Primula 2015

Gestart door Matthias Fouquaert, 4 januari 2015, 14:45:34

Vorige topic - Volgende topic

Jan Tholhuijsen

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 27 maart 2015, 18:32:40
Primula allionii is een fantastische plant. Maar te moeilijk voor kweek in de buitenlucht. Pas nadat ik deze soorten in de kas heb, gaat het heel goed.

1. P. allionii var. wild coll.
2. P. allionii 'Edinburgh'.
3. P. allionii 'Nettleton'.

Mooi Gerrit ((14
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

Citaat van: Bart Moerland op 25 maart 2015, 14:21:45
1. 'Anchantered Purple'
2. 'Broadwell Pink'
3. 'William Earlie'

((14 ((14 ((14
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

3 knappe planten Gerrit.

Ik heb er enkele buiten tussen de tufstenen staan, die zijn echter nog niet aan de bloei toe.
Als ze er half zo goed uitzien als die exemplaren van jou zal ik uitermate tevreden zijn.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Toen we enige tijd terug in Waterperry waren tijdens de Saxifragadag, waren daar ook wat primula's te koop. Van die allionii's weet ik nog maar weinig af. Ik had graag een erg donkere gehad. Op aanraden van Matthias heb ik mij deze 'Maria Talbot' aangeschaft, die toen nog niet bloeide. 't Was een goeie koop: een hele donkere cultivar is dat, een aanwinst.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Ook 'Colin Field' toont zijn eerste bloem.

Frankie Wulleman

Primula x loiseleurii ‘lismore yellow’ met lekker geurende bloemen.

Frankie Wulleman

Primula vulgaris mag dan een 'gewone' verschijning zijn, in Vlaanderen kan je deze ooit zo algemene soort nog sporadisch aantreffen in kleine geïsoleerde bosjes. In het Brugse houtland zijn er meerdere van die plekjes waar je deze mooie, inheemse verschijning kan spotten. Hij groeit het liefst op onverstoorde plekjes langs beken en in bosland. Tussen de maartse buien en de aprilse grillen door ben ik ze gaan zoeken.

Frankie Wulleman

Ik heb niet gekeken op een foto meer of minder.

Frankie Wulleman

Met enig geluk vind je enkele groepjes terug die een mooie aanblik vormen in het overigens nog kale bos. (foto 1)
Ook Aneone nemorosa is al van de partij. (foto 2 en 3)
Nog een biotoopbeeld. (foto 4)

Frankie Wulleman

[attachimg=1]

Nog ééntje om het af te leren. Alleen jammer dat ik de lekkere geur niet kan meegeven.

Ger van den Beuken

Ik heb niet zoveel met Primula's maar deze P. allionii 'KJ Wooster'wil ik om zijn bijzondere kleur toch niet kwijt.

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 maart 2015, 17:54:47
Primula vulgaris mag dan een 'gewone' verschijning zijn, in Vlaanderen kan je deze ooit zo algemene soort nog sporadisch aantreffen in kleine geïsoleerde bosjes. In het Brugse houtland zijn er meerdere van die plekjes waar je deze mooie, inheemse verschijning kan spotten. Hij groeit het liefst op onverstoorde plekjes langs beken en in bosland. Tussen de maartse buien en de aprilse grillen door ben ik ze gaan zoeken.

Die zou ik eens graag in het wild willen bewonderen !
Heel mooie foto's Frankie !

Wim Boens

Subliem Frankie,

misschien ga ik deze week ook eens op kiekjesjacht!!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 28 maart 2015, 20:20:50

Die zou ik eens graag in het wild willen bewonderen !
Heel mooie foto's Frankie !

Merci Lily-Anne, als je die wil zien op hun natuurlijke standplaats zal je je kans moeten wagen in het Brugse Houtland. Deze sleutelbloem heeft geen groot verspreidingsgebied en staat zelfs te boek als zeldzaam. Ik denk bijvoorbeeld niet dat ze in uw contreien voorkomt. Deze primel kan je natuurlijk wel vinden in veel tuincentra, maar dat is niet hetzelfde als een echt wild exemplaar op zijn natuurlijke standplaats.

Frankie Wulleman

Citaat van: Wim Boens op 28 maart 2015, 20:38:03

Subliem Frankie,

misschien ga ik deze week ook eens op kiekjesjacht!!

Moet je zeker eens doen, Wim, ze staan nu op hun mooist.