Crocus 2015

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2015, 10:10:34

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Alweer vele mooie krokussen, heren. Crocus zondag deed vandaag zijn naam alle eer aan. Al loopt het nu stilaan op een einde.

Deze Crocus biflorus ssp. atrospernus stond er op zijn best bij vandaag. (foto 1)
Dat geldt ook voor C. sieberi. (foto 2)
Een eerste vorm van C. heuffelianus 'Dark Eyes' (foto 3) met enigszins verfomfaaide bloemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

Ook dit jaar doet de koralkowii dark throat form het weer mooi
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

Crocus versicolor 'Painters Joy', een opvallende verschijning.

Frankie Wulleman

Citaat van: Bart Moerland op  8 maart 2015, 19:59:46

Aha, de Bart waagt zich ook al aan crocussen. Groot gelijk, ze zijn even mooi als saxen en in afwachting van... .

Bart Moerland

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 maart 2015, 20:01:48
Crocus versicolor 'Painters Joy', een opvallende verschijning.

Zeker opvallend Frankie!......die 'Painter's Joy'

Bart Moerland

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 maart 2015, 20:03:22

Aha, de Bart waagt zich ook al aan crocussen. Groot gelijk, ze zijn even mooi als saxen en in afwachting van... .

Ja Frankie inderdaad.  Vroeger had ik er ook al,maar dat verwaterde en nu weer terug opgepakt.  Heb er nu al diversen en vind het steeds leuker!

Maar jij hebt imposante verzameling crocussen zo te zien!

Frankie Wulleman

Citaat van: Bart Moerland op  8 maart 2015, 20:05:53
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 maart 2015, 20:03:22

Ja Frankie inderdaad.  Vroeger had ik er ook al,maar dat verwaterde en nu weer terug opgepakt.  Heb er nu al diversen en vind het steeds leuker!

Maar jij hebt imposante verzameling crocussen zo te zien!

Dat valt best mee, hoor, Bart, maar ik hoop de komende jaren de bescheiden verzameling nog wat uit te breiden. Het zijn allemaal stuk voor stuk juweeltjes.

Ruben Billiet

Prachtig Wimn die 'Dark Eyes'. Moet hier ook nog opengaan.
Frankie, ik 'denk' dat die misvormde bloemen een teken zijn van virus  :(

'Painters Joy' is een echte topper! Jouw versie ziet er een stuk donkerder uit dan deze bij mij Frankie, of droom ik dit?

Vandaag stond Crocus malyi 'Ballerina' er heel mooi bij.

Wim Boens

Citaat van: Ruben Billiet op  8 maart 2015, 20:31:26

Mogelijk, maar het kan ook aan de omstandigheden liggen, of aan mechanische vervorming.....
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Gilgemyn

Crocus heufelianus 'Shockwave' vanmorgen vroeg en vervolgens iets later op de dag.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Ik heb hier zo een polletje staan van Crocus olivierii ssp balansae.
De 1ne keer zou je zeggen dat het mechanische vervorming is (door vb. vorst of steentje die in weg lag), de andere keer denk ik dan terug virus!
Ik heb uiteindelijk besloten dat het virus was ( en ook weggedaan :-(   ). Als er een tweede bloem uitkomt en hij is normaal dan is er geen enkel probleem Frankie. Indien het een geviruste is kan ik je een bolletje geven deze zomer  ;)

Frankie Wulleman

Citaat van: Ruben Billiet op  8 maart 2015, 21:23:57
Ik heb hier zo een polletje staan van Crocus olivierii ssp balansae.
De 1ne keer zou je zeggen dat het mechanische vervorming is (door vb. vorst of steentje die in weg lag), de andere keer denk ik dan terug virus!
Ik heb uiteindelijk besloten dat het virus was ( en ook weggedaan :-(   ). Als er een tweede bloem uitkomt en hij is normaal dan is er geen enkel probleem Frankie. Indien het een geviruste is kan ik je een bolletje geven deze zomer  ;)

Ik heb nog andere planten staan, Ruben, die afkomstig zijn van Wim. Momenteel komen die nog boven, maar ze schijnen er geheel anders uit te zien. Met dat bewuste polletje met de gekreukte bladeren sukkel ik al een tijdje. Inderdaad misschien tijd om ze weg te gooien.

Frankie Wulleman

Citaat van: Ruben Billiet op  8 maart 2015, 20:31:26
Prachtig Wimn die 'Dark Eyes'. Moet hier ook nog opengaan.

'Painters Joy' is een echte topper! Jouw versie ziet er een stuk donkerder uit dan deze bij mij Frankie, of droom ik dit?

Vandaag stond Crocus malyi 'Ballerina' er heel mooi bij.

Nee, je droomt dit niet, Ruben, de mijne is inderdaad stukken donkerder.

Ruben Billiet

Ja misschien goed in de gaten houden! En als je een goede vorm groeien hebt is de twijfelachtige wegdoen misschien een goed idee. Gekreukte bladeren en verfrommelde bloemen is toch niet zo mooi hé :-d

Ja inderdaad veel donkerder! Maar zoals Luc G. net liet zien kan tijdstip van dag een erg kleurverschil meegeven. Ik verlang voor een foto te zien van de bloemen na dag of 2.

Heeft er nog iemand deze 'Painters Joy' groeien?

Wim Boens

Citaat van: Ruben Billiet op  8 maart 2015, 21:36:33
Heeft er nog iemand deze 'Painters Joy' groeien?

Alleen maar in mijn dromen, Ruben  ))8
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270