ook niet van den Aldi hé Frankie .....ken namelijk nog nen Saxen man die zijn bollen haalt in den Aldi .... ((1 ((1

't Is zo lang geleden dat ik het niet meer weet, Kris, 't is ook mogelijk dat het een lokaal tuincenter was, ...die supermarkt is bij wijze van spreken natuurlijk,  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Crocus 'Negro Boy'
Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 maart 2015, 19:08:57
Ik denk dat ik hier ook nog ergens een paar overblijvers van deze eeuwenoude C. vernus cultivar staan heb, Wim.
Hij blijft desondanks opvallen met zijn kleur, al is zijn naam nu niet langer politiek correct...  -2(

Aha dat wist ik dan weer niet , ik bedoel dat dit zo'n oudere cv was .....Dat hebt ge dan weer met die puriteinen hé .... :D -2(

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 maart 2015, 19:14:35
Crocus 'Negro Boy'
Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 maart 2015, 19:08:57

Aha dat wist ik dan weer niet , ik bedoel dat dit zo'n oudere cv was .....Dat hebt ge dan weer met die puriteinen hé .... :D -2(

Een oude (geselecteerd en benaamd in 1910) grootbloemige cultivar, maar met heel mooie, donkere bloemen!! En de naam is inderdaad wel niet meer van deze tijd, maar zelfs met deze racistische naam is het een mooi ding!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Ruben Billiet

Prachtige Crocussen!!

Iedereen die een bol van Negro Boy wil laat het gerust weten! Groeit als onkruid hier! Erg late soort die iets extra geeft aan het seizoen!

Enkele crocussen in knop, die ook erg mooi kunnen zijn.

Crocus vernus 'Oradea' - een oudere cv van Janis Ruksans
Crocus versicolor 'Painters Joy' - een nieuwe cv van Janis Ruksans. Bloeit hier voor het eerst, en waaaw  :o
Crocus malyi 'Ballerina'

Frankie Wulleman

Niet te geloven dat dit al zo'n oude cultivar is. Waarom zien we die dan bijna nooit?
Als het dan toch onkruid is bij u, Ruben, wil ik gerust eens komen wieden, hoor. Bedoel je dan dat hij zich uitzaait of vegetatief sterk vermeerderd?

Ruben Billiet

Neen hij zaait voorlopig niet uit (maar zal hij wel doen zoals alle crocussen van dit genre - maar laat zich makkelijk wieden) maar groeit heel goed aan!

Dit is een foto van één van mijn pollen van vorig jaar- ik heb je naam in mijn boekje genoteerd frankie!

Frankie Wulleman

Citaat van: Ruben Billiet op  2 maart 2015, 21:05:27
Neen hij zaait voorlopig niet uit (maar zal hij wel doen zoals alle crocussen van dit genre - maar laat zich makkelijk wieden) maar groeit heel goed aan!

Dit is een foto van één van mijn pollen van vorig jaar- ik heb je naam in mijn boekje genoteerd frankie!

((13

Wim Boens

Citaat van: Ruben Billiet op  2 maart 2015, 20:10:13
Crocus vernus 'Oradea' - een oudere cv van Janis Ruksans

Oradea ziet er overal anders uit  ))4  ))4  ))4

Citaat van: Ruben Billiet op  2 maart 2015, 20:10:13
Crocus versicolor 'Painters Joy' - een nieuwe cv van Janis Ruksans. Bloeit hier voor het eerst, en waaaw  :o

Idd wel een leuke cv  ((12

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 maart 2015, 20:55:38
Niet te geloven dat dit al zo'n oude cultivar is. Waarom zien we die dan bijna nooit?

Hij doet ook de ronde onder de naam 'Twilight', vooral in "politiek correcte landen"  ::)
We zien hem bijna nooit omdat hij tot zo'n vijftien jaar geleden als uitgestorven beschouwd werd, tot hij plotseling in Letland werd teruggevonden in de tuin van een liefhebber.
Wim Boens

Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Nog enkele krokusjes van 'krokuszondag': de gele is Crocus korolkowii ‘Mountain Glory’. Die andere heb ik onder de naam: C. biflorus 'albus', die zal allicht fout zijn?

Frankie Wulleman

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 maart 2015, 20:55:38

Hij doet ook de ronde onder de naam 'Twilight', vooral in "politiek correcte landen"  ::)
We zien hem bijna nooit omdat hij tot zo'n vijftien jaar geleden als uitgestorven beschouwd werd, tot hij plotseling in Letland werd teruggevonden in de tuin van een liefhebber.
[/quote]

Allée gij, interessant om te weten. Het verhaal rond Negro Boy wordt nog meer intrigerend. De naam 'Twilight' is inderdaad stukken aantrekkelijker dan negerjongen.

Wim Boens

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 maart 2015, 21:13:14
Nog enkele krokusjes van 'krokuszondag': de gele is Crocus korolkowii ‘Mountain Glory’. Die andere heb ik onder de naam: C. biflorus 'albus', die zal allicht fout zijn?

semi-alba  ))4 ))4  :D Wel een mooierd, zelfs met een foute naam.
Wim Boens